Problem med asp och en select-lista

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hulth
    Medlem
    • 2001-06-21
    • 274

Problem med asp och en select-lista

Jag har ett problem som jag är säker på att någon annan har råkat ut för tidigare.

Det är så att jag håller på med ett slags länk-arkiv till min hemsida och i adminsystemet ska man kunna ändra vilken kategori länkarna är i. Det är ju inget problem, fast jag gjorde så att kategorierna också ligger i en databas och när man har valt en länk skriver det ut alla kategorier. Jag har alltså två recordset (dom heter recset och kate).

Jag vill att den ska skriva ut selected i den kategorin där id-nummret (i kate) är detsamma som i fältet cat (i Recset).

Kan någon hjälpa mig? (Bifogar den koden jag har nedanför.

[KOD]
    ElseIf what = "l_link" Then
    If l_link_id = "" Then
    l_link = "SELECT * FROM h_link_d"
    RecSet.Open l_link, Connect, AdOpenDynamic

If RecSet.EOF Then
    Response.Write "Det finns inga länkar i databasen." & VbNewLine
    Else
    Do Until RecSet.EOF
    ID = RecSet("ID")
    Response.Write "<a href=""admin.asp?do=edit&what=l_link&l_link_id=" & ID & """>Redigera</a> | <a href=""admin.asp?do=del&what=l_link&l_link_id=" & ID & """>Radera</a> - " & RecSet("link") & "<br>" & VbNewLine
    RecSet.MoveNext
    Loop
    End If
    RecSet.Close
    ElseIf l_link_id <> "" Then
    l_link_g = "SELECT * FROM h_link_d WHERE ID = " & l_link_id
    RecSet.Open l_link_g, Connect, AdOpenDynamic

If RecSet.EOF Then
    Response.Write "Länken finns inte." & VbNewLine
    Else
    Response.Write "<form action=""admin.asp?do=save&what=l_link&l_link_id=" & l_link_id & """ method=""post"">" & VbNewLine
    Response.Write "<table align=""left"" width=""300"" border=""0"" cellpadding=""0"" cellspacing=""0"">" & VbNewLine
    Response.Write "<tr><td><font size=""1"">ID-nummer</font></td><td><input type=""text"" name=""ID"" value=""" & RecSet("ID") & """ disabled></td></tr>" & VbNewLine
    Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Adress</font></td><td><input type=""text"" name=""link"" value=""" & RecSet("link") & """></td></tr>" & VbNewLine
    Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Beskrivning</font></td><td><input type=""text"" name=""des"" value=""" & RecSet("des") & """></td></tr>" & VbNewLine
    Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Kategori</font></td><td><select name=""cat"">" & VbNewLine

kategorier = "SELECT * FROM h_link_c ORDER BY cat_lname DESC"
    Set kate = Connect.ExeCute(kategorier)

If kate.EOF Then
    Response.Write "<option value=""ingen"">Inga kategorier hittades</option>" & VbNewLine
    Else
    Do Until kate.EOF
    %><option value="<%=kate("ID")%>"<% If kate("ID") = l_link_id Then %> selected<% End If %>><%=kate("cat_lname")%></option><%
    kate.MoveNext
    Loop
    End If
    kate.close

Response.Write "</select></td></tr>" & VbNewLine
    Response.Write "<tr><td><a href=""admin.asp?do=edit&what=l_link"">Tillbaka</a></td><td><input type=""submit"" value=""Spara""></td></tr>" & VbNewLine
    Response.Write "</table>" & VbNewLine
    Response.Write "</form>" & VbNewLine
    End If
    End If
    End If
    [/KOD]
    Man misslyckas aldrig förrän man slutar försöka...
  • @nders
    Moderator
    Marsvin
    • 2000-06-30
    • 26914

Subtypskonvertering? Ett tal är aldrig samma som en sträng och vice versa. [kod]%><option value="<%=kate("ID")%>"<% If Clng(kate("ID")) = Clng(l_link_id) Then %> selected<% End If %>><%=kate("cat_lname")%></option><%[/kod]
    @aviddevguy

Comment

• Hulth
      Medlem
      • 2001-06-21
      • 274

kan vara något sånt för jag har gjort liknande innan och då har det fungerat. fast då har det inte varit tal..

Comment

• @nders
        Moderator
        Marsvin
        • 2000-06-30
        • 26914

Och om du gör som jag visade, fungerar det då?
        @aviddevguy

Comment

• Hulth
          Medlem
          • 2001-06-21
          • 274

Jadå, det fungerar perfekt.

Vad gör den koden som du skrev egentligen? förutom att den löser mina problem

Comment

Working...