PDA

View Full Version : Tagg problem..

alj
2002-09-10, 18:54
Hejsan..
Det är så att jag har gjort ett någerlunda enkelt administartionssystem, där man kan lägga till data i en access databas.
Sedan har jag lite exempel-kod (i asp), då använder jag taggen "<%" och "%>".
Skulle jag bara skriva "<%" och "<%" så skulle inte databasen skriva ut det som html kod utan som någon slags komentarer..
I alla fall, det har jag löst med att skriva in:
"&lt;%"
Som blir "<%"

Nu till problemet:
Sedan när jag ska editera data som innehåller "&lt;" skriver jag ut all data i ett text-formulär men där så omvandlas "&lt;" till "<" och när jag sparar "är jag tillbaks på ruta ett"..

Hur skall jag lösa detta, använda Reg.Exp eller finns det något enklare, typ HTMLEncode, när jag skriver ut datat i formuläret?

Ja, hoppas ni förstår mitt problem.
/Tack på förhand Adam. :)

@nders
2002-09-10, 18:57
response.write Server.HTMLEncode(strängen) Eller wass? Förstår kanske inte riktigt...

alj
2002-09-10, 19:02
Red.
Eller vänta det bidde inte så bra som jag trodde det där omvandlar ju förresten om alla html kod till vanlig text.. så det fungerar tyvär inte :(

@nders
2002-09-10, 19:03
Argh!

Då provar vi så här. Funktionen:Function clearSwitches(strCode)
strCode = Replace (strCode, "<" & "%", "&amp;lt;%")
strCode = Replace (strCode, "%" & ">", "%&amp;gt;%")
clearSwitches = strCode
End FunctionSedan:Response.write clearSwitches(strängen)Jag är fortfarande inte helt säker på att jag hajar vad du är ute efter dock.

Mvh,

alj
2002-09-10, 19:04
Jag skrev nog för hastigt där @nders :/
sorry :p
Red.
Rena chatten detta ju :D

@nders
2002-09-10, 19:07
Chat?

Ja, jag är het idag. ;)

red: Du kan använda funktionen ovan lite var du vill, men det borde inte behöva använda den någon annan stans än när du ska skriva ut formuläret.

alj
2002-09-10, 19:19
Jippiii! nu fungerar det faktiskt (ja faktiskt :D)..
Men nu till ännu ett problem, jag har redan en funktion..
"Inverse(Rs("Innehall"))"
Som gör radbyten utan br till radbyten.. Hur lägger jag då till den lilla funktionen du skrev i den funktionen alltså hur skriver man 2 funktioner som arbetar med en sak?

@nders
2002-09-10, 19:31
Du kan göra två funktionsanrop på samma gång om du vill. Response.Write Inverse(clearSwitches(Rs("Innehall")))Mvh,

alj
2002-09-10, 19:57
Tusen tack @nders !!