PDA

View Full Version : beräkna tid

Thompa__85
2002-09-11, 16:32
Hejsan!

Jo jag bygger en liten Community åt mig och några polare.
Och skulle gärna vilja räkna ut hur lång tid man varit inne på communityn!

Antar att man ska skriva in nått när inloggningen sker?
Och sen när utloggningen sker?

Men vad??

Viktor
2002-09-11, 16:35
Det är ju inte säkert att de loggar ut (trycker på en speciel knapp) det kan därför vara bra att lägga infon i användarens session och sedan läsa av den varje gång som användaren kommer in på en sida. Det blir inte exakt men nära :). Dock så är det väldig krävand för databasen om du ska updatera den hela tiden med tiden så försök ha någon lösning som ligger i minnet.

/Viktor

Thompa__85
2002-09-11, 16:38
Det är ju inte säkert att de loggar ut (trycker på en speciel knapp) det kan därför vara bra att lägga infon i användarens session och sedan läsa av den varje gång som användaren kommer in på en sida. Det blir inte exakt men nära :). Dock så är det väldig krävand för databasen om du ska updatera den hela tiden med tiden så försök ha någon lösning som ligger i minnet.

/Viktor

har du rätt i.. men de behöver inte vara så exakt... utan om man bara stänger så läggs inte tiden på den sammanlagda! Så de blir som ett litet straff typ? vore inte de bra??

Och vad ska jag då ha för kod snutt??

*OBS! Är nybörjare, så ursäkta om jag verkar dum ;) *

Viktor
2002-09-11, 16:59
Kan tyvärr inte ASP så någon kod kan jag inte bidra med (om du inte vill ha den i Java :))

/Viktor

Jesper T
2002-09-11, 17:11
Du har rätt i att spara tiden antingen i en kaka eller i en databas och jämföra tiden med utloggningstiden. Sök på datediff så tror jag att du hittar vad du söker.
Citerar OverRide:

response.write "Har varit online i: " & dateDiff("n",Now,request.cookies("user")("starttime")/60) & " minuter."
Den här koden lägger du på den sidan där du vill visa hur länge användaren varit online. Titta på koden.

Den andra biten (session_onStart) skall vara i global.asa eller i din login-fil (smaksak). Men om den skall vara i din login-fil, skall det bara stå såhär:

response.cookies("user")("starttime") = now()

Thompa__85
2002-09-11, 17:21
tack!