View Full Version : Ignorera en moderator
Det är ju tyvärr så att man ibland tar det beslut att vilja sätta någon medlem i sin ignoreringslista. :r
När det då visar sig att denne är moderator i något forum så nekas ignoreringen.
Detta är förståeligt, till viss del. En moderator har ju sina rättigheter men framför allt skyldigheter att på bästa sätt hjälpa och även ibland tillrättavisa övriga medlemmar och bör därmed självklart kunna skriva inlägg utan att kunna ignoreras av någon.
Men bör inte en moderator kunna ignoreras i de forum den inte modererar över?
En moderator kan vara väldigt nyttig i forum A och B, men bara babbla en massa dynga i forum C.
Jag hoppas Ni förstår vad jag menar.
Det låter som en bra idé faktiskt.
Eftersom titeln moderator har försvunnit i alla forum förutom moderatorns "eget" så vore det praktiskt om funktionen du nämner fungerar likadant.
Är det bara jag och Pace (+ den moderator som skickade ett PM till mig) som har åsikter om det här?
Är det bara jag och Pace (+ den moderator som skickade ett PM till mig) som har åsikter om det här?
Ja, än så länge verkar det banne mig inte bättre.. ;)
SirPeter
2002-12-11, 12:07
Som jag ser det så är det enbart du och Pace som inte vill ta del av information som medlemmar inom staff kan lämna.
Som jag ser det så är det enbart du och Pace som inte vill ta del av information som medlemmar inom staff kan lämna.
Jag stödjer förslaget men jag har aldrig sagt att jag ska eller inte ska använda det, eller hur? Dessutom trodde jag att information av detta slag skedde via klistrade trådar etc. & på förstasidan.
SirPeter
2002-12-11, 15:42
Dessutom trodde jag att information av detta slag skedde via klistrade trådar etc. & på förstasidan.
Märkligt vad fort du glömmer saker som du själv har varit med om under den tid som du var moderator.
Det gäller inte bara den här saken utan många av de saker som du har tagit upp här i Tips & Förslag som du dels var med och gjorde inom staff och dessutom fick hjälp av bland annat mig med.
Dessutom trodde jag att information av detta slag skedde via klistrade trådar etc. & på förstasidan.
Märkligt vad fort du glömmer saker som du själv har varit med om under den tid som du var moderator.
Det gäller inte bara den här saken utan många av de saker som du har tagit upp här i Tips & Förslag som du dels var med och gjorde inom staff och dessutom fick hjälp av bland annat mig med.
Nu måste jag nog erkänna att jag har glömt för jag förstår inte riktigt vad du menar. Här i Tips & förslag är det väl ganska självklart att sådan informationen kommer fram om man frågar efter den, annars brukar det mesta ske i Cafét vad jag märkt.
Om vi kan hålla det interna moderatorgnället på åtminstone en armlängds avstånd från den här tråden så kan man efter en viss tids medlemskap på wF lätt konstatera att det finns moderatorer som borde ausgerotten från cybervärlden medelst virtuellt nackskott i ett par taskiga frames.....
Brantis förslag bifalles således skarpt av undertecknad.
Istället för att här på öppen gata avrätta moderatorer, tycker jag det vore mer vettigt att skicka er klagan - med namn, och bifogade koversationer - till antingen forumledarna eller Kjell. Då kan dessa personer som arbetar där utreda vad som hänt, och avsätta moderatorn om det är en lämplig åtgärd.
Genom att starta en tråd och säga att ni vill ignorera moderatorer anser jag vara en kortsiktig lösning, och dessutom ett väldigt dumt förslag, eftersom moderatorer har en skyldighet att agera mer rätt och riktigt än vanliga medlemmar, samt föregå med gott exempel.
Se nu till att rapportera alla moderatorer så att vi kan fortsätta ha en trevlig stämning på webForum!
... eftersom moderatorer har en skyldighet att agera mer rätt och riktigt än vanliga medlemmar, samt föregå med gott exempel.
Ja, men gäller inte det bara i de forum de modererar?
I övriga forum tituleras de "medlem", precis som alla andra.
Det handlar ju inte om där moderatorn modererar utan där moderatorn betraktas som en helt vanlig medlem.
Vad jag förstått så är moderatorer helt vanliga människor med åsikter om det ena och det andra. Moderatorn kan sköta sin plikt i sitt forum som moderator väldigt bra men sköta sig sämre i andra forum.
För mig är en moderator i forum A inte en moderator i forum B. Där är den en helt vanlig medlem.
Stämmer inte det?
Oavsett om det är en moderator eller medlem som beter sig dumt åt, skall detta rapporteras. Problemen skall ryckas ut med rötterna!
Gislaved.net
2002-12-15, 15:23
Oavsett om det är en moderator eller medlem som beter sig dumt åt, skall detta rapporteras. Problemen skall ryckas ut med rötterna!
Fast det är ju inte alltid regelbrott som är orsaken till denna önskade ignorans. Frekventa idiotiska inlägg från en och samma skribent medför ofta att jag vill ignorera denne medlem/moderator även om ett konkret regelbrott inte har skett. Förvisso kan jag strunta i att läsa dennes inlägg, men det handlar även om ett ställningstagande.
Jörgen HP
2002-12-15, 21:53
Eftersom det är fullt legitimt för en moderator/forumledare att ignorera medlemmar genom ignorelistan bör det samma gälla i motsatt riktning.
Därmed stödjer jag Brantis förslag på ändring, eller ännu hellre ta bort ignorelistan helt. :)
Eftersom det är fullt legitimt för en moderator/forumledare att ignorera medlemmar genom ignorelistan bör det samma gälla i motsatt riktning.
Med tanke på att en moderator, jämfört med en medlem, har ett helt annat ansvar gentemot webForum och tillika en hel drös med övriga skyldigheter så ser jag det som en självklarhet att en moderator/forumledare/administratör inte ska kunna ignoreras.
Det kommer inte att bli någon förändring på den funktionen inom överskådlig framtid.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Gislaved.net
2002-12-15, 23:17
Men Rikard, nu har du inte läst igenom inläggen ovan ordentligt. Jag vill kunna ignorera en medlem i ett forum som råkar vara moderator i ett annat forum. Om denne medlem skulle vara upphöjd över de andra medlemmarna även i detta forum borde detta framgå genom att moderatortiteln synliggörs även där.
Kan man välja att automatiskt sätta en moderator på ignoreringslistan så fort funktionen kommer igång? ;)
Jo, jag förstår det men där ställer jag mig bakom det Brimba har skrivit tidigare. Om det skulle finnas en moderator som uttrycker sig så fatalt att en medlem inte vill se personens inlägg så kan det vara tal om "brott" mot moderatorns skyldigheter - att föregå med gott exempel.
Baserat på det ser jag inte något behov av att lägga tid och energi på att utveckla en sådan funktion som efterfrågas - då är jag, som forumledare, betydligt mer intresserad av att få reda på vad det är som gör att en medlem vill att en moderator ska infogas på ignoreringslistan, samt att reda ut det.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Om jag förstått det hela rätt så är en moderator värd lite mer än vanliga medlemmar, även i forum den inte modererar.
Är det så?
För mig som medlem är moderatorerna värda mer än en medlem, det tycker inte jag är så konstigt eftersom dom lägger ned sin tid för att hålla ordning och reda på wF.
Men du kanske pratar om något annat värde än att dom tillför något mer än medlemmen?
Mvh, Vide
Om jag förstått det hela rätt så är en moderator värd lite mer än vanliga medlemmar, även i forum den inte modererar.
Är det så?
Det är en värdering som möjligen du gör, inte jag.
En moderator har ett annat ansvar gentemot webForum och dess medlemmar. Om moderatorn inte kan leva upp till detta ansvar är det min skyldighet att göra något åt det.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
För mig som medlem är moderatorerna värda mer än en medlem, det tycker inte jag är så konstigt eftersom dom lägger ned sin tid för att hålla ordning och reda på wF.
Men du kanske pratar om något annat värde än att dom tillför något mer än medlemmen?
En moderator tillför mer än en vanlig medlem, men bara i form av moderering och endast i de forum den är moderator för. Inläggen och åsikterna i sig, som en moderator skriver, anser inte jag vara mer värd än någon annans.
Låt mig få exemplifiera.
Nästan helt slumpmässigt väljer jag Del Pero i mitt exempel.
Del Pero är moderator för ett flertal forum. Hans arbete med det respekterar och högaktar jag. Men om han skriver ett inlägg i exempelvis Caféet, gällande hur vit snön är i år (eller något annat högintressant), så anser jag inte att hans ord är värda mer än om du, Vide, hade skrivit ett liknande inlägg. På det sättet är han inte mer värd än en helt vanlig medlem, trots hans moderatortitel i andra forum.
Med detta anser jag att man ska kunna ignorera hans inlägg precis som man kan ignorera dina.
Del Pero, du är bara ett exempel. Det finns ingen baktanke.
Men det finns en anledning till att jag valde dig. Förstår du inte varför så skicka mig ett PM så ska jag förklara.
Det är en värdering som möjligen du gör, inte jag.
Nej, det gör jag inte.
Vad bra. Då är vi alltså åtminstone två som har samma åsikt. ;)
Men, då måste jag få fråga, vad är syftet med den här diskussionen? Vad vill du uppnå?
Tengblad
2002-12-16, 13:58
En moderator tillför mer än en vanlig medlem, men bara i form av moderering och endast i de forum den är moderator för. Där har du fel! I staff hjälps alla åt att ta fram nya förslag och hjälper varandra. Det är så wF lever vidare.
Där har du fel! I staff hjälps alla åt att ta fram nya förslag och hjälper varandra.
Jag ursäktar. Det tar jag tillbaka.
Jag backar däremot inte på "Inläggen och åsikterna i sig, som en moderator skriver, anser inte jag vara mer värd än någon annans".
Vad bra. Då är vi alltså åtminstone två som har samma åsikt. ;)
:)
Men, då måste jag få fråga, vad är syftet med den här diskussionen? Vad vill du uppnå?
Det trodde jag hade framgått klart och tydligt.
Jag vill att man ska kunna ignorera en moderators inlägg i de forum den inte modererar över.
Ja ja, vi lägger väl ned denna diskussion då.
Stäng tråden, tack.
En moderator tillför mer än en vanlig medlem, men bara i form av moderering och endast i de forum den är moderator för. Där har du fel! I staff hjälps alla åt att ta fram nya förslag och hjälper varandra. Det är så wF lever vidare.
Och det kan även "medlemmar" göra via Tips & förslag-forumet. ;)
Marcus E
2002-12-16, 17:14
Trådar stängs inte på trådskaparens begäran om det inte finns synnerliga skäl.
Tengblad
2002-12-16, 19:16
Och det kan även "medlemmar" göra via Tips & förslag-forumet. ;) Jo men du vet mycket väl att det inte är på samma sätt :OO
Jörgen HP
2002-12-16, 22:33
Med tanke på att en moderator, jämfört med en medlem, har ett helt annat ansvar gentemot webForum och tillika en hel drös med övriga skyldigheter så ser jag det som en självklarhet att en moderator/forumledare/administratör inte ska kunna ignoreras.
Desto större anledning att dessa föregår med gott exempel och inte ignorerar en medlem som skriver inlägg eller försöker kontakta en moderator via PM.
Ge mig en enda hållbar anledning som gör att det är bra att en moderator ignorerar medlemar genom ignorelistan.
Det trodde jag hade framgått klart och tydligt.
Jag vill att man ska kunna ignorera en moderators inlägg i de forum den inte modererar över.
Jo, jag har förstått att du vill det. :)
Det är därför jag frågade vad syfte med en sådan möjlighet är - vad är skälen till att en sådan funktion ska införas? :q
Som jag har deklarerat tidigare är jag, som forumledare, mer intresserad av att få reda på vilken moderator som eventuellt betett sig så illa att en medlem vill ignorera personen. Skulle det finnas belägg för det så måste jag naturligtvis fundera över om den moderatorn kan fortsätta vara moderator på webForum. Det är mitt ansvar som forumledare.
Desto större anledning att dessa föregår med gott exempel och inte ignorerar en medlem som skriver inlägg eller försöker kontakta en moderator via PM.
Utan tvekan.
Ge mig en enda hållbar anledning som gör att det är bra att en moderator ignorerar medlemar genom ignorelistan.
Varför det?
Jörgen, du känner mer än väl till de diskussioner som har förts i ämnet.
Jag avser inte att införa en sådan regel, moderatorerna har nog med skyldigheter redan nu. Däremot, vad jag har framhållit tidigare i en liknande diskussion och vilket även står fast, så avser jag - den dag en moderator har ignorerat någon och det dessutom har inverkat negativt på moderatorns möjlighet att utföra sitt "arbete" - att vidta lämpliga åtgärder. Fram till dess är det frihet under ansvar således.
Jörgen, om syftet var att få fram min ståndpunkt "publikt" vad gäller den här frågan kunde du väl ha nämnt det på en gång. Jag har inga problem med att stå för mina åsikter.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
r) Pallar inte att bråka i det här patetiska ämnet..
Jörgen HP
2002-12-17, 10:33
Varför det?
Jörgen, du känner mer än väl till de diskussioner som har förts i ämnet.
Jag avser inte att införa en sådan regel, moderatorerna har nog med skyldigheter redan nu. Däremot, vad jag har framhållit tidigare i en liknande diskussion och vilket även står fast, så avser jag - den dag en moderator har ignorerat någon och det dessutom har inverkat negativt på moderatorns möjlighet att utföra sitt "arbete" - att vidta lämpliga åtgärder. Fram till dess är det frihet under ansvar således.
Jo Rikard, jag känner till diskussionerna som inte gav ett enda hållbart svar. Det enda syftet med inlägget var att få ett sådant, inte att få höra en ståndpunkt från dig som jag redan visste.
Frågan var/är inte vad du tyckter om ovan nämnda regel, utan vad som är fördelen med att ha rätt att ignorera en medlem.
Finns det inga hållbara fördelar, varför ha det kvar?
Frågan var/är inte vad du tyckter om ovan nämnda regel, utan vad som är fördelen med att ha rätt att ignorera en medlem.
Det finns skillnader på medlemmar och moderatorer vad gäller ansvar, befogenheter, skyldigheter och funktionalitet på webForum. Så måste det vara så länge moderatorerna är satta att skydda webForums ansvarige utgivare.
Finns det inga hållbara fördelar, varför ha det kvar?
Förändringar är inget självändamål, särskilt inte baserat på att samtliga här arbetar ideellt. Här följer jag, tveklöst, kjells grundfilosofi vad gäller webForum, vilket han har nämnt ett flertal gånger - man kan inte ställa för stora krav på de som arbetar ideellt för webForum, då måste ju de kunna ställa krav tillbaka vilket gör att grundkonceptet faller.
"Bevisbördan" brukar, av praktiska skäl, läggas på sidan som förespråkar en förändring. I grunden torde det vara en självklarhet att en moderator inte ska kunna ignoreras då det i moderatorrollen ingår att uttala sig i webForums namn emellanåt.
Jag kan i nuläget inte se att några sådana skäl har framlagts.
Vad jag däremot ser är att ett fåtal har ett önskemål om att ignorera någon/några moderatorer varpå en mer intressant fråga har uppkommit - varför!? :q
Den frågan har jag fortfarande inte fått svar på. Inte ett enda e-brev med ett sådant önskemål har inkommit till forumledare-e-postboxen.
Så, frågan kvarstår: Vad är skälen till att en sådan funktion efterfrågas?
/r Eventuell exemplifiering av skälen kan jag svårligen tro ska publiceras här, men om ett sådant e-brev inkommer så ska avser jag naturligtvis nämna det. Jag har tidigare mottagit rapporter på moderatorers inlägg och det finns ett flertal tillfällen när dessa rapporter har resulterat i en tillsägelse till den berörda moderatorn.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Jag måste vända lite på steken & fråga, återigen, varför jag som moderator i Musik & Media skall behöva se en viss medlems inlägg i café webForum eller Pc-forumet?
Tycker, återigen, att ni funderar på saker som enbart gör mig förbannad när det finns massor med viktiga saker att förbättra/fundera på.
Jörgen HP
2002-12-17, 13:16
Jag måste vända lite på steken & fråga, återigen, varför jag som moderator i Musik & Media skall behöva se en viss medlems inlägg i café webForum eller Pc-forumet?
Tycker, återigen, att ni funderar på saker som enbart gör mig förbannad när det finns massor med viktiga saker att förbättra/fundera på.
För att en inorering inte är forumspecifik. Första inlägget i denna tråden behandlar precis denna frågan. Om du sätter mig på ignorelistan ignoreras även jag i "Musik och Media" där du är moderator. Alltså kan du inte konrollera så att jag sköter mig i det forumet.
Du kan när du vill starta en diskussion om ett ämne du tycker är viktigt. Alla tycker inte att samma saker är viktiga, vilket är bra, för då blir utvecklingsarbetet och åsiktsväxlingen mer mångfasetterad.
sgtpepper
2002-12-17, 13:20
Alltså kan du inte konrollera så att jag sköter mig i det forumet.
Jo, det kan man.
Jörgen HP
2002-12-17, 13:30
Förändringar är inget självändamål, särskilt inte baserat på att samtliga här arbetar ideellt.
Nej, det är inget självändamål med förändringar. Men när det finns skarpa motsättningar i systemet, då är det dags att i varje fall överväga en förändring.
Här kommer två påståenden vilka berör ovan nämnda motsättningar. Dessa får jag inte att gå ihop hur än jag vrider och vänder på dem.
1) En staff-medlem bör inte ignorera en medlem om det kan påverka dennas sätt att sköta sitt uppdrag. Eftersom ignorelistan inte är forumspecifik kan staff-medlemmen inte i förhand veta om en ignorering kommer att påverka uppdraget som moderator/forumledare. Med andra ord, ignorelistan är inget lämpligt/rekommenderat verktyg för en staff-medlem.
2) En medlem får inte ignorera en staff-medlem med hjälp av ignorelistan. Denna slutsats är inte svår att ta eftersom handlingen inte går att utföra.
Slutligen, utifrån dessa två punkter finns det egntligen ingen nytta med att ha ignorelistan kvar, det finns ingen som kan använda den utan att riskera att bryta mot reglerna. Med ett undantag, då en medlem ignorerar en annan medlem. Ska den vara kvar bör den begränsas så att endast detta fallet blir aktuellt.
Jörgen HP
2002-12-17, 13:30
Jo, det kan man.
Inte enligt utvecklarna (i varje fall när det gäller PM), vidare kan du läsa ovanstående motiveringar. ;)
Jo, det kan man.
Jopps, det är dessutom skitenkelt att klicka på en understryken hyperlänk.. Iaf i internet Explorer 6.0 som jag använder!
Eftersom ignorelistan inte är forumspecifik kan staff-medlemmen inte i förhand veta om en ignorering kommer att påverka uppdraget som moderator/forumledare. Med andra ord, ignorelistan är inget lämpligt/rekommenderat verktyg för en staff-medlem.
Lägg av.. Det är ju bara att läsa inlägget!
Har du ens testat att ignorera?
Jag uppfattar att den här diskussionen allt mer börjar likna, jag tar ut ett vedträ ur brasan, vänder på det och slänger in det i brasan igen.
Jörgen HP, jag har redan förklarat att jag inte anser det argument du gång på gång omformulerar vara skäl nog att göra en förändring.
webForums primära uppgift är att ge medlemmarna möjlighet att posta frågor och svar. Den uppgiften är löst. Allt tillkommande är trevligt men inte nödvändigt och prioriteras därefter. Vidare, den funktion du efterfrågar är en funktion som i första hand berör administrationens funktion, vilket ligger under mitt ansvarsområde. Jag har redan deklarerat att om det vid något tillfälle skulle inträffa att en moderator missköter sitt arbete p.g.a. att moderatorn har infört en medlem på ignoreringslistan så avser jag, om det inträffar, att vidta lämpliga åtgärder. För att efterlikna "Vem vill bli miljonär" - det är mitt slutgiltiga svar tills vidare.
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Jörgen HP
2002-12-17, 22:25
Jörgen HP, jag har redan förklarat att jag inte anser det argument du gång på gång omformulerar vara skäl nog att göra en förändring.
Nej du gör som du vill. Det är bara att beklaga att alla medlemmar inte har samma förutsättningar att filtrera bort det de inte vill läsa. ;)
Lägg av.. Det är ju bara att läsa inlägget!
Har du ens testat att ignorera?
Jepps, men du fick inte vara med på listan av någon märkligt anledning. §jr
Låt mig se om jag fattat det här rätt.
a) En moderator kan ignorera vem denne vill.
b) En medlem kan inte ignorera en moderator därför att:
1) Det kräver förändring rent tekniskt.
2) Moderatorer kommer med information.
3) En moderator ska föregå med gott exempel.
Hur klingar detta egentligen?
Man föregår med gott exempel genom att ignorera någon. :x
Eller är moderatorrollen en enkelriktad kommunikationskanal?
r) Efter mer info har jag kommit underfund med att det faktiskt går att kontakta moderatorn, om än via e-post. Men punkt 3 kvarstår.
Jörgen HP
2002-12-19, 18:22
r) Efter mer info har jag kommit underfund med att det faktiskt går att kontakta moderatorn, om än via e-post. Men punkt 3 kvarstår.
Eftersom en fungerande e-postadress är obligatoriskt för en medlem går det också att kontakta en medlem via e-post, så det borde inte förändra saken något nämnvärt.
Jörgen: Jag tänkte snarare på om man skulle behöva kontakta en moderator som ignorerar en. Då måste man ta till e-post, PM fungerar inte utan de kommer inte fram förräns ignoreringen avaktiverats.
Men eftersom det visar sig fungera att kontakta via e-post så är just det ingenting att bråka om.
Jag kan inte se vad ni skriver eftersom ni är på min "ignore" allihopa, men jag misstänker skarpt att har en god och trevlig stämning här :birp
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.