PDA

View Full Version : Länka till upphovsrättsskyddade texter, bilder m.m.

Pace
2002-11-10, 11:32
Såg nyligen att en länk till en musiktext blivit redigerad p.g.a. §3 och undrar hur ni egentligen tolkar den:

Du accepterar även att inte publicera material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar och som är skapat av någon annan person än dig själv eller som publicerats på detta forum. Det är heller inte tillåtet att använda webForum som ett medium för att tillgodogöra sig copyrightskyddat material.
Åtgärd: Ovan nämnda kommer att redigeras helt eller delvis.

Ni menar då att "publicera material" innebär även länkning? :q

Får man länka till bilder, Mp3 eller andra filer? Hur fungerar det med upphovsrätt (copyright)?
Gäller det fotograferade bilder så är dessa alltid skyddade av upphovsrätten. Att länka till en bild innebär inte rent juridiskt att webForum, som det heter, gör bilden allmänt tillgänglig, och kan därför inte påstås bryta mot någon upphovsrätt. Om bilden däremot bifogas som fil i inlägget, så är det vår fysiska server som publicerar bilden och då måste tillstånd för publiceringen finnas med i inlägget, eller alternativt, att det framgår att du själv är upphovsman till bilden. Om bilden länkas med [img]-taggen så uppfattas det som att webForum publicerar bilden, vilket innebär att moderatorn kommer att länka om bilden till en vanlig [url]-tagg.
Detsamma gäller även skript, program m.m. som är skyddade av uphovsrättslagen.
Undataget från dessa regler är: Virus och sådant som du normalt måste betala för att ladda hem. Vi länkar inte till dessa filer från vår sida. Var vänlig respektera detta.

Hur kommer det sig då att länkar till musiktexter tas bort, men bildlänkar får vara kvar? :q
Borde inte videoklipp redigeras bort också?

Axel
2002-11-10, 12:20
Såvitt jag förstår är det för att man får utgå att bilden är copyrightad till den site som har publicerat den från början och som man länkar till. Vad gäller låttexter, däremot, brukar de siter som lagt upp dem inte ha något tillstånd till det och bryter således mot copyrightreglerna. Så av samma orsak som vi inte länkar mp3-filer länkar vi inte heller låttexter. Man kan väl länka till ett googleresultat om man tycker det är kul.. ;)

Pace
2002-11-10, 12:34
Så webForum utför kontroller huruvida materialet är ett brott mot upphovsrättslagen? Hur kontrolleras texter, bilder och videoklipp då? Skickar ni mail till webhosten och frågar innan ni redigerar eller redigerar ni lite som ni tycker är passande?

Luxman
2002-11-11, 22:29
Så webForum utför kontroller huruvida materialet är ett brott mot upphovsrättslagen? Hur kontrolleras texter, bilder och videoklipp då? Skickar ni mail till webhosten och frågar innan ni redigerar eller redigerar ni lite som ni tycker är passande?
:q

Citat från wFs information:Respektera därför de regler som finns för allas trevnad och vår existens.

Förlåt att jag undrar, men denna fråga har varit uppe så många gånger förut och varje gång så har konklusionen varit: för att skydda såväl wF som dess ansvariga utgivare så får vi respektera att så fort farhåga finns om att upphovsrätten kränks så bör moderering ske.
Hellre moderera en gång för mycket än riskera brott mot någon av de lagar som reglerar offentlig publicering på nätet, upphovsrätt etc.

I fallet som du relaterar till så tycker jag Axels inlägg väl beskriver situationen och därmed så skall texten/länken otvetydigt modereras bort.
Inte för att den vid en juridisk process nödvändigtvis skulle fällas som upphovsbrott utan för att vi skall respektera Kjells och Sunes vilja som ansvariga utgivare och inte riskera något, detta måste väl vara en av moderatorernas främsta uppgifter att se efter :q

Pace
2002-11-12, 13:30
Luxman:

Jag håller med dig, givetvis ska de sätta reglerna var de tycker är passande, men samtidigt ska det framgå information om det. Det ska inte finnas fem regler som utförligt beskriver vad man får och inte får göra och sedan 300 undantag som vi medlemmar inte känner till.

Och eftersom du inte citerade allt så ska jag göra det åt dig:

Som ansvariga utgivare är vi också ansvariga för det material som publiceras genom vår hemsida. Vår server är placerad i Griffel Data AB:s nätverk och har genom deras regi fått allmän åtkomst till det publika nätet varför vissa kriterier genom avtal måste uppfyllas.
Respektera därför de regler som finns för allas trevnad och vår existens.

Frågan kvarstår: Länkning = publicering?

Från en av de större sidorna med musiktexter:
All lyrics are property and copyright of their owners.
All lyrics provided for educational purposes only.

All song lyrics on LetsSingIt.com are property and copyright of their original owners and are here for educational use or other legal uses.

Pace
2002-11-22, 17:26
Man kan inte förvänta sig att få svar på sina frågor, eller?

SirPeter
2002-11-22, 18:05
Varför vill du ha svar på saker som du redan känner till?

Pace
2002-12-10, 22:57
Okej, eftersom jag inte får någon respons på ovanstående har jag en annan fråga:

Var ställer man sina frågor till webForum? Här går det uppenbarligen inte, jag har skickat e-post angående ett annat ärende och får inget svar där heller... kan ni vara så vänliga att besvara frågor man ställer till er?

Del Pero
2002-12-11, 09:34
Om inte annat får du gärna slå mig en signal, skicka ett PM så får du mitt nummer. Passar inte det så kan vi ju alltid träffas senast den 8e april nästa år då jag kommer befinna mig i Växjö.

Bire
2002-12-11, 09:57
Okej, eftersom jag inte får någon respons på ovanstående har jag en annan fråga:

Var ställer man sina frågor till webForum? Här går det uppenbarligen inte, jag har skickat e-post angående ett annat ärende och får inget svar där heller... kan ni vara så vänliga att besvara frågor man ställer till er?

Maila Kjell om det nu är så förbannat viktigt för dig att få svar på alla dina frågor som du ändå ha svar på eftersom du varit moderator.

Du OM NÅN vet hur svårt det är att tolka dessa regler & att webForums moderatorers PRIMÄRA uppgift är att skydda webForum & dess ansvarige utgivare Kjell.

Pace
2002-12-11, 15:20
Maila Kjell om det nu är så förbannat viktigt för dig att få svar på alla dina frågor som du ändå ha svar på eftersom du varit moderator.

Jaha, okej så när man är moderator får man svar på sina frågor men inte som medlem. Och nej, jag har inte ens ställt den frågan tidigare så jag kan omöjligt veta svaret.

Du OM NÅN vet hur svårt det är att tolka dessa regler & att webForums moderatorers PRIMÄRA uppgift är att skydda webForum & dess ansvarige utgivare Kjell.

Om det nu är svårt att tolka reglerna, som du skriver, varför inte svara på min fråga (som är en ja/nej-fråga) och reda ut dessa feltolkningar? Jag tycker att vi ska spela efter samma regler, ni ska inte ha regler som vi inte känner till, eller tolka dem på annat sätt än som de är skrivna.

Bire
2002-12-11, 18:22
Snälla Pace.. Du har ju själv varit inblandad i exakt samma frågor som moderator & vet mycket väl att regeländringar är under utformning & att det är mycket svårt att få till regler som är klockrena likväl som tolkningar...

Du var ju dessutom tom ansvarig för detta arbete i staff....

Har du redan glömt det? Spelar du dum? Eller är du enbart ute efter att jävlas?

Pace
2002-12-11, 18:37
Snälla Pace.. Du har ju själv varit inblandad i exakt samma frågor som moderator & vet mycket väl att regeländringar är under utformning & att det är mycket svårt att få till regler som är klockrena likväl som tolkningar...

Du var ju dessutom tom ansvarig för detta arbete i staff....

Har du redan glömt det? Spelar du dum? Eller är du enbart ute efter att jävlas?

Jag tänkte snarare på vad som gäller nu - inte två, tre månader framöver. Men visst, blir de nya reglerna tydligare (tro mig, till och med jag har lyckats med det för ett bra tag sedan!) så kan jag lugna mig med det svaret så länge!

På de tre sista frågorna svarar jag nej. Jag tycker bara det är löjligt att man inte får fråga om saker och ting utan man förväntas veta allt redan.

r) Och förresten, jag har inte varit i kontakt med denna typ av fråga tidigare (musiktexter), det är ju därför jag frågar!

Bire
2002-12-11, 18:38
Inget alls händer just nu, men förhoppningsvis snart.
Svar på din fråga Pace?

Pace
2002-12-11, 18:40
Nej, det var inget svar men nu förstår jag i alla fall varför jag inte fått något ordentligt svar tidigare och det tackar jag för, Bire!

Jag förstår inte varför ni blir så fientliga så fort man har någon undring över reglerna, det är ju som att bli avrättad för att man frågar varför dödstraff finns...

SirPeter
2002-12-11, 18:45
Jag förstår inte varför ni blir så fientliga så fort man har någon undring över reglerna, det är ju som att bli avrättad för att man frågar varför dödstraff finns...
Och det har inte slagit dig att alla som kan svara på de frågorna vet att du redan vet svaret eftersom du var inblandad i regelgruppen tidigare?
Likväl vet du att så fort det sker en förändring av reglerna så kommer det att framgå som info på startsidan.
Varför fråga om saker som du redan kan svaret på?
Det är ju som att stå mitt i ösregnet och fråga de som går förbi om det regnar ute. :OO

Pace
2002-12-11, 18:52
Och det har inte slagit dig att alla som kan svara på de frågorna vet att du redan vet svaret eftersom du var inblandad i regelgruppen tidigare?
Likväl vet du att så fort det sker en förändring av reglerna så kommer det att framgå som info på startsidan.
Varför fråga om saker som du redan kan svaret på?
Det är ju som att stå mitt i ösregnet och fråga de som går förbi om det regnar ute. :OO

Så om jag är inblandad i regelgruppen för att utveckla nya regler - vet jag automatiskt hur man ska tolka de gamla reglerna?! Det var ju för fan därför jag erbjud mig att hjälpa till för att jag inte förstod ett skvatt av varför det resonerades som det gjorde med de befintliga reglerna.

Om jag visste alla svaren innan den gruppen tillsattes, vad hade den gruppen för nytta då?

SirPeter
2002-12-11, 18:55
Vad jag menade var att du vet att det i dagsläget inte går att ge ett solklart svar på det och/eftersom det pågår en revidering av just det där.