PDA

View Full Version : windowsspråk istället för browserspråk?

T_Codez
2002-09-10, 15:10
Hej

Har en liten fundering på om man kan köra en koll mot windows systemets språkinställningar på likvärdigt sätt som man gör mot browserns språkinställningar.

För en browser kan det ju se ut så här hårda drag:

uLang = Request.ServerVariables ("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE")

function Redirect_AbsolutLink

IF uLang = "sv" THEN Response.Redirect("http://www.any.se")
ELSEIF uLang = "ru" THEN Response.Redirect("http://www.any.ru")
END IF
end function

Finns det något sätt eller är det bara att glömma!?

Thankz för uppmärksamheten

/TT

Ekström
2002-09-10, 18:00
I så fall får du bygga en egen komponent. Det går inte i ren ASP.

T_Codez
2002-09-11, 07:50
Okay... Thankz! :e

Då ska jag börja grotta i det dära med komponenter då... Det finns ju alltid en första gång till allting.

Jag kommer med säkerhet tillbaka i ämnet. Men då kanske i VB forumet eller i den här tråden...

By The Way! Ni vet ingen juste "Newbie" komponentbyggarsida?

voigtann1
2002-09-11, 07:53
jag vill veta hur man också kan göra kompnenter :)

Josef
2002-09-11, 07:57
jag vill veta hur man också kan göra kompnenter :) Hur är det med svenskan egentligen? ;)

voigtann1
2002-09-11, 07:58
för tidigt på morgonen :)

Ekström
2002-09-11, 15:08
Komponenter kan du göra i Visual Basic. Det är det enda jag är säker på. Men med största sannolikhet går det även med C++, C#, VB.NET osv.

Toonster
2002-09-11, 16:31
Ekström->Man kan nästan lösa allt med ren ASP kod, det är inte nödvändigt att göra komponenter till allt. Med ASP kod har man ju tillgång till nästan allt på servern ändå.

Fördelen med komponenten är att den är just kompilerad, och att man får tillgång till lite mer funktioner.

emission
2002-09-11, 16:50
En serverkomponent lär inte göra någon gladare här, eftersom den körs just på servern.

En tänkbar variant är att låta VBScript i webbläsaren ta reda på informationen och skicka den vidare till servern.

T_Codez
2002-09-12, 07:54
Kan vbscriptet ta reda på windows språk inställning då?

Hur skulle en sådan kod se ut? Tar gärna emot tips

Har redan kod som tar reda på browser settings och skickar vidare...

I och med att många använder us-settings i browsern (outside us) så redirectas dom idag till us-siten (vilket inte är meningen).
Okay det är många worldwide som använder us-
settings i sitt windows system också. Men jag tror de är färre.

Alterntiv får jag väl starta med en bild på en världskarta som de får klicka sig vidare ifrån som en tillfällig lösning...

@nders
2002-09-12, 08:09
Det räcker väl bra med accept language? Jag har aldrig sett behov av något mer.
Accept language i min läsare står på svenska, trots att alla programvaror på min maskin är språkmässigt engelska. Accept language beror på de regionala inställningar du har på maskinen.

Mvh,