PDA

View Full Version : Koppla till bärbar...

crisse6
2002-06-22, 17:31
Hej!

Jag har en stationär dator som jag tänkte koppla med en gammal bärbar för skojsskull :)

Båda har nätverkskort och på den stationära är det XP installerat så det ska tydligen inte vara problem med kopplingen.

Jag har fått den att skriva ut "Aktiverad.... " när dom är kopplade med varandra, under uppstart av den bärbara, problemet är att kopplingen bryts när den bärbara är uppstartad (inne i windows alltså) och jag får felmess på den bärbara att nätverkskortet inte är rätt installerat, och den ber en att installera om det på nytt. Varför? Är det drivisar som buggar? Jag har inte den bärbara kopplad till internet så jag vet inte hur jag ska uppdatera dom. Det enda jag vet om kortet som sitter i den är att det är:
"Turbo 16/4
Token ring PC Card" från IBM.
Vad gör jag? Det funkar ju innan den är uppstartad men sen bryts kontakten när den är inne i windows... hmm...

Peeer
2002-06-22, 17:53
Nu vet jag inte om det är det som är felet, men du kan väl ladda ner drivrutinerna på en annan dator. Lägga dem på en diskett och sedan installera på den bärbara!

AndréasÖ
2002-07-12, 19:27
Antar att nätverkskortet som sitter i XP-datorn är ett Ethernetkort ??

Kortet du har i den bärbara datorn är INTE ett Ethernetkort vilket gör att du inte kan få detta att fungera.

"Token Ring" är en helt annan teknik för att överföra signaler och har ingenting med Ethernetstandarden att göra.

"Turbo 16/4" = namnet på kortet "Turbo" och att det klarar 16 och 4Mbit/s.

Ledsen, men kortet är totalt värdelöst såvida du inte har en hög med gamla tokenringkort liggandes som du kan stoppa in i övriga datorer. Samt en MAU för att koppla samman dem..