View Full Version : nu måste vi konvertera snart :)
SIDAN går bra nu :)
Har nu så mycket besök att det är dags att övergå från en enkel accessDB till nåt mer avancerad. (32.000 besök än så länge denna månad) :q
Sajten är okommersiell - och ska så förbli! Lite reklambanners gör dock att vi kan lägga några hundralappar på webhotell.
Någon som kan tipsa hur jag ska gå till väga för att konvertera till MS-Sql och eventuellt bistå när det går fel? Känner mig fortfarande som en amatör - men har nog snappat upp något här ändå :)
Särskild tack till Anders och LarsG!!!!!!!!!!!!!!!!!
Till databaser eftersom det inte har med asp att göra. (Det som är ASP relaterat är hur du anger din connection string).
I Access finns det en upsizing wizard för att konvertera en databas till SQL server. Man kan börja med den. Det kan bli lite problem med datatyper och räknare.
Hur mycket kod man får skriva om beror på vad man använt för konstruktioner. T.ex. så ser stödet för inbyggda funktioner olika ut. Access använder samma som i VB men det som finns i SQL server är annorlunda.
Datumhantering skiljer sig åt och även hantering yes/no datatyp som motsvaras av bit.
Andra exempel: Transform/first/Last/iif finns inte i SQL server. Queries finns inte heller.
Som sagt det beror på vad du har använt hur mycket jobb det blir.
Det låter ju som om SQL är sämre än access ;)
Att de grejerna LarsG räknar upp, inte fungerar i SQL Server betyder inte att de inte finns, det är bara att de motsvaras av något annat och sköts på ett annat sätt. Alltså måste du skriva om dessa, vilket jag tror LarsG menade.
Har nu så mycket besök att det är dags att övergå från en enkel accessDB till nåt mer avancerad. (32.000 besök än så länge denna månad)
Sajten är okommersiell - och ska så förbli! Lite reklambanners gör dock att vi kan lägga några hundralappar på webhotell.
Hmm då lär ju inte MS SQL vara ett alternativ då en webblicens kostar från omkring 50.000 kr
Ta gärna en titt på MySQL vet'ja :)
hmm......
Webhotellet erbjuder mssql. Har jag missuppfattat? Finns det inte nåt gratis/billigt verktyg som gör att jag kan administrera db hemifrån. (Access konverterar db)
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.