PDA

View Full Version : Byta plats i databas

henrikjohansson
2002-09-03, 19:45
Jag skall försöka bygga en dynamisk meny och behöver lite hjälp.

Jag skulle vilja ha en flytta upp respektive flytta ner knapp så jag kan byta plats på Länkarna (hoppas ni förstår vad jag menar)

Här är koden jag använder.

Så här ser databasen ut

Texten Pos SidID ID
Länk 1 1 1 1
Länk 2 2 2 2
Länk 3 4 4 3
Länk 4 3 3 4

<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body bgcolor="D1D1D1" text="#000000" link="#000000" vlink="#000000" alink="#000000" background="bgbilder/left.gif">
<base target="main">

<%
dim connect, databas
set connect = server.createobject("ADODB.connection")
Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("databas\db.mdb") & ";pwd=;"
set databas = server.createobject("ADODB.recordset")

%>

<%
databas.Open "meny Order by pos", Connect, 2, 2
while not databas.EOF
Texten = databas("Texten")
SidID = databas("SidID")
%>
<a href="main.asp?Sida=<%=SidID%>"><%=Texten%></a><br>

<%
databas.MoveNext
wend

databas.Close
connect.Close

%>

</body>
</html>

trexter.com
2002-09-03, 19:52
Menar du att du vill kunna rangordna dem?
Lägg i så fall till ett fält i databasen som t.ex. kan heta "priority" som är av typen tal.

Sedan är det bara att lägga till "order by priority" i din sql-fråga och i ditt administarionssystem ha ett formulär som du använder till att sätta de olika länkarnas, i menyn, prioritet.

:)

jimpa
2002-09-03, 20:01
Hmm..
Tja ett enkelt sätt skulle ju kunna vara att du har ett fält i databasen ex. MenuOrder - TAL Som du anger ett värde när du sparar/ändrar dina länkar, och sedan sorterar efter det i din Sql-fråga
Kanske inte det bästa men det funkar ;)

OveRRidE
2002-09-03, 21:01
Kan du inte sortera en array med posterna i istället? Och när sedan sidan skall sparas, gör det i den ordningen de ligger i arrayen.

henrikjohansson
2002-09-04, 16:56
Kan du inte sortera en array med posterna i istället? Och när sedan sidan skall sparas, gör det i den ordningen de ligger i arrayen.
Jo jag tänkte att jag var tvungen att göra något sånt..
Tack för de andra förslagen också! :)