PDA

View Full Version : Hjälp - lås upp min DLL?

Mungo
2000-01-28, 10:41
Sitter och utvecklar komponenter i VB och testar naturligtvis småändringar hela tiden. Hur 17 gör man för att byta ut sin komponent smidigt?

När jag kompilerar får jag inte skriva över min gamla DLL eftersom den är låst, det hjälper att stänga av IISADMIN, W3SVC och MSDTC - FÖRSTA gången... Då kan jag skriva över. Andra gången är det dock kört, även fast jag stänger av dessa tre är min .dll "The process cannot access the file because it is being used by another process."

GAH! Hur gör man det här smidigare? JAg börjar lessna på att boota om var 3:e minut för att testa förändringar i min komponent...

Kör NT4 WS med Peer Webserver.

------------------

MattiasW
2000-01-31, 08:29
Använder du komponenterna från ASP-sidor kommer Webbservern, som du redan märkt, låsa DLL’en.
Jag brukar starta om webbservern (den hårda vägen, stoppa webbserven, avsluta processen inetinfo i aktivitetshanteraren, starta webbservern) innan jag bygger om DLL’erna.

Det fungerar varje gång.

MattiasW

Mungo
2000-01-31, 08:39
Jo, jag fick det tipset och det funkar ju.

Otroligt tokigt, slarvigt idiotiskt sätt att utveckla bara, man tycker ju att Visual Studio skulle kunna göra det där åt en.

toha
2000-02-21, 20:13
Okej, lite gammalt inlägg, men ändå:

Om man lägger inte dll:erna i MTS:en (Microsoft Transaction Server) så slipper man det bekymret. Då är det bara till att stänga av MTS:en, ta bort klasserna och lägga till den nya dll:en. Och starta MTS-tjänsten igen - självklart. Ingen reboot - tuta och kör.

------------------
/ Torbjörn Hansson

Toonster
2000-02-21, 21:20
Under utvecklingen av en komponent ex i Visual Basic, så finns ju alltid möjligheten att inte göra den "final" dvs, du har hela tiden möjlighet att göra de förändringar du vill med samma registrerade komponent. När den är klar väljer du att den ska vara final, och då blir det en "skarp" komponent som måste bytas om du ska ändra den.
(har inte vb i min dator så jag kommer tyvärr inte ihåg hur dialogrutan ser ut, men vad jag kan minnas finns 3 val, varav ett är final)
Mycket användbart när många personer är inblandade i samma utvecklingsarbete...

/T