Meddelande

Minska
No announcement yet.

Föreviga min resa!

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Föreviga min resa!

Jag ska till hösten ge mig av ut i världen under ett halvår och ska därför köpa en ny digitalkamera. Jag vill ju ha en smidig kamera då jag vill minimera packningen men den ska ju samtidigt vara bra.
    Två modeller jag snölat in mig på är Canon ixus 950 is och den något äldre Canon ixus 900 ti.

950:an har 8 megapixel, 4x zoom och 2 cm närgräns medan 900ti har 10 megapixel, 3x zoom och 5 cm närgräns.

Vad har ni för synpunkter om dessa eller bör jag kanske köpa någon helt annan modell? Jag vill dock gärna ha möjlighet till att komplettera med ett undervattenhus.

Tack på förhand!
    /Tomas

Jag hade valt 950 pga dess 4x zoom. Det är väl optisk zoom det gäller?
    // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Tämk på att du bör ladda upp eller hem bilder med jämna mellanrum.
      Sedan har väl antalet Megapixel för länge sedan överskridit behovsgränsen!
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

Kommentera

Ska du ut och resa mycket, så hade jag nog kollat upp hur man laddar de där krabaterna. Är inte AA-batterier bättre än ett lithium-jon-batteri i så fall? Alternativt köpa ett eller flera reservbatterier så du alltid har ett laddat.

Jag tycker att 950 IS-modellen verkar helt ok! Bry dig inte om de där extra pixlarna. De spelar ingen roll. Och hellre 2 cm närgräns än 5.
        Silfver Creations

Kommentera

silfver skrev:
          Jag tycker att 950 IS-modellen verkar helt ok! Bry dig inte om de där extra pixlarna. De spelar ingen roll. Och hellre 2 cm närgräns än 5.
          Håller med helt!
          Recursion - See recursion.
          Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Kommentera

Vanliga AA brukar inte klara så många bilder i en digitalkamera. Satsa på ett extra original. Skall du inte tälta så borde det räcka långt.
            // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Jag är tacksam för era svar. Det lutar nog åt att det blir en 950. Just det där med närgränsen tycker jag är extra intressant samt att den har bättre zoom. Sen vad det gäller batterier så har jag inte jättebra erfarenheter av AA i min gamla kamera så drför blir det nog inte det men att jag köper till ett extra batteri så man alltid har ett laddat.
              /Tomas

Kommentera

cowcasa skrev:
                Jag är tacksam för era svar. Det lutar nog åt att det blir en 950. Just det där med närgränsen tycker jag är extra intressant samt att den har bättre zoom. Sen vad det gäller batterier så har jag inte jättebra erfarenheter av AA i min gamla kamera så drför blir det nog inte det men att jag köper till ett extra batteri så man alltid har ett laddat.
                Precis. Gör det. Ett extra batteri i väskan är guld! Glöm inte ett extra minneskort också. Hellre två mindre än ett stort. Då har du alltid ett som backup.

Sen hade jag övervägt att kolla på portabla hårddiskar som du kan tömma minneskorten i. Det är inte alltid man har tillgång till snabb internetuppkoppling.
                Silfver Creations

Kommentera

Nicrosoft skrev: Visa inlägg
                  Vanliga AA brukar inte klara så många bilder i en digitalkamera. Satsa på ett extra original. Skall du inte tälta så borde det räcka långt.
                  Funkar nog även om du inte ska tälta allt för länge
                  Last edited by @nders; 2012-03-12, 19:35. Anledning: El spammo del idioto

Kommentera

yes12345 skrev: Visa inlägg
                    Funkar nog även om du inte ska tälta allt för länge
                    Ärligt talat - trodde du på det där själv?
                    @aviddevguy

Kommentera

Working...
                    X