Jag har ett problem som jag är säker på att någon annan har råkat ut för tidigare.
Det är så att jag håller på med ett slags länk-arkiv till min hemsida och i adminsystemet ska man kunna ändra vilken kategori länkarna är i. Det är ju inget problem, fast jag gjorde så att kategorierna också ligger i en databas och när man har valt en länk skriver det ut alla kategorier. Jag har alltså två recordset (dom heter recset och kate).
Jag vill att den ska skriva ut selected i den kategorin där id-nummret (i kate) är detsamma som i fältet cat (i Recset).
Kan någon hjälpa mig? (Bifogar den koden jag har nedanför.
[KOD]
ElseIf what = "l_link" Then
If l_link_id = "" Then
l_link = "SELECT * FROM h_link_d"
RecSet.Open l_link, Connect, AdOpenDynamic
If RecSet.EOF Then
Response.Write "Det finns inga länkar i databasen." & VbNewLine
Else
Do Until RecSet.EOF
ID = RecSet("ID")
Response.Write "<a href=""admin.asp?do=edit&what=l_link&l_link_id=" & ID & """>Redigera</a> | <a href=""admin.asp?do=del&what=l_link&l_link_id=" & ID & """>Radera</a> - " & RecSet("link") & "<br>" & VbNewLine
RecSet.MoveNext
Loop
End If
RecSet.Close
ElseIf l_link_id <> "" Then
l_link_g = "SELECT * FROM h_link_d WHERE ID = " & l_link_id
RecSet.Open l_link_g, Connect, AdOpenDynamic
If RecSet.EOF Then
Response.Write "Länken finns inte." & VbNewLine
Else
Response.Write "<form action=""admin.asp?do=save&what=l_link&l_link_id=" & l_link_id & """ method=""post"">" & VbNewLine
Response.Write "<table align=""left"" width=""300"" border=""0"" cellpadding=""0"" cellspacing=""0"">" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">ID-nummer</font></td><td><input type=""text"" name=""ID"" value=""" & RecSet("ID") & """ disabled></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Adress</font></td><td><input type=""text"" name=""link"" value=""" & RecSet("link") & """></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Beskrivning</font></td><td><input type=""text"" name=""des"" value=""" & RecSet("des") & """></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Kategori</font></td><td><select name=""cat"">" & VbNewLine
kategorier = "SELECT * FROM h_link_c ORDER BY cat_lname DESC"
Set kate = Connect.ExeCute(kategorier)
If kate.EOF Then
Response.Write "<option value=""ingen"">Inga kategorier hittades</option>" & VbNewLine
Else
Do Until kate.EOF
%><option value="<%=kate("ID")%>"<% If kate("ID") = l_link_id Then %> selected<% End If %>><%=kate("cat_lname")%></option><%
kate.MoveNext
Loop
End If
kate.close
Response.Write "</select></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><a href=""admin.asp?do=edit&what=l_link"">Tillbaka</a></td><td><input type=""submit"" value=""Spara""></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "</table>" & VbNewLine
Response.Write "</form>" & VbNewLine
End If
End If
End If
[/KOD]
Det är så att jag håller på med ett slags länk-arkiv till min hemsida och i adminsystemet ska man kunna ändra vilken kategori länkarna är i. Det är ju inget problem, fast jag gjorde så att kategorierna också ligger i en databas och när man har valt en länk skriver det ut alla kategorier. Jag har alltså två recordset (dom heter recset och kate).
Jag vill att den ska skriva ut selected i den kategorin där id-nummret (i kate) är detsamma som i fältet cat (i Recset).
Kan någon hjälpa mig? (Bifogar den koden jag har nedanför.
[KOD]
ElseIf what = "l_link" Then
If l_link_id = "" Then
l_link = "SELECT * FROM h_link_d"
RecSet.Open l_link, Connect, AdOpenDynamic
If RecSet.EOF Then
Response.Write "Det finns inga länkar i databasen." & VbNewLine
Else
Do Until RecSet.EOF
ID = RecSet("ID")
Response.Write "<a href=""admin.asp?do=edit&what=l_link&l_link_id=" & ID & """>Redigera</a> | <a href=""admin.asp?do=del&what=l_link&l_link_id=" & ID & """>Radera</a> - " & RecSet("link") & "<br>" & VbNewLine
RecSet.MoveNext
Loop
End If
RecSet.Close
ElseIf l_link_id <> "" Then
l_link_g = "SELECT * FROM h_link_d WHERE ID = " & l_link_id
RecSet.Open l_link_g, Connect, AdOpenDynamic
If RecSet.EOF Then
Response.Write "Länken finns inte." & VbNewLine
Else
Response.Write "<form action=""admin.asp?do=save&what=l_link&l_link_id=" & l_link_id & """ method=""post"">" & VbNewLine
Response.Write "<table align=""left"" width=""300"" border=""0"" cellpadding=""0"" cellspacing=""0"">" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">ID-nummer</font></td><td><input type=""text"" name=""ID"" value=""" & RecSet("ID") & """ disabled></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Adress</font></td><td><input type=""text"" name=""link"" value=""" & RecSet("link") & """></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Beskrivning</font></td><td><input type=""text"" name=""des"" value=""" & RecSet("des") & """></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><font size=""1"">Kategori</font></td><td><select name=""cat"">" & VbNewLine
kategorier = "SELECT * FROM h_link_c ORDER BY cat_lname DESC"
Set kate = Connect.ExeCute(kategorier)
If kate.EOF Then
Response.Write "<option value=""ingen"">Inga kategorier hittades</option>" & VbNewLine
Else
Do Until kate.EOF
%><option value="<%=kate("ID")%>"<% If kate("ID") = l_link_id Then %> selected<% End If %>><%=kate("cat_lname")%></option><%
kate.MoveNext
Loop
End If
kate.close
Response.Write "</select></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "<tr><td><a href=""admin.asp?do=edit&what=l_link"">Tillbaka</a></td><td><input type=""submit"" value=""Spara""></td></tr>" & VbNewLine
Response.Write "</table>" & VbNewLine
Response.Write "</form>" & VbNewLine
End If
End If
End If
[/KOD]
Comment