PDA

View Full Version : Visa konto man loggat in med på datorn

lolukokasos
2002-08-28, 09:15
Hur kollar man med vilket konto man har loggat in på i ett nätverk. Jag vill alltså kolla vem som har loggat in på datorn och utefter det sätta rättigheter för åtkomst på en webbplats.

OveRRidE
2002-08-28, 09:24
Min fråga är varför.
1. Vilken dator menar du? Klientens egen dator eller din server?
2. Om du menar på klientens dator och denna inte sitter på samma fysiska LAN som du: Det är irrelevant eftersom du ändå inte kan få reda på vilken typ av rättigheter denna användare har i sin domän/på sin dator. Du kan enbart (i vissa fall) visa vad personen är inloggad (lokalt) som på sin dator med request.servervariables.

lolukokasos
2002-08-28, 09:41
okidoki...var lite otydlig.

Detta är på ett intranät, och jag är intresserad av klientdatorns inloggning på nätverket. Ska kolla på servervariables...

Varför? Jo för att slippa kräva ytterligare en inloggning för systemet som ligger på webbservern.

OveRRidE
2002-08-28, 09:53
Undrar jag om det verkligen går att få reda på.

Longshot-jätte-gissning-på-lösning: Sätt rättigheter på mappen som intranät-filerna ligger i (på webbservern) så att enbart användare inom domänen (t.ex. gruppen 'DomainUsers') har rättigheter att visa den. Sedan kodar du in en felhantering i ASP-filerna med en INC-fil. Om användaren inte har rättighet, skriker IIS:en ett felmeddelande, om du fångar detta med if err.number > 0 kan du visa ett meddelande om att användaren inte har rättigheter på sidan. Då behöver ju faktiskt inte användaren ens logga in, eftersom NTFS-ASPerr-hanteringen sköter detta åt oss.

Men detta är helt otestat och jag vet inte ens om det fungerar, men det kan vara värt ett försök. :)

Johnsen
2002-08-28, 10:24
Har du kollar på servervariablerna: LOGON_USER eller AUTH_USER?

Toonster
2002-08-28, 14:34
Sätt behörigheter som "normalt" på mapparna du vill skydda. Sedan kan du använda komponenten permissionchecker (finns med som standard?, annars laddar du ner den från Microsoft) för att kontrollera inloggningar mm.

Man kan då styra och känna av åtkomsträttigheter på varje fil.

enkelt exempel:

set kolla=server.createobject(permissionchecker)
if kolla.hasaccess("\adm\inställningar.asp) then
response.write("Du har behörighet)
else
response.write("Du har ej behörighet)
end if