PDA

View Full Version : begränsningar för mdb-databas?

fredrik
2000-02-22, 16:52
Jag undrar om det är nån som har nåt hum om vad en access-databas har för begränsningar?

Hur många besökare kan vara inne samtidigt på en dynamiskt uppbyggd sajt(där nästan all information hämtas från databasen) innan det börjar slöa och så?

Om man kör en shoppingsajt, ungefär var ska man dra gränsen? 50 varor, 500 eller typ 5000?

Skulle vara tacksam för lite mer info. om ämnet...

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se

toha
2000-02-23, 07:45
Antal artiklar i en Access-databas kan vara många. Har hört de som har upp till 1 000 000 artiklar. Men sen har jag hört att den inte pallar av för många användare - då kan den braka ihop (oj).

Det bästa är att använda nån säker och pålitlig databas (SQL Server, typ).

------------------
/ Torbjörn Hansson, webbutvecklare/gränssnittsprogrammerare
Spetsdata AB

a
2000-03-01, 23:00
Din fråga om antal samtidiga användare är omöjlig att svara på, Microsoft har i sin dokumentation någon gång skrivit att en access-bas klarar 60 samtidiga användare, andra hävdar att det maximala är runt 5. Det beror lite på hur man räknar, antalet förfrågningar som bearbetas av databasen samtidigt kan garanterat inte vara 60, utan snarare runt 5 för att det hela skall funka smidigt, detta innebär dock inte att antalet besökare på en sida max kan vara fem utan snarare runt 15 då de flesta besökare inte sitter och begär sidor konstant utan läser söker i/av innehållet.

SQL-server är det självklara valet om man vill försäkra sig om tillförlitlighet och snabbhet. sql-server är ruggigt mycket snabbare än access men tyvärr även ruggigt mycket dyrare...

Toonster
2000-03-02, 21:02
Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över antalet artiklar. Det du kanske behöver oroa dig över är antalet anslutningar till databasen. Nu är det som tur är bara antalet samtidiga anslutningar som räknas, inte antalet besökare. Alla besökare har ju inte en aktiv databasanslutning samtidigt. Om max är satt till 15 (vilket jag tror är vanligast) och en fråga tar 0,5 sek (högt räknat), så betyder det 30 frågor i sekunden.
Se till att maximera vb-scriptet för prestanda, och sist men inte minst, normalisera databasen riktigt. En riktig databasstruktur är guld värd i dessa sammanhang. Kolla även in möjligheten att köra med sk stored-procedures, dessa kan ge en prestandaökning även i Access.

/T

Toonster
2000-03-02, 21:03
Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över antalet artiklar. Det du kanske behöver oroa dig över är antalet anslutningar till databasen. Nu är det som tur är bara antalet samtidiga anslutningar som räknas, inte antalet besökare. Alla besökare har ju inte en aktiv databasanslutning samtidigt. Om max är satt till 15 (vilket jag tror är vanligast) och en fråga tar 0,5 sek (högt räknat), så betyder det 30 frågor i sekunden.
Se till att maximera vb-scriptet för prestanda, och sist men inte minst, normalisera databasen riktigt. En riktig databasstruktur är guld värd i dessa sammanhang. Kolla även in möjligheten att köra med sk stored-procedures, dessa kan ge en prestandaökning även i Access.

/T