PDA

View Full Version : Formatera dator med XP samt göra fler partioner

petma
2004-01-13, 17:17
Hoppeti!

Jag har läst igenom detta forum utan att kunna få någon hjälp vilket jag hoppas att jag nu kan få.

Jag har två olika datorer med Windows XP installerat. Det börjar nu bli hög tid att formatera om dessa men jag har inte lyckats. Den ena datorn använder sig av FAT och den andra av NTFS.

Tidigare hade jag Windows 98SE installerat och det var busenkelt att formatera om hårddiskarna med en startdiskett och sedan skriva: format c:/u

Nu har jag försökt att direkt högerklicka på diskarna och välja formatera men får till svar att det inte går. Likadant är det när jag skapar en startdiskett i XP och kommer till "dos" där jag försöker skriva: format c:/u men får till svar att det är ett ogiltigt kommando eller liknande.

Vad göra?

När jag väl formaterar om hårddiskarna skulle jag vilja göra fler (kanske 4 på vardera 40 Gb) partioner på den ena disken som rymmer 160Gb och därefter installera XP och alla mina mest vanliga program för att sedan göra en Ghost. Hur gör jag för att göra fler partioner? Funkar det att ha en partion på 40 Gb när man ska göra en Ghost ... får det plats på en skiva?

Keep up the good work!

Peter

Peeer
2004-01-13, 17:21
Starta om datorn med installationsskivan till XP i cdläsaren. Under installationen kan du radera befintliga partitioner och skapa nya. Även formateringen sköter du mha installationsprogrammet. :)

M.Cheraghi
2004-01-13, 17:21
ta en windows 98 startdisket när den laddat den i A: skriver du

A:\Fdisk

då kommer du in i ett dosbaserat partition program där du kan lägga till / ändra ta bort partitioner!
OBS! alla data försvinner om du tar bort och ersätter partition!

Sen är det bara att stoppa in windows XP sivan och starta om datorn! om den inte bootar går du in i BIOS och ändrar first Boot device till CD-ROM och följer anvisningarna på skärmen :)

petma
2004-01-13, 17:46
Hoppeti!

Detta låter ju väldigt enkelt - men vågar jag be om en lite mer utförlig beskrivning? När jag installerar XP har jag för mig att jag INTE kommer åt att radera eller formatera eller göra partioner. Vad är det jag har missat i så fall?

Keep up the good work!

Peter

Starta om datorn med installationsskivan till XP i cdläsaren. Under installationen kan du radera befintliga partitioner och skapa nya. Även formateringen sköter du mha installationsprogrammet. :)

M.Cheraghi
2004-01-13, 17:47

Partitionera genom XP installation har jag aldrig stött på :q vart hittar man den? Jag har alltid kört Fdisk

Känning
2004-01-13, 18:03

Partitionera genom XP installation har jag aldrig stött på :q vart hittar man den? Jag har alltid kört Fdisk

Jodå, det ska inte vara några problem att göra dem med XP:s installationsprogram. Kommer inte riktigt ihåg men det kommer upp en fråga och sedan är det bara att partionera bästa man vill.

M.Cheraghi
2004-01-13, 18:08

Jodå, det ska inte vara några problem att göra dem med XP:s installationsprogram. Kommer inte riktigt ihåg men det kommer upp en fråga och sedan är det bara att partionera bästa man vill.

Jag minns bara att det finns formatering och att man kan välja Filsystem på den partitionen man skall formatera på.. men inte att man kan skapa nya och eller ta bort partitioner och bestämma storlekar, nått jag kanske har missat?!

MVH

Peeer
2004-01-13, 18:14
Du kan radera (och skapa) partitioner under installationen i det steget där du ska välja på vilken partition du vill ha din windowsmapp. Trycket du på 'D' (eller vad det nu är) så raderas markerad partition, trycker du på 'C' så skapas en ny partition.

Har jag för mig det var sist jag gjorde det iaf :)

yaz
2004-01-13, 18:21
per har rätt.

tänkte bara tillägga fdisk inte fungerar tillfredsställande när man har logiska enheter i sin utökade partition som är i NTFS.

häromveckan kom jag inte åt de logiska enheterna alls i fdisk. samtidigt så klagade programmet över att det FANNS logiska enheter och jag därför inte kunde ta bort den utökade enheten!

störigt moment22-fenomen. fick ta in hårddisken i en winXP-dator och ta bort NTFS-partitionerna och sedan gick det bra att fortsätta i fdisk.

en liten parentes angående fdisk bara...

Proton
2004-01-14, 15:20
Hej,

För att snabba på installationen som är olidligt tråkig brukar jag som flera säger. Stoppa in skivan, INTE trycka enter på föreslagen partition för installation som kommer upp. Utan redigera dina partioner du har. Mitt tips är att först ta bort alla partioner (om du inte har någon partition med viktig data på förståss), skapa en partiton du vill ha för själva XP och de program du ska installera. (storlek varierar förståss men räkna med minst 2Gb för nara XP plus de program du ska ha så iaf 4-5Gb)

Skapa resterande partioner när XP är installerat, Computer Management - > Disk management. Då har du en god överblick på vad du gör och spar en massa tid under installationen.

Hälsningar
Johnny

nitro2k01
2004-01-14, 16:02
Vad jag har hört är att det finns en gräns för hur stora FAT32-partitioner XP kan skapa och formatera. Gränsen ligger kanske typ 20 GB. Dessa måste istället skapas med en Win98-bootdisk.
Men jag har istället en lösning som fungerar för mina behov. Jag har en bootbar linux-skiva med fdisk på (linux-fdisk alltså). Det programmet klarar det mesta utan fåniga frågor och konstiga begränsningar. (Men i ärlighetens namn krävs det en del erfarenhet.)

SirPeter
2004-01-14, 16:24
Eller så gör man det på korrekt sätt och skapar NTFS-partition som WinXP bör installeras på. ;) :stud

petma
2004-01-18, 10:43
Hoppeti!

Tack för all hjälp. Jag tror att med denna info jag fått så ska jag nog fixa detta ... annars hör jag av mig igen!

Peter