PDA

View Full Version : Hjälp med ins. av Red Hat 8.0

Mc Fetto
2003-01-06, 17:43
Tjenis, jag tog hem .iso filerna från sunet, körde dem med isobuster coh sedan brände jag dem. Fixade en bootdisk och körde igång. Problemet är att sedan hittar inte installations programet skivan i cd-romen... Jag hör att cd-romen kör igång så programet letar på rätt disk ivf. Någon som kan hjälpa mig...

Tnx

Viktor
2003-01-06, 17:47
Du har antagligen tillvärkat fel boot disk, finns flera, vissa med CD stöd och andra utan. CD skivan (den första) är bootbar så det är bara att ändra i BIOS (om det behövs) så att din dator bootar från CD först innan den bootar från HD. Sen är det bara att köra :)
dvs starta datorn med första skivan i cd spelaren.

/Viktor

Mc Fetto
2003-01-06, 18:14
Problemet är att mitt bios inte kan boota ifrn cd-romen (vad jag vet), hittar inte ngn sådan funktion (bios är jäkligt gamalt)

Viktor
2003-01-06, 18:16
Titta i readme filen på första skivan i katalogen bootdisks eller vad den nu heter. Även i readme filen i rooten på cd skivan. Där hittar du info om vilken disk du ska köra och även om du kör någon konstig cd spelare så kan du kanske hitta info om vilka moduler du behöver ladda för att den ska fungera.

/Viktor

Reefer
2003-01-06, 18:23
McFetto; du har packade upp ISO filerna med ISObuster och sedan brände du filerna till CD-ROM? sorry, isåf har du gjort fel.

Du ska innifrån ditt brännarprogram välja "bränn ISO" eller liknande, peka på ISO filen och låta brännarprogrammet göra resten. sedan kommer det att funka att boota ifrån CD-skivan ;)

Mc Fetto
2003-01-07, 16:00
Tack :)

Ska prova det nu! Kan det möjligen heta "imagefile"?

OlleBoop
2003-01-07, 16:50
Du kan låta isofilerna ligga kvar på hårddisken, boota med diskett och installera direkt från isofilerna också