PDA

View Full Version : Trött på Access, vad ska jag gå vidare med?

KoTTeN
2003-01-06, 20:22
Har kört med Access nu ett längre tag och börjar märka av dess begränsningar. Så jag funderar på att gå vidare och lära mig något nytt, dock är jag inte speciellt insatt och vet därför inte vilken typ av databas jag ska använda mig utav. De krav jag har är:

Bättre kapacitet än Access, behöver dock inte vara det värsta av det värsta, men ändå så det klarar en större sida med en hel del texter. Mest hämtning men även en hel del skrivning och uppdatering.
Om inte gratis så ändå till ett rimligt pris.
Kunna ansluta till databasen från olika servrar.
Ett plus vore om det funkar under Windows och inte helt olikt Access eller för krångligt att installera.

Så jag undrar om någon här på wF skulle kunna ge råd om vilken/vilka databaser som är värda att gå vidare med. Ett boktips eller en guide på nätet skulle inte vara helt fel, på svenska förstås :)

Sen får ni väl flytta tråden efter behov, vet inte riktigt skillnaden mellan SQL och My-SQL så tråden hamnade under diverse.

Lasp
2003-01-07, 06:19
För det första håller jag tummarna idag.
Vill veta att det gick bra snart.
Sedan skall du tanka ner MSDE som är en SQL lite som kör Accessdb typ. Lätt att konvertera. Kör utvidgningsguiden.
Sedan tar du ner AQT eller DbaMrg2 adressen glömde jag
http://utenti.lycos.it/asql/index.html

KoTTeN
2003-01-07, 11:30
Tack, kul när det finns folk som känner igen en. :) Särkilt kul när dom vill mig väl :)

Ok, ska testa senare i veckan!