PDA

View Full Version : Det bara blixtra till och sen blev det svart!

Peeer
2002-06-28, 15:19
Ibland har man en himla tur faktiskt (händer inte ofta)
För någon timme sedan satt jag här på wF och surfade runt. Det regnade ganska kraftigt men ingen åska. Sen hände allt fort. Kaboom (åskasmäll), skärmen blixtrade till och blev helt svart. Fläktarna i datorn stannade, men lysdioderna fortsatte att lysa. Eftersom jag såg att datorn i min systers rum fortfarande var igång (inte ansluten till nätverket--->internet än), så drog jag slutsatsen att blixten inte kommit via elnätet utan telefonledningarna.
Perfekt början på en helg, (minst) en dator, en router och ett adslmodem som gått upp i rök! Drog snabbt ur alla sladdar (räddas vad som räddas kan) och väntade på att det skulle åska över. Efter att jag väntat i 30minuter utan att hört en enda smäll, så samlade jag mod till mig och satte i alla sladdar igen. Beredd på mitt öde (senaste säkerhetskopian av mammas bokföring är 2,5 månader gammal :x).
Tryckte på strömbrytaren och hörde hur fläktarna drog igång igen, sen dök den hatade (men för tillfället efterlängtade) windows ME bilden upp, scandisk, återställ active desktop mm. Yes....datorn höll!!
Efter det konstaterandet gjorde jag en försiktig pingning mot routern, och fick svar!! Även den höll! Modemet likaså!

Allt höll alltså!! Lyckliga jag! :h
(har precis avslutat en säkerhetskopiering av moderns bokföring!)

Axel
2002-06-28, 15:23
You lucky boy.. ;)

Viking
2002-06-28, 15:27
Hmpf ... Hade det varit jag så hade alla datorerna i huset plus grannens dator kraschat ;) :e

Brimba
2002-06-28, 15:34
Jag tror det var spänningsfall som gjorde att din dator dog, egentligen inget märkvärdigt mer än att om du drar ut kontakten från nätaggregatet snabbt och i igen så kan datorn fortfarande vara på (om du är väldigt snabb), men ibland så går den ner, ungefär som du har stängt av den helt enkelt. Att din systers dator klarade sig är inte så märkligt eftersom det kan variera hur länge datorn är utan ström.

När det åskade häromdagen så hade jag tre datorer igång, endast en dog, de andra puttrade på som vanligt. Givetvis var det den jag satt och jobbade vid som dog, så det tog säkert 1½ minut att få igång datorn och sedan ytterligare någon minut för att få igång de program jag satt och jobbade med... uj uj uj stackars mig :e

Peeer
2002-06-28, 15:39
Brimbas förklaring låter ju nästan riktigt trovärdig. Man kanske skulle ta och skaffa en UPS för att slippa dessa nervkittlande spänningsfall i fortsättningen! ;) :OO :e

OuKaij
2002-06-28, 15:40
Snacka om att en del kan vara o(g)jordade i många element (ämnen?) !!! :e
Vad vore världen utan denna oändligt ej sinande ström (I) av amatörer... ;)
  :P  "Allt gårju me elektresitet, elektresitet de e någe kånstitt me det..." :birp

Axel
2002-06-28, 16:15
Min dator dog ett par gånger när det inte ens regnade i närheten. Det var åska i Linköping dock, enligt stoffe så det kan ha med det att göra... ;)

Nicrosoft
2002-06-28, 18:31
Man skall kanske sätta in blixtlås i burkarna. :e :e