PDA

View Full Version : Nya forum

Pace
2002-12-18, 11:09
Och ändringar. Några förslag:

Grafik > Datorkonst
Grafik > Webbgrafik
Webbrelaterat - Övrigt > Design

Alla dessa forum borde flyttas ur Webbrelaterat till Diverse och byta namn till "Design och grafik". Jag förstår ärligt talat inte skillnaden mellan Grafik > Datorkonst och Grafik > Webbgrafik. Se även http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=57437
Script från wFs medlemmar > Script - Perl, Shell
Borde döpa namn till Script - övrigt så att även .NET-applikationer och eventuella C/C++ får plats.
Webbrelaterat - Övrigt > IT-juridik
Borde flyttas till Diverse dessa också och byta namn till "Juridik". Vore trevligt om man kunde diskutera något annat än IT där.
Databaser > SQL Server
Detta forumet tycker jag ska finnas. Det finns forum för Acces och MySQL, men inget för SQL Server. Ganska konstigt med tanke på att det är en av de största och mest använda.
Spelforumen borde delas upp i:
- Konsoll
- First Person
- Online & LAN-träffar
- Datorspel - Övrigt

Strategi- och Simulatorforumen har inte så stor aktivitet och kan läggas i Datorspel - Övrigt.
Det borde finnas ett diskussionsforum under diverse. Då kan den avspända attityden fortsätta under Cafét medan debattörer argumenterar i diskussionsforumet. Se även http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=59903

Marcus E
2002-12-18, 11:20
Medhåll från mig.

"Script - J2EE" behövs inte heller. Inte ett enda script har kommit in hittils.

hp
2002-12-18, 11:31
Det borde finnas ett diskussionsforum under diverse. Då kan den avspända attityden fortsätta under Cafét medan debattörer argumenterar i diskussionsforumet. Se även http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=59903

Håller med dig, det finns dock medlemmar som är livrädda för att inte få lika mycket uppmärksamhet som tidigare och därför slåss med näbbar och klor för att samla diskussionerna på ett ställe. Vi ska nog inte ha allt för stora förhoppningar på att kunna få vettiga diskussioner i ett eget forum.

Pace
2002-12-18, 11:34
Precis.

Och eftersom jag precis har gett förslag om hur forumen kan slås ihop, plus det Marcus skrev, så blir det minst två moderatorer över - något som sas saknas.

Jörgen HP
2002-12-18, 19:17
Medhåll från mig.

"Script - J2EE" behövs inte heller. Inte ett enda script har kommit in hittils.

J2EE är inte det enda inaktiva script-arkivet, dessutom har det inte funnits lika länge som de andra. Jag har sagt det innan och säger det igen; det är bättre att ha alla script i ett arkiv där man kan sortera/filterera efter scriptspråk.

Jörgen HP
2002-12-18, 19:21
Håller med dig, det finns dock medlemmar som är livrädda för att inte få lika mycket uppmärksamhet som tidigare och därför slåss med näbbar och klor för att samla diskussionerna på ett ställe. Vi ska nog inte ha allt för stora förhoppningar på att kunna få vettiga diskussioner i ett eget forum.

Du anar nog inte så nära sanningen du är hp, ruskigt nära, eller snarare mitt i prick. :)

Skarre
2002-12-18, 19:28
Jag stöder samtliga av dina förslag, Pace. *tummen upp*

Ekström
2002-12-18, 19:34
Håller med dig, Pace! :)

Suveräna förslag...

Erik Juhlin
2002-12-20, 07:17
Istället för att lägga till en massa databas-forum (SQL Server, Oracle, Mimer o.s.v.) så är det väl bättre att ta bort defintliga.

Ha ett forum för SQL och sen ett forum för alla databasprogram.

PeW
2002-12-20, 08:10
Nu igen... :OO
Det borde finnas ett diskussionsforum under diverse. Då kan den avspända attityden fortsätta under Cafét medan debattörer argumenterar i diskussionsforumet
det finns dock medlemmar som är livrädda för att inte få lika mycket uppmärksamhet som tidigare och därför slåss med näbbar och klor för att samla diskussionerna på ett ställe. Vi ska nog inte ha allt för stora förhoppningar på att kunna få vettiga diskussioner i ett eget forum.Om det nu är så att en del vill ha ett seriöst forum alá politikforum. Varför inte anmäla intresse som moderator för politikforumet istället för att bara snacka en massa goja och vältra över initiativen på andra?

hp
2002-12-20, 12:07
Det finns diskussioner som inte har med politik att göra och som inte är enbart trams.

Detta forum är ju till för "tips och förslag" där en vanlig medlem kan framföra sina önskemål. Man måste väl kunna framföra dessa utan att man automatiskt måste bli moderator.

Jag kan inte förstå varför motståndet är så stort mot ett seriöst forum? Jag tror faktiskt på allvar att en del är rädda att hamna i skymundan. Det är inte menat att vara elakt skrivet utan det är bara en känsla jag har.

Ok, jag ska inte gnälla.... Jag tycker att wF är ett bra forum som kan bli bättre... :)

Bendro
2002-12-20, 22:39
Jag kan inte förstå varför motståndet är så stort mot ett seriöst forum? Jag tror faktiskt på allvar att en del är rädda att hamna i skymundan. Det är inte menat att vara elakt skrivet utan det är bara en känsla jag har.
Jag kan bara svara för mig själv och mina åsikter i frågan.
Vi hade stora problem med Politik, där det var tänkt att s.k seriösa diskussioner skulle ske. Enligt mig är risken stor att samma slags problem skulle uppstå i ett Café Seriös.
Bättre i så fall att se om vi kan lösa problemen med politik, vilket idag är att det inte finns moderatorer som är villiga att ta ansvaret för forumet....inte tillräckligt många i alla fall, och sen öppna politik igen och då kanske låta det vara ett forum för alla seriösa diskussioner.

Sedan skall inte en seriös tråd behöva tramsas sönder i Cafét, det är absolut inget jag försvarar. Men jag tror inte att en delning är lösningen.

Jag vet inte vilka du menar när du säger att vissa är rädda för att hamna i skymundan, men jag har i alla fall inte sett något som tyder på det. Har du något som stöder ett sådan påstående får du gärna dela med dig av det, gärna via PM eller dyligt om du inte vill hänga ut någon öppet. Annars känns det som ett ganska taskigt uttalande.
De som är emot en delning, som jag har pratat med, har argument för sin sak.

Addeladde
2002-12-20, 22:48
Håller med Pace

Jörgen HP
2002-12-20, 22:55
Men jag tror inte att en delning är lösningen. De som är emot en delning, som jag har pratat med, har argument för sin sak.

Det finns ju faktiskt argument, vilka presenterats i flertalet trådar senaste tiden, som tyder på att medlemmar inte får möjlighet att föra en saklig diskussion på wF, i ämnen som platsar i cafeet, men ändå inte. Och det är ju inte direkt så att det inte framkommit förslag på lösning.

Sedan skall inte en seriös tråd behöva tramsas sönder i Cafét, det är absolut inget jag försvarar.

Det är ett antal veckor sedan mitt förslag om delning lades fram. Under resans gång har det även kommit fram andra lösningar på problemet som kanske är bättre, vad vet jag. Men vad händer, ingenting. Något måste ni väl kommit fram till, åtminstonde så mycket så ett delbesked går att ge? I längden biter man sig själv i svansen genom att blunda för problem, vilket säkert kommer att yttra sig med tiden.

niko
2002-12-20, 23:28

Instämmer helt. Det borde räcka med ett forum för drift/underhåll/installation av DBMS:er och ett generellt för SQL.

Som det är nu är förvirringen ganska stor. Om man har problem med en SQL mot MySQL i en ASP-sida. Var hör då frågan hemma?

PeW
2002-12-21, 10:40
Det är ett antal veckor sedan mitt förslag om delning lades fram. Under resans gång har det även kommit fram andra lösningar på problemet som kanske är bättre, vad vet jag. Men vad händer, ingenting. Något måste ni väl kommit fram till, åtminstonde så mycket så ett delbesked går att ge? I längden biter man sig själv i svansen genom att blunda för problem, vilket säkert kommer att yttra sig med tiden.
Debatten om att trådar i cafeet tramsas sönder är på intet sätt en ny debatt. Första gången jag var med och talade FÖR en delning av cafeet var hösten 2000. Sen dess har frågan poppat upp med jämna mellanrum. Fast det är inte särskilt många medlemmar som engagerar sig, om man ska titta på helheten. Av de som engagerar sig är det ännu färre som är FÖR en sådan lösning.
Anledningen till att jag ändrat mig i frågan mot min ursprungsinställning är att det för ju fler forum som sätts upp så krävs det fler adminstrationstimmar. Webforum är fortfarande ett IT forum och prio nummer ett bör vara IT-relaterade frågor. Cafeet är en samlingsplats som vilket fik som helst i IRL. Vad snackar man om där? Jo, allt mellan himmel och jord. Om någon sätter sig vid ett bord där det diskuteras gravallvarliga saker och börjar tramsa - blir denne endera nedtystad eller förvisad från bordet.
På vilket sätt är det skillnad i ett virtuellt cafee? Att dela upp "borden" i olika åsikter, ämnen m.m.. kan säkert fungera men det krävs fler moderatorer och fler forumledare som kan/vill/orkar agera. Vad är nästa steg? Att dela in dessa forum ytterligare och åsiktsgruppera folk?

Som jag sett debatten föras hitills, så är det 99% gnäll och 1% konkreta förslag. Men sen då? Man kan inte bara sitta och klaga på ditten och datten och sen passivt kräva att saker ska ske av sig självt. Kärnproblemet kan som jag ser det delas på två:

1. Är förslaget / förslagen en acceptabel lösning för den breda massan och de som ska administrera?

2. Är de som röstar för ett sådant förslag villiga att aktivt hjälpa till som moderator i de nya forumen?

På punkt 1 är det väldigt lätt att komma med åsikter om att - "Ja, så vill jag ha det". Men sen när det kommer till handling (punkt 2) så lyser folk med sin frånvaro - tyvärr!

Så. Jag kan hålla med om att det är ett problem med tramsande i seriösa trådar (som hålls på en vettig diskussionsnivå utan pajkastning, osämja m.m) men jag ser inte lösningen som att dela upp cafeet som en gångbar lösning, speciellt inte eftersom det råder brist på moderatorer. Vidare är webforum som sagt ett IT-relaterat forum och det är frågorna om IT som bör prioriteras.

Pace
2002-12-21, 15:35
Som jag sett debatten föras hitills, så är det 99% gnäll och 1% konkreta förslag.

Det jag skrev längst upp är alltså bara gnäll?
Jörgens förslag (http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=59903) är inte konkret?

Problemet är, som jag ser det, att ingen moderator är villig att göra en förändring, utan det kommer istället motargument till förslag. Exempel:

Om det nu är så att en del vill ha ett seriöst forum alá politikforum. Varför inte anmäla intresse som moderator för politikforumet istället för att bara snacka en massa goja och vältra över initiativen på andra?

Erik däremot, tog ett förslag som jag tyckte var bra och gjorde det till ett bättre:

Istället för att lägga till en massa databas-forum (SQL Server, Oracle, Mimer o.s.v.) så är det väl bättre att ta bort defintliga.

Men sen då? Man kan inte bara sitta och klaga på ditten och datten och sen passivt kräva att saker ska ske av sig självt. Kärnproblemet kan som jag ser det delas på två:

1. Är förslaget / förslagen en acceptabel lösning för den breda massan och de som ska administrera?

Med mina förslag och Eriks tillägg så blir det fler moderatorer över. Många instämmer dessutom i tråden.

2. Är de som röstar för ett sådant förslag villiga att aktivt hjälpa till som moderator i de nya forumen?

Som sagt, det blir moderatorer över och det är alltså dessa ni får fråga i första hand. Sedan finns det kanske någon som vill hjälpa till.

På punkt 1 är det väldigt lätt att komma med åsikter om att - "Ja, så vill jag ha det". Men sen när det kommer till handling (punkt 2) så lyser folk med sin frånvaro - tyvärr!

Mina förslag innebär inte att nya moderatorer ska tillsättas, läs om förslaget om du inte förstår.

PeW
2002-12-21, 16:21
Det jag skrev längst upp är alltså bara gnäll?
Jörgens förslag är inte konkret? Ta det hur du vill ;)
Faktum är att debatten om att splitta cafeet är gammal skåpmat och kommentarer som "Men vad händer, ingenting. Något måste ni väl kommit fram till, åtminstonde så mycket så ett delbesked går att ge? är vad jag tycker gnälligt och icke konstrutivt. Tycker att det är mycket trist att läsa samma saker om och om igen och med mer och mer undertoner av missnöje mot staff och att samtidigt lägga upp det som om att det är vad majoriteten av wF's medlemmar vill. Skapa en röstning om frågan och lägg fram det ur medlemmarnas perspektiv full ut. Finns det då underlag finns det säkert frivilliga som kan ta på sig att moderera också!

Med mina förslag och Eriks tillägg så blir det fler moderatorer över.Till att moderera ytterligare ett diverse? Att få moderatorer är nog inte så svårt, svårare är det att få dem till just diverse-forum.
Som sagt, det blir moderatorer över och det är alltså dessa ni får fråga i första hand. Sedan finns det kanske någon som vill hjälpa till.Som om inte du vore medveten om vilka problem t.ex politikforumet bar med sig och hur svårt det varit att få hjälp där :OO

Att moderera är en frivillig uppgift. Man kan inte "kräva" att det etableras nya forum om det inte finns moderatorer att tillsätta - dvs frivilliga sådana. Till SQL och andra IT-relaterade forum är det inte lika svårt att hitta frivilliga... men bara för att det frigörs några där vid en omstrukturering är det inte självklart att dessa finns tillgängliga för att moderera i ett nytt diverseforum.

Under en lång tid nu har tjänster som moderator i politikforumet utlysts. Jag har ingen koll alls på hur många som sökt, men eftersom kolonstefan fortfarande står som ensam så utgår jag från att intresset är svalt. Ur det är det orealistiskt att kräva av adminsitrationen att splitta cafeet, då det inte finns folk att tillsätta.

Jörgen HP
2002-12-21, 16:28
Faktum är att debatten om att splitta cafeet är gammal skåpmat och kommentarer som "Men vad händer, ingenting. Något måste ni väl kommit fram till, åtminstonde så mycket så ett delbesked går att ge? är vad jag tycker gnälligt och icke konstrutivt.

Jag anser att man kan kräva ett svar på ett framlagt förslag. Titta på era egna svar och er egen attityd innan ni dömmer andra. Eftersom problemet varit upp så mycket och är "gammal skräpmat", borde det vara hög tid med ett svar på problemet.

Du har aldrig funderat över varför ingen vill bli moderator PeW?

Pace
2002-12-21, 16:32
Faktum är att debatten om att splitta cafeet är gammal skåpmat och kommentarer som "Men vad händer, ingenting. Något måste ni väl kommit fram till, åtminstonde så mycket så ett delbesked går att ge? är vad jag tycker gnälligt och icke konstrutivt.

Visst är det gnälligt och icke konstruktivt, men du bortser också från det förslag Jörgen la fram, vilket jag tycker är allt annat än "icke konstruktivt". Det du citerar är en följdfråga på den.

Faktum är att ni väldigt sällan tar några beslut eller svarar på några frågor man ställer så det är såklart inte konstigt att Jörgen frågar det. Om ni inte vet svaret/utreder frågan/diskuterar/är upptagna med annat så har i alla fall jag full förståelse för det - men ska vi gissa oss till det eller? Skriv det som svar istället för att tjata om hur gulliga alla är som hjälper till gratis. Vad tror du jag fick för att skriva förslagen ovan?

Theon
2002-12-21, 16:37
Den som vill ha förändringar verkar sällan vara beredd att ställa upp med eget ideellt arbete.

Det är en väldigt bra definition på gnäll.

Om IT-orienterade forum slås samman frigörs modratorenergi, men det är en sak att moderera faktarelaterade forum och en helt annan att moderera ett seriöst diskussionsforum. Där krävs tät moderatorkontroll för att minimera de legala riskerna för forumansvariga.

Ni som vill ha ett sådant forum bör vara beredda att ta ett moderatoransvar.

Det vore en helt annan sak om medlemsskapet i wF vore förenat med kostnader.

Nu drivs verksamheten helt ideellt vilket i realiteten innbär att staff har kostnader för sitt ideella arbete.

Det är för mig ett stort nöje och ofta till nytta att ta del av all information jag helt gratis får hämta på wF.

Det vore förmätet av mig att dessutom kräva att de ideellt arbetande ska satsa ännu mera av sin fritid.

En aspekt som kanske flera skulle begrunda.

PeW
2002-12-21, 16:38
Du har aldrig funderat över varför ingen vill bli moderator PeW?Jag är inte mer människa än vare sig du eller nån annan. Jag vet varför jag inte vill moderera ett diverseforum och jag respekterar fullt ut om inte andra vill det heller. Däremot har jag svårt att acceptera att man "kräver" det ena med det andra utan att ha koll på om det ens finns underlag för det.

PeW
2002-12-21, 16:45
Faktum är att ni väldigt sällan tar några beslut eller svarar på några frågor man ställer så det är såklart inte konstigt att Jörgen frågar det.Du tycker alltså att det är OK om man lägger fram förslag och sen inte får önskad "feedback" kan ägna sig åt gliringar utan att bli bemött? Vad är det för sandlåda?

Jag har inte gjort ett enda inlägg i den här tråden med avseende på mig själv som staffmedlem. Jag hade tyckt och skrivit exakt lika som endast medlem. Men bara för att jag råkar vara moderator så ska mina åsikter kopplas till staff som helhet?

Weeee... vilken taktik :birp

Pace
2002-12-21, 16:51
Faktum är att ni väldigt sällan tar några beslut eller svarar på några frågor man ställer så det är såklart inte konstigt att Jörgen frågar det.Du tycker alltså att det är OK om man lägger fram förslag och sen inte får önskad "feedback" kan ägna sig åt gliringar utan att bli bemött? Vad är det för sandlåda?

Om du hade fortsatt läst hade du kommit till den här meningen:

Om ni inte vet svaret/utreder frågan/diskuterar/är upptagna med annat så har i alla fall jag full förståelse för det - men ska vi gissa oss till det eller? Skriv det som svar istället för att tjata om hur gulliga alla är som hjälper till gratis.

Jag tycker inte det är mycket begärt att berätta om förslaget kommer att användas eller inte. Och det spelar ingen roll om man driver ett forum ideellt, är någon engagerad och ger ett förslag som kan förbättra så tycker i alla fall jag man har en rättighet att få veta vad som händer med förslagen. Jag har aldrig sagt att förslagen i sig måste genomföras.

r) syftningsfel.

PeW
2002-12-21, 17:31
Jag tycker inte det är mycket begärt att berätta om förslaget kommer att användas eller inte.Jag har personligen ingen aning, men genom att du skrev:Skriv det som svar istället för att tjata om hur gulliga alla är som hjälper till gratis.Då utvecklar du mina högst personliga åsikter till att omfatta staff? Tack för utnämnandet! Dessvärre är jag en simpel staffmedlem med ingen enskild beslutanderätt i liknande frågor alls :e

Förresten skulle det inte finnas nåt wF överhuvudtaget om det inte fanns folk som ställer upp som moderatorer, forumledare m.m.. så det är nog så relevant i debatten huruvida man kan omdisponera moderatorer som "resurser" eller ej.

Pace
2002-12-21, 17:35
Återigen, PeW, läs om:

Om ni inte vet svaret/utreder frågan/diskuterar/är upptagna med annat så har i alla fall jag full förståelse för det - men ska vi gissa oss till det eller? Skriv det som svar istället för att tjata om hur gulliga alla är som hjälper till gratis.

Du kanske tolkar det som gammaldags "Ni" men jag menar i detta fallet Staff.

PeW
2002-12-21, 17:51
Och vilka andra än jag har "tjatat" om hur gulliga alla är som hjälper till gratis? Hur tusan ska jag veta att du inte avser mig, när det är mig du svarar på?

hp
2002-12-22, 12:40
Ni som vill ha ett sådant forum bör vara beredda att ta ett moderatoransvar. Så kan man väl inte resonera... Då betyder det att på wF bestämmer moderatorerna och forumet anpassas för att behaga dessa i första hand, inte den stora massan.

Jag lägger ner min röst i denna diskussion nu. Jag är medveten om att jag kan uppfattas som gnällig men det här är ingen "big deal" för mig egentligen. Jag gillar wF men tycker samtidigt att det kan förbättras.

PeW
2002-12-22, 13:44
Så kan man väl inte resonera... Då betyder det att på wF bestämmer moderatorerna och forumet anpassas för att behaga dessa i första hand, inte den stora massanMen om det inte finns folk som är villiga att representera ett sånt forum går det inte att upprätta detsamma, eller hur? På vilket sätt skulle det vara moderatorerna som bestämmer och på vilket sätt skulle det behaga dem? En moderators uppgift är att hjälpa till och se till att regler efterlevs... men finns det inga sådana att tillgå för ett nytt diskussionsforum i diverse så stupar det.

För min del så kan ni plocka upp hur många extra forum ni nu vill - det är inte det som jag reagerar över. Det som jag tycker är konstigt är att man nästintill "kräver" saker utan att själv vara beredd på att hjälpa till. Vilka av dem som bifaller ett nytt diverseforum är beredda att hoppa in som moderator där? Är det inte vettigare att reda ut det innan man drar på med kritiken och påpekar att moderatorer kan fritt disponeras som köpt arbetskraft.

Nåja, det är endast mina åsikter och det har inget med staff att göra, hade lika gärna kunnat regga dubbelnick och postat mina åsikter om saken, men det vore ju larvigt om man ska behöva göra det för att göra skillnad på mina personliga tyckanden och min funktion som moderator.

hp
2002-12-22, 16:26
Jag förstår hur du menar och du har en poäng i det du säger. Det finns ju bara ett visst antal medlemmar som har lust/tid och vara moderatorer och de är förmodligen upptagna redan.

/red

Jag har fått mail med utförligt svar. Tack för det jultomten :)

/red

sgtpepper
2002-12-22, 19:55
Databaser > SQL Server
Detta forumet tycker jag ska finnas. Det finns forum för Acces och MySQL, men inget för SQL Server. Ganska konstigt med tanke på att det är en av de största och mest använda.

Blir jobbigt, DB2 har störst marknadsandelar (ca 35% 2001) följt av Oracle (32%) som följdes av MS SQL (ca 17%).

I rimlighetens namn borde vi ju då ha ett DB2-forum, ett Oracle-forum, ett MSSQL-forum och MySQL-forumet. Blir ganska omständigt och inte så vidare användbart.

Jag tycker att Juhlin & Co:s förslag om ETT RDBMS-forum och ETT generellt SQL-forum för frågespråket är ypperligt.

OveRRidE
2002-12-27, 11:40
Som det är nu är förvirringen ganska stor. Om man har problem med en SQL mot MySQL i en ASP-sida. Var hör då frågan hemma?Det beror väl på. Innehåller SQL-frågan delar av ASP, så är det ju ganska självklart. Däremot om den är ren SQL, ja.. då skall den vara i SQL-forumet.

Den skall aldrig vara i något forum om databashanteraren.

KoTTeN
2002-12-28, 00:47
Spelforumen borde delas upp i:
- Konsoll
- First Person
- Online & LAN-träffar
- Datorspel - Övrigt

Strategi- och Simulatorforumen har inte så stor aktivitet och kan läggas i Datorspel - Övrigt.

Själv tycker jag att ett bättre förslag vore att slå samman alla spelforum till ett enda under Hobby och Intressen. Aktiviteten i dessa forum är idag så pass låg att flera forum är, enligt mig onödigt. Inte ser jag vad man tjänar på sex olika forum istället för ett. Dessutom är det en ganska "flumig" beskriven skillnad mellan dessa. Ofta felpostas inlägg, utan att de flyttas av någon moderator.

Pace
2003-01-15, 16:35
En liten undring, det är så att det behövs ytterligare två moderatorer om ett diskussionsforum ska skapas. Min tanke var att diskussionerna flyttas från Cafét till det nya forumet vilket innebär att man även "delar" antalet inlägg på vardera forum. Skulle de nuvarande moderatorerna för Cafét vilja sköta ett sådant diskussionsforum?

Del Pero
2003-01-15, 16:38
Nu förstår jag verkligen ingenting, kan du förklara ytterligare Pace?
Jag kanske ska ta en kopp kaffe?

Pace
2003-01-15, 16:42
Jo, alltså. Problemet vad jag har förstått av tråden är att det saknas moderatorer som är villiga att ta sig an ett diskussionsforum.

Jag menar samtidigt av förslaget att man ska dela på det nuvarande Cafét vilket innebär (för enkelhetens skull) att hälften av trådarna hamnar i Cafét och resterande i diskussionforumet - alltså i grund och botten ingen ökning av antalet trådar/inlägg.

Frågan var sedan om de nuvarande moderatorerna för Cafét är villiga att ta sig an detta. De får därmed sköta samma trådar fast i två olika forum.

Bendro
2003-01-15, 17:30
Det är väl samma sak som att säga att jag och Tengblad lika gärna kunde moderera både Cafét och Politik så att Politik kan öppnas?
Eller tror du att det skulle bli lugnare i det nya forumet bara för att det heter diskussionsforum istället för Politikforum?

Pace
2003-01-15, 17:32
Det är väl samma sak som att säga att jag och Tengblad lika gärna kunde moderera både Cafét och Politik så att Politik kan öppnas?

Jag menade inte att ni skulle ta över mer ansvar, snarare att fördela det.

Eller tror du att det skulle bli lugnare i det nya forumet bara för att det heter diskussionsforum istället för Politikforum?

Varför blanda in politik i det hela? Diskussioner förekommer väl likaväl i Cafét som det ser ut nu så jag ser inte varför det skulle bli mer problem för att det får ett eget, renodlat forum.

Bendro
2003-01-15, 17:49
Varför behövs en delning om vi bara pratar om de trådar som ändå existerar i Cafét idag?
Och innebär det att så länge Politik är stängt så skall trådar som idag flyttas dit även i fortsättningen flyttas dit, även från det nya diskussionsforumet?

Pace
2003-01-15, 17:56
Varför behövs en delning om vi bara pratar om de trådar som ändå existerar i Cafét idag?

Det är såklart en smakfråga men jag tycker i alla fall att det vore trevligt & mer "renodlat" att dela upp det. Sedan om det är det mest optimala får tiden utvisa, jag är i alla fall beredd att testa.

Och innebär det att så länge Politik är stängt så skall trådar som idag flyttas dit även i fortsättningen flyttas dit, även från det nya diskussionsforumet?

I nyhetsmeddelandet i Politik-forumet står det att politik-diskussioner ska flyttas dit. Förekommer det politik i detta nya diskussionsforumet så ska det naturligtvis flyttas till dit där det hör hemma.

Bendro
2003-01-15, 18:05
Risken är i mina ögon uppenbar att det blir mer svårmodererat. Då skall jag och Tengblad försöka avgöra vilka trådar som är trams och vilka som är seriösa. För jag antar att det är det som skall vara skiljelinjen? Det är redan idag ibland svårt att bedöma vilka trådar som skall skickas till Politik och inte.

Däremot har jag inga som helst problem med att ta i hårdare mot tramsande i seriösa trådar.

Pace
2003-01-15, 18:10
Det är vilket som, givetvis ska tramset vara kvar men då i sina "egna" trådar. Om detta kan hållas så, så är det bra!

Att dela upp det i två forum för "trams" och "diskussioner" kan vara lite glädjedödande men jag tror att det på lång sikt kan vara bra med en sådan uppdelning.

Rubriksättningen på tramstrådar & motsvarande dito borde också bli lite bättre, men det är ju inte förknippat med webForum på det viset.

Reefer
2003-01-16, 03:22
Bättre i så fall att se om vi kan lösa problemen med politik, vilket idag är att det inte finns moderatorer som är villiga att ta ansvaret för forumet....inte tillräckligt många i alla fall, och sen öppna politik igen och då kanske låta det vara ett forum för alla seriösa diskussioner.

Det är ganska uppenbart att det blir brist på moderatorer när staff utan anledning lägger ansökningarna för detta på is.

Fö kvarstår min åsikt att wF behöver inte fler antal forum utan färre, ung. som trådskaparen föreslog, öppna dom forum ni har så lättar trycket ska ni se.

Bendro
2003-01-16, 08:51
Fö kvarstår min åsikt att wF behöver inte fler antal forum utan färre Blir det bra om vi lägger ner hela Diverse?
Då kan wF kanske återgå till ursprunget...att vara ett IT-forum.

Del Pero
2003-01-16, 08:53
Det är ganska uppenbart att det blir brist på moderatorer när staff utan anledning lägger ansökningarna för detta på is.

Det stämmer inte. Det som tillfälligt ligger på is är tillsättandet, det går mycket bra att ansöka. Allting står i klartext på webForums förstasida (http://www.webforum.nu/index.php?s=).

Tyvärr verkar du gått miste om informationen att jag och SirPeter i veckan tillträtt som nya forumledare. Även detta går att läsa om på förstasidan samt i en tråd i Cafét. Därav ligger tillsättandet av nya moderatorer på is, men som sagt det går bra att söka.

Mvh

Del Pero
forumledare, webForum

Reefer
2003-01-16, 13:33
Tyvärr verkar du gått miste om informationen att jag och SirPeter i veckan tillträtt som nya forumledare.

Nej jag har inte gått miste om den informationen, men tyvärr verkar du ha gått miste om informationen om att jag har anmält intresse för att bli en av moderatorerna för ett nyöppnat politikerforum.

Men det verkar dra ut på tiden :OO

SirPeter
2003-01-16, 13:46
Reefer>> Vi har _inte_ missat att du har anmält ditt intresse men ja det drar ändå ut på tiden lite till eftersom det är flera saker som skall göras än att bara tillsätta en moderator.

Pace
2003-07-18, 14:43
Undrar bara om ni över huvud taget har läst mina förslag och vad ni tycker om dem? Vad är det för mening med ett tips & förslag-forum om de tips man kommer med inte ens tas upp för diskussion?! Istället får man till svar att man själv är oduglig som "vägrar" ställa upp med tid för att genomföra en förändring.

Det gäller även mina andra förslag:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=63000
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60993
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=57437
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=37854

Nu kommer förmodligen Bire och säger "gilla läget eller dra" som han gjort i tusen andra trådar. ;)
Men jag säger som jag sagt innan; wF kan bli ännu bättre och varför hindra utvecklingen?

SirPeter
2003-07-18, 14:49
Precis som tidigare skrivits så är det inte bara att kasta upp nya forum bara för att det är bra och genomtänkte förslag. Det skall till moderatorer till de nya forumen med och eftersom det just nu saknas moderatorer på 23 ställen så blir det svårt att hantera nya forum förmodar jag.

Marcus E
2003-07-18, 15:34
Varför saknas det så många moderatorer? Är det för att folk inte tycker om att moderera, att folk inte tycker om webForum, att folk inte tycker om reglerna och därför inte vill moderera efter dem, att de som ansöker inte är lämpliga, att de inte får någon uppskattning för vad de gör, att de inte känner att de kan påverka, att det förekommer interna gräl, att forumledarna inte har tid att tillsätta moderatorer eller av någon annan anledning?

Ni borde starta en internutredning för att ta reda på varför ni inte lyckas tillsätta moderatorer. En del i utredningen kan vara att intervjua alla de som hoppat av. Påståendena ger en viss antydan om varför inte jag är kvar som moderator.

webForum får inte dö bara för att det saknas moderatorer!

Pace
2003-07-18, 16:54
Precis som tidigare skrivits så är det inte bara att kasta upp nya forum bara för att det är bra och genomtänkte förslag. Det skall till moderatorer till de nya forumen med och eftersom det just nu saknas moderatorer på 23 ställen så blir det svårt att hantera nya forum förmodar jag.

I en tråd ovan vill jag slå ihop tre designforum till ett. Och om jag räknat rätt så är 1 mindre än 3.

Jag tycker det snarare verkar som "bristen" på moderatorer används som en ursäkt för att slippa ta tag i några som helst problem. Istället för att konstatera att alla förändringar är av ondo kan man väl passa på och fråga om intresset för moderatorer, precis som Marcus E föreslog. Men då ska det göras i Cafét, för där görs alla andra undersökningar tydligen (i andra fall brukar Tips & förslag-forumet användas som en ursäkt för att ingen var intresserad, på grund av forumet är mindre besökt än Cafét).

SirPeter
2003-07-18, 17:07
Ihopslagning av forum är en sak, dock är det inte alltid bra eftersom det inte går att plocka isär forum så lätt om det skulle visa sig att det inte var en bra lösning.

Pace
2003-07-18, 17:18
Och när visar det sig vara en bra lösning? Efter ytterligare sju månader?

2002-12-18 -> 2003-07-18

SirPeter
2003-07-18, 17:23
Hur skall jag kunna veta det? Såvitt jag kan se så är det inte speciellt många som ens har tyckt till om det förslaget. Om en eller två medlemmar tycker att det vore bra på ett sätt så tror jag knappast att nåt kommer att ske.
Med tanke på att det har kommit två svar (som dessutom är från samma person) i den tråden på dessa sju månader så skulle jag gissa att det tar flera år innan nåt sker pga den tråden iaf. ;)

Pace
2003-07-18, 17:29
Hur skall jag kunna veta det?
Du tycks ju debattera med mig så jag antar att du vet vad du snackar om. Men jag kan ha fel.

Såvitt jag kan se så är det inte speciellt många som ens har tyckt till om det förslaget. Om en eller två medlemmar tycker att det vore bra på ett sätt så tror jag knappast att nåt kommer att ske.

Helt klart, men jag slutade tycka i Tips & förslag-forumet för länge sedan (tills nu, när jag har tid) eftersom man inte fick någon som helst respons förutom att man var gnällig och inte ville ställa upp själv. Jag tror med stor säkerhet att det beror på det.

Med tanke på att det har kommit två svar (som dessutom är från samma person) i den tråden på dessa sju månader så skulle jag gissa att det tar flera år innan nåt sker pga den tråden iaf.

Ja, tråkigt men sant. En idé vore ju att lägga ned Tips & förslag-forumet då tipsen verkar vara högst ovälkomna då de förbises eller kanske rent av ignoreras?! Och på det viset sparar man ju moderatorer, helt i wFs linje, inte sant? ;)

SirPeter
2003-07-18, 17:35
Du begär alltså att jag skall ha svar på hur lång tid det tar innan något anses vara bra? Lägg av!

Kan vi återgå till topic nu?

Pace
2003-07-18, 17:39
Jag begär ingenting, jag antog. Ber om ursäkt om du uppfattade det så!

Jag återgår gärna till ämnet. Ännu hellre skulle jag vilja ha några förklaringar vad detta forumet är till för och varför trådar som denna varken uppmärksammas eller debatteras av beslutsorganen på wF. För att tydliggöra det (som jag vet behövs av tidigare erfarenhet) så vill jag inte att mina förslag skall gå igenom, snarare bör de debatteras och därefter få sin "dom". Domen bryr jag mig inte det minsta om så länge den är saklig.

SirPeter
2003-07-18, 17:48
Ingen fara. ;)

Jag håller med om att det tyvärr ofta verkar som om det rinner ut i sanden det som postas i detta forum.
I många av trådarna som skapas om nya forum så är det mer eller mindre bara önskemål som inte ens är genomtänkta, då förstår jag mycket väl att ingen bryr sig om det. Exempelvis trådar om saker som kanske har varit uppe i Cafét vid fem till sex tillfällen och alltid startats av samma person, då finns det ingen anledning att ens diskutera det tycker jag.
När nya forum behövs så vore det klart bättre om den som vill föreslå det tittar igenom hela wF och plockar fram så många trådar som möjligt som skulle höra hemma i ett sådant forum. Ja jag vet att det är ett jäkla jobb eftersom jag själv har gjort det vid flera tillfällen. Är det då inte mer än ett tiotal trådar så är det bättre att lägga ner det där med att föreslå nya forum.
Gissningsvis skulle det behövas upp emot ett hundratal trådar för att det skall vara aktuellt med ett nytt forum.

Pace
2003-07-18, 18:06
Antalet nya forum ska inte baseras på antalet trådar anser jag, snarare efterfrågan. SQL Server har det debatterats om mycket (långt fler än 100 trådar!), men sgtpepper & Juhlin kom med ett bättre förslag om ett rdbms-forum och ett sql-forum.

Av alla mina förslag överst i tråden så ville jag endast skapa två nya forum; SQL Server (som jag numer ändrat ståndpunkt i) och ett diskussionsforum under Diverse där man separerar tramset från Cafét. Alltså, ett nytt forum och cirkus fyra forum som försvinner via hopslagningar.

Brist på moderatorer är ingen giltlig anledning när man med dessa förslag får färre forum. Det är snarare brist på engagemang och framåtanda.

SirPeter
2003-07-18, 18:13
Efterfrågan och antal trådar hör väl på sätt och vis ihop väl?
Sedan hur man kan lägga upp det på annorlunda sätt som i det fall du nämner ovan är ju bara till fördel i de fall det går.

Pace
2003-07-18, 18:23
Ja, på sätt och vis hör det ihop, men inte till 100%.

Bilar (för att ta ett hett ämne ;) ) tror jag är av mångas intresse, bl a mitt som går i bilköpartankar, även om antalet trådar inte motsvarar efterfrågan. Om forumet man söker inte finns är risken större att man beger sig till ett annat där kunskapen finns.

Nu menar jag inte att det ska finnas specialforum till varje ting i världen, utan snarare om saker som kan vara av allmänt intresse (och det bedöms av sunt förnuft och en någorlunda vettig verklighetsförankring). Och att wF ska bli något expertforum för bilar och hojar tror jag definitivt inte, lika lite som att alla kockar beger sig till Mat & dryck-forumet.

Nu behöver vi dock inte dra upp temat motorforum, det har plöjts igenom i ett gäng andra trådar som jag varken orkar eller vill debattera. It's too hot in here.

PeW
2003-07-18, 18:25
webForum får inte dö bara för att det saknas moderatorer! Dö? Vad får du det ifrån?

PeW
2003-07-18, 18:28
  :i
Jag tycker att det vore bra med ett 'jag är så jäkla orättvist behandlad så nu går jag' - forum, så slipper man sånt insmyget bland andra forum, ty de flesta som skriver sånt lär göra det igen och igen och igen :p

Qimen
2003-07-18, 18:28
webForum får inte dö bara för att det saknas moderatorer! Dö? Vad får du det ifrån? Lär ju hända om det inte tillsätts nya moderatorer...

Qimen
2003-07-18, 18:33
  :i
Jag tycker att det vore bra med ett 'jag är så jäkla orättvist behandlad så nu går jag' - forum, så slipper man sånt insmyget bland andra forum, ty de flesta som skriver sånt lär göra det igen och igen och igen :p :e :bire

greyhound
2003-07-18, 21:47
Hoppas det pass bättre i denna tråd.

Ett Grattias forum där man kan lägga alla dessa Grattis-trådar skulle va bra tycker jag...
har blivit massa av dom trådarna på slutet.

Qimen
2003-07-18, 23:42
Hoppas det pass bättre i denna tråd.

Ett Grattias forum där man kan lägga alla dessa Grattis-trådar skulle va bra tycker jag...
har blivit massa av dom trådarna på slutet. ... och så ska inte inläggsräknaren räkna där heller...

Rikard
2003-07-19, 21:36
Men jag säger som jag sagt innan; wF kan bli ännu bättre och varför hindra utvecklingen?
Vad är utveckling?
Det går att posta frågor, det går att posta svar. Varje egenutvecklad förändring försvårar en uppgradering. Frågan är, kommer webForum någonsin att ha en uppsjö av utvecklare som är villiga att lägga ner den kraft och energi som krävs för att driva en egen utveckling eller bör webForum fortsätta fokusera på att vara ett webbaserat forum och istället följa den utveckling vBullentin fixar och därigenom lägga på de uppdateringar som kommer med vBullentins nya versioner?

Påståendena ger en viss antydan om varför inte jag är kvar som moderator.
Jag tror mig veta skälet, men eftersom rollen forumledare är belagd med en frivillig form av tystnadsplikt så kommer inte skälet att komma ut. Men det är klart, du som numera f.d. moderator kan ju alltid antyda att det var än det ena än det andra. Frågan är vad ger det webForum? Tillför det något positivt/konstruktivt?

Brist på moderatorer är ingen giltlig anledning när man med dessa förslag får färre forum. Det är snarare brist på engagemang och framåtanda.
Oj, det var inte illa vad snabbt du klarar av att döma ut hela administrationen i ett svep. Jag är imponerad.

Lär ju hända om det inte tillsätts nya moderatorer... Ursäkta sarkasmen, men har alla domedagsprofeter samlats i en och samma tråd ikväll?

Om samtliga tilltalade herrar i det här inlägget skulle ta och lyfta blicken och titta på de IT-relaterade forumen så tror jag att ni ganska snart kommer att se att det finns väldigt många medlemmar som uppskattar möjligheten att posta frågor och svar. De bryr sig inte särskilt mycket om det är ett eller tre forum och blir allt som oftast vänligt bemötta eller korrigerade när de ber om råd eller postar fel. Om en knapp sitter tre pixlar för långt åt vänster eller man bara kan ta emot 200 meddelanden bryr de sig inte särskilt mycket om.
Frågan är då, vad är denna diskussion? Lite pajkastning i sandlådan? Hjälp mig att förstå. Utveckling? Vad ska utvecklas?

Skarre
2003-07-20, 00:18
Jag tror mig veta skälet, men eftersom rollen forumledare är belagd med en frivillig form av tystnadsplikt så kommer inte skälet att komma ut.Ut med språket säger jag! Lite insyn i hur wF sköts skulle inte direkt skada (eller förresten, det skulle det sannolikt). ;)

Josef
2003-07-20, 00:27
Rikard :bire

Rikard
2003-07-20, 17:12
Ut med språket säger jag! Lite insyn i hur wF sköts skulle inte direkt skada (eller förresten, det skulle det sannolikt). ;)
Ja du, privat ville du ju uppenbarligen inte fortsätta föra en dialog... ;)

Pace
2003-07-20, 17:57
Vad är utveckling?
Det går att posta frågor, det går att posta svar. Varje egenutvecklad förändring försvårar en uppgradering. Frågan är, kommer webForum någonsin att ha en uppsjö av utvecklare som är villiga att lägga ner den kraft och energi som krävs för att driva en egen utveckling eller bör webForum fortsätta fokusera på att vara ett webbaserat forum och istället följa den utveckling vBullentin fixar och därigenom lägga på de uppdateringar som kommer med vBullentins nya versioner?

Vad yrar du om? Har jag nånsin sagt att wF ska utvecklas tekniskt i denna tråden? Om jag inte minns fel var ämnet "Nya forum". Eller du kanske postar i fel tråd? :q

Oj, det var inte illa vad snabbt du klarar av att döma ut hela administrationen i ett svep. Jag är imponerad.

Jag har själv varit moderator så jag vet hur det fungerar.

Om samtliga tilltalade herrar i det här inlägget skulle ta och lyfta blicken och titta på de IT-relaterade forumen så tror jag att ni ganska snart kommer att se att det finns väldigt många medlemmar som uppskattar möjligheten att posta frågor och svar. De bryr sig inte särskilt mycket om det är ett eller tre forum och blir allt som oftast vänligt bemötta eller korrigerade när de ber om råd eller postar fel.

Jag är medlem här. Jag postar i de IT-relaterade forumen och jag skulle gärna se t ex ett scriptarkiv för övrigt istället för cgi/php. Helt plötsligt verkar det som att den enskildes röst inte är mycket värd, utan det måste vara Rikard alternativt alla på hela webForum som ska tycka lika om en förändring skall ske.

Om en knapp sitter tre pixlar för långt åt vänster eller man bara kan ta emot 200 meddelanden bryr de sig inte särskilt mycket om.
Frågan är då, vad är denna diskussion? Lite pajkastning i sandlådan? Hjälp mig att förstå. Utveckling? Vad ska utvecklas?

Återigen, har jag någonsin nämnt detta du påstår? :q
Istället kommer både du och PeW in med sarkastiskt nedlåtande inlägg för att utveckla en idé. Där har du definitionen på "brist på engagemang och framåtanda".

PeW
2003-07-20, 18:03
Istället kommer både du och PeW in med sarkastiskt nedlåtande inlägg för att utveckla en idé. Där har du definitionen på "brist på engagemang och framåtanda".Men jag är bara medlem så vad mina inlägg anbelangar lär de inte tillföra realiteten på förändringar mer än vad andra medlemmars röst gör, vilket enligt dig är lika med noll, men enligt vad jag tror kan förverkligas om det är inom ramen av vad som är möjligt och är av ett större underlag än vad ett par medlemmar är.

Skarre
2003-07-20, 18:11
Ut med språket säger jag! Lite insyn i hur wF sköts skulle inte direkt skada (eller förresten, det skulle det sannolikt). ;)
Ja du, privat ville du ju uppenbarligen inte fortsätta föra en dialog... ;) Av princip slutar jag en diskussion när jag upptäcker att motparten är en vägg. ;) Nej, alvarligt talat märkte jag faktiskt inte det sista PM:et förrän nu när du nämnde det. Svar kommer inom kort.

Rikard
2003-07-20, 18:25
Vad är utveckling?
Vad yrar du om? Har jag nånsin sagt att wF ska utvecklas tekniskt i denna tråden? Om jag inte minns fel var ämnet "Nya forum". Eller du kanske postar i fel tråd? :q
Vad är då utveckling Pace? Jag ser inte riktigt att jag fick något svar på den frågan? :)
Jag har själv varit moderator så jag vet hur det fungerar.Men det förändrar inte möjligheten för dig att döma ut hela administrationen i ett svep?Helt plötsligt verkar det som att den enskildes röst inte är mycket värd, utan det måste vara Rikard alternativt alla på hela webForum som ska tycka lika om en förändring skall ske.
Har du funderat på att ta kontakt med forumledaren eller någon av administratörerna direkt. Med tanke på att du har varit moderator så känner du säkerligen till kjells ståndpunkt - "de genomtänkta förslagen (de förslag som inte kräver att kjell behöver lägga ner så mycket energi /R:s anm) brukar inte dyka upp i Tips & förslag, de brukar komma via e-brev". Fritt citerat.Om en knapp sitter tre pixlar för långt åt vänster eller man bara kan ta emot 200 meddelanden bryr de sig inte särskilt mycket om.
Frågan är då, vad är denna diskussion? Lite pajkastning i sandlådan? Hjälp mig att förstå. Utveckling? Vad ska utvecklas? Återigen, har jag någonsin nämnt detta du påstår? :q
Istället kommer både du och PeW in med sarkastiskt nedlåtande inlägg för att utveckla en idé. Där har du definitionen på "brist på engagemang och framåtanda".
Liten detalj bara Pace. Jag är inte heller medlem av administrationen. :)
Eller ska jag tolka det som att du ratar ett urval av webForums medlemmar också? ;)

Pace
2003-07-20, 18:39
Vad är då utveckling Pace? Jag ser inte riktigt att jag fick något svar på den frågan? :)

Utveckling som i wFs utveckling. Man kan utveckla andra saker än tekniken, inte sant?

Men det förändrar inte möjligheten för dig att döma ut hela administrationen i ett svep?

Nej, men bara för din skull.

Har du funderat på att ta kontakt med forumledaren eller någon av administratörerna direkt. Med tanke på att du har varit moderator så känner du säkerligen till kjells ståndpunkt - "de genomtänkta förslagen (de förslag som inte kräver att kjell behöver lägga ner så mycket energi /R:s anm) brukar inte dyka upp i Tips & förslag, de brukar komma via e-brev". Fritt citerat.

1. Har du funderat på att läsa tråden så ser du att det kommit fram andra förslag som jag inte själv står för. Alltså kan idéer utvecklas (oj, förlåt, svårt ord. Jag säger "leda till något annat" istället) om fler får reda på dem.
2. De kan inte ignoreras på samma sätt som de kan göras via e-post.
3. Vad är meningen med ett tips & förslag-forum om jag hänvisas till e-post? Jag postar hellre här än via e-post. Ni säger ju själva att forumet styrs av medlemmar så jag tycker det är rätt att medlemmarna själva får ta del av & utveckla förslagen.

Liten detalj bara Pace. Jag är inte heller medlem av administrationen. :)
Eller ska jag tolka det som att du ratar ett urval av webForums medlemmar också? ;)

Nej, du skall inte tolka någonting. Du skall veta att jag ratar dig framför andra.

Rikard
2003-07-21, 09:16
Utveckling som i wFs utveckling. Man kan utveckla andra saker än tekniken, inte sant?
Vad Pace?
Okej, slå ihop tre forum till ett är en sak. Något mer? :)

3. Vad är meningen med ett tips & förslag-forum om jag hänvisas till e-post?
Det är en mycket bra fråga. Det har flera gånger förts på tal att ta bort det här forumet helt och istället enbart hänvisa till e-post - vilket jag tveklöst stöder. Låt "Tips & förslag" bli det som det har talats om - ett forum med frågor & svar kring webForums funktionalitet där medlemmar kan hjälpa varandra att förstå hur webForum fungerar - en slags aktiv FAQ alltså.

Pace
2003-07-21, 11:17
Okej, slå ihop tre forum till ett är en sak. Något mer?
Varför spela dum, Rikard? Läs första inlägget och försök tänka själv istället!

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=515517#post515517

Skarre
2003-07-21, 14:06
Det är en mycket bra fråga. Det har flera gånger förts på tal att ta bort det här forumet helt och istället enbart hänvisa till e-post - vilket jag tveklöst stöder.Varför är det enligt dig bättre att skicka tips och förslag till förbättringar via e-post istället för att posta dem här där alla medlemmar kan läsa och diskutera förslagen?

PeW
2003-07-21, 20:00
Kan det måhända bero på att det ofta blir en massa tjafsande när inte en del medlemmar kan tänka sig acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden och att det ibland kan vara av sådan art att de knappt ids svara då diskussionen tenderar att vara mer destruktiv än konstruktiv?

Jag bara gissar nu, men på något sätt känns gissningen relevant ;)

spango
2003-07-21, 20:33
Så då är ingen diskussion alls bättre, eller? Konstigt att folk irriterar sig.

BulletBoyCrime
2003-07-21, 20:54
Borde finnas något diktforum som Luxman kunde ha att moderera ;) :e

Skarre
2003-07-21, 23:10
Kan det måhända bero på att det ofta blir en massa tjafsande när inte en del medlemmar kan tänka sig acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden [...]Tycker du verkligen att "Tips & Förslag" ska stängas för att någon ibland blir lite sur över att dennes förslag inte fått något gehör?

PeW
2003-07-21, 23:13
Så då är ingen diskussion alls bättre, eller? Konstigt att folk irriterar sig. Det hoppas ivf inte jag... men det kanske ger en hint om vart ribban kanske bör ligga nånstans?

Förslag -> kringsnack om förslaget -> förfinat förslag -> ansvarig -> *acceptans av båda lägren ;)

Eller är jag helt ute och cyklar?

* Med acceptans menar jag att man helt enkelt får acceptera om förslagen gillas eller inte, samt att acceptans hos administrationen innbär någon form av förändring

PeW
2003-07-21, 23:14
Kan det måhända bero på att det ofta blir en massa tjafsande när inte en del medlemmar kan tänka sig acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden [...]Tycker du verkligen att "Tips & Förslag" ska stängas för att någon ibland blir lite sur över att dennes förslag inte fått något gehör? Var det verkligen så jag skrev? Läs igen så ser du att jag gissar en anledning till Rikards uttalande - inget annat ;)

Pace
2003-07-24, 11:55
Kan det måhända bero på att det ofta blir en massa tjafsande när inte en del medlemmar kan tänka sig acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden och att det ibland kan vara av sådan art att de knappt ids svara då diskussionen tenderar att vara mer destruktiv än konstruktiv?

Känns som om du indirekt riktar det mot mig eftersom jag är den enda, vad jag vet, som "inte kan acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden". Sju månader är ganska lång tid anser jag. Sedan får du gärna visa vilka trådar som har fått uppmärksamheten istället för denna tråden. Plus, så kan du leta upp vilka av mina förslag som inte varit konstruktiva. Då ska du få en godisbit av mig om du lyckas med det.

Förslag -> kringsnack om förslaget -> förfinat förslag -> ansvarig -> *acceptans av båda lägren ;)

Eller är jag helt ute och cyklar?

Exakt! Så skall ett forum av detta slag fungera!

SirPeter
2003-07-24, 12:14
Så tycker nog de flesta att det bör gå till men tyvärr så stannar de flesta vid punkt två, det kommer sällan något förfinat förslag till den ansvarige och då är det svårt att veta vad som har framkommit förmodar jag.

Pace
2003-07-24, 12:28
Om så är fallet kan jag väl sammanfatta det förfinade förslaget så långt som det har kommit:

Grafik > Datorkonst
Grafik > Webbgrafik
Webbrelaterat - Övrigt > Design

Alla dessa forum flyttas ur Webbrelaterat till Diverse och byter namn till "Design och grafik".
Script från wFs medlemmar > Script - Perl, Shell och J2EE slås ihop och byter namn till Script - övrigt.
Webbrelaterat - Övrigt > IT-juridik
Flyttas till Diverse med namnet "Juridik".
Dessa forum under Databaser:
- Databaser
- SQL
Spelforumen delas upp i:
- Konsoll
- First person
- Online & LAN-träffar
- Datorspel - Övrigt
Diskussionsforum under diverse.

@nders
2003-07-24, 12:31
Databaser > SQL Server tas bort. Vilket forum tänker du på nu? Det finns inte, och har aldrig funnits, ett SQL Server-forum.

Mvh

Pace
2003-07-24, 12:40
Oops, en felskrivning av mig när jag redigerade texten. Tack för påpekandet, har uppdaterat mitt inlägg ovanför!

PeW
2003-07-24, 13:43
Känns som om du indirekt riktar det mot mig eftersom jag är den enda, vad jag vet, som "inte kan acceptera att administrationen inte hinner svara på alla ärenden". Sju månader är ganska lång tid anser jag. Sedan får du gärna visa vilka trådar som har fått uppmärksamheten istället för denna tråden. Plus, så kan du leta upp vilka av mina förslag som inte varit konstruktiva. Då ska du få en godisbit av mig om du lyckas med det.
Jag menar inte att rikta detta mot någon speciell, utan det är ju tyvärr som så att detta forum mer och mer liknar en krigszon och det är inte bara en person och en tråd inblandad i de krigen :x

Men jag kan förstå om du tog det så, eftersom inlägget var i din tråd... se det mera som ett konstaterande över anledning till situationen.