PDA

View Full Version : Gratis HTML Editor på Svenska!

nisslass
2002-05-05, 00:19
Tycker detta passar in lite här!

Gillar du Notepad när du leker med HTML? Kolla in detta progg:

Nysläppt äldre version av nSoft's HTML Editor, helt mega gratis och finns att ladda ner på http://www.nsoft.nu

Om du inte orkar läsa om programmet och vill testa det direkt (för de som har bredband) så finns filen på följande adress:
http://www.nsoft.nu/edit_downloadhandl.asp?FileId=1&email=internet 2.62mb.

Klicka så börjar får du fram nerladdningsdialogen direkt! Dra ner och testa. Klagomål tas inte emot, hey, programmet är gratis! *s*

Sico
2002-05-05, 00:27
klagomål är ju bara possetivt.. jag tycker man ska ta hand om det med omsorg...

nisslass
2002-05-05, 00:31
Jag vill inte ha klagomål på något jag jobbat länge på som jag sedan ger bort gratis. :)

Förslag på förbättringar och idéer låter bättre :birp

Sico
2002-05-05, 00:37
Gillar du Notepad när du leker med HTML? Kolla in detta progg:
Anledningen till att man gillar notepad är att det inte är massa annat skit i det programmet utan man kan .. precis.. man kan skriva... å det e det enda som behövs.. är det nåt jag saknar så är det standard notepad + en enda funktion.. att man skulle kunna ställa in i programmet vilka taggar som ska ha vilka färger och om vilka som ska va feta så koden blir mer lättläst.. det ska altså inte skrivas i filen på nåt vis utan det ska vara en funktion i programmet..

Jag testade programmet lite snabbt.. hur går man till en speciell rad?

eriks
2002-05-05, 00:57
Jag skriver min ASP i notepad, skulle det vara nagon fordel med att skriva i denna editorn?

erre
2002-05-05, 11:32
Jag kan redan de grundläggande taggarna utantill, har detta program de lite anavcerade inbyggda?

Erik Juhlin
2002-05-05, 12:00
Ursprungligen av nisslass Tycker detta passar in lite här! Nej, det passar bättre i Webbeditorer och flyttas därför dit.

nisslass
2002-05-05, 15:08
Jag använder själv Anteckningar för asp och html..

När jag vill göra större sidor så slipper jag skriva samma sak flera gånger när jag använder programmet.

Det är helt en smaksak, vill du inte använda annat än Anteckningar, håll dig till det då! :)

Alla kanske inte är lika inne på HTML som du.

nisslass
2002-05-05, 15:11
ASP stödet kommer att utvecklas, lite funktioner för asp finns redan men inte alls mycket om man säger så.

Mer avancerade HTML taggar kommer det med.

Erik Juhlin
2002-05-05, 15:18
Jag tyckte att programmet var rörigt och saknade mycket man efterfrågar. Men ändå finns en massa onödigt tjaffs som känns ganska oväsentligt och verkar mest vara inlagt för att det är en kul grej.

T.ex. så är ju färgkodning en väldigt basic grej. Det måste en editor jag använder ha. En filbrowser på kanten brukar också vara mycket trevligt.

Sen så är den inte särskilt användarvänlig. Saker ligger lite här och var. Känns inte naturligt. Och när man klickar på vissa saker så händer oväntade saker.

nisslass
2002-05-05, 15:26
Ja det kan jag hålla med om, finns ingen hjälp som visar vad allt gör osv. Sen är ju inte programmet riktat till de avancerade användarna.

Html editorn är mer gjord för att passa mina och mina medarbetares behov av de mest "basic" funktionerna de behövde. Sen att jag sålde programmet en tid och att en hel del registrerade samt bra betyg i Passagens gamla filarkiv så måste det finns en hel del bra saker i programmet annars är jag ute och Cyklar...

Färgkodning kommer, och finns gömt i programmet, tyvärr är det väldigt dåligt programmerat och tar tid att koda ett stort dokument.

Jag har inte riktigt tid att sitta o jobba så hårt med programmet med tanke på att det är gratis. Men förbättringar och fler funktioner kommer. Vad är det du saknar? Och filboxen du snackar om, saknas den i ditt program eller?

nisslass
2002-05-05, 15:28
En anna sak "onödigt tjaffs" kanske inte är onödigt för andra personer, kan vara onödigt för dig. Det finns andra som har nytta av dina Onödiga funktioner..

Erik Juhlin
2002-05-05, 15:34
Jag får runtime error när jag klickar på Smiley.

nisslass
2002-05-05, 15:35
Jo, jag märkte det tyvärr... Håller på att skicka upp en ny zip fil... Vissa har ju inte bredband.. ;)

Erik Juhlin
2002-05-05, 15:40
Men vad som mest stör mig är att det finns ingen riktig konsekvens i programmet. På vissa ställen klickar man på en knapp, på vissa ställen är det nån ruta och färger blandas hejvilt. Sen så tycker jag inte att ikonerna är så enkla att förstå vad de är till för.

Sen så fungerar inte ångra/Ctrl+Z fungerar heller för mig.

Erik Juhlin
2002-05-05, 15:42
Får runtime error även när jag går via Dokument > Dokuments information... (särskrivning?)

nisslass
2002-05-05, 15:44
Ajaj då, det får inte jag. Det får betatestarma undersöka istället.
Japp, fin särskrivning.

Erik Juhlin
2002-05-05, 15:46
Samma sak när jag trycker på plugin. Du kanske skulle ha någon slags felhantering så att hela programmet stänger ner sig hela tiden. Inte kul om man arbetat med ett dokument ett tag...

nisslass
2002-05-05, 15:47
haha, mina betatestare får nog "sparken" vid det här laget!
Plugin ska inte ens synas.. borttaget ur programmet och en felhanterare finns men verkar inte fungera *skrattar*

nisslass
2002-05-05, 16:00
Testa uppdateringen på http://www.nsoft.nu/edit_downloadhandl.asp?FileId=2

Vart såg du "Plugin" någonstans?
Sen förstår jag inte vad du menar med att färger blandas hejvillt.. vet att NT och XP gör något med färgerna men programmet utvecklades i windows 98 osv, där är alla färger lika.

Sen hajjar jag inte heller vad du menar med "På vissa ställen klickar man på en knapp, på vissa ställen är det nån ruta"... ja, olika funktioner??

nisslass
2002-05-05, 16:08
Testa stanna med musen ovanför ikonen, ToolTipText du vet..

Sico
2002-05-05, 16:14
i denna blixtsnabba värld har man inte tid att vänta på föklaringen för ikonen ;)

nisslass
2002-05-05, 16:18
Man får ta o slappna av eller gå o brygga kaffe den sekunden det tar innan beskrivningen dyker upp.. ;)

Sico
2002-05-05, 16:20
nej, rätt ska va rätt

nisslass
2002-05-05, 16:27
Vad är rätt menar du då?

Erik Juhlin
2002-05-05, 17:21
Man ska inte behöva fundera övver vad en ikon betyder. Man ska inte heller behöva gå runt med musen över alla ikoner för att hitta rätt.
HCI du vet... :)

joser
2002-05-05, 17:38
Notepadälskare > Har ni aldrig saknat sök-ersätt nån gång? Tom Wordpad är bättre och det sparar samma rena text! :p

/r *host* *host* Notepad fick sökfunktion redan i W2k. :r

nisslass
2002-05-05, 18:13
Men hallå, alltså... Jag vet inte vad ALLA ikoner i tex WORD gör.. det har jag tagit reda på.. genom att tex hålla musen över. Hur menar du att jag ska göra då? Ingen annan har påpekat det faktiskt, men om du förklarar hur jag ska göra så kan jag ju se vad jag kan göra. Se mer normala ikonerna som ser likadana ut i alla program gör ju samma sak som i de normala proggen.

Sico
2002-05-05, 18:34
jag orkar tyvär inte installera programet igen för jag va inte nöjd med det.. det va en hel del saker som fattades som t o m finns i notepad som är ytters nödvändiga (gå till rad, ersätta, ångra).. en grov tabbe att glömma dom som är prioriterade bland dom viktiga punkterna vid html editorer... utveckla programmet både designmässigt å funktionsmässigt så kanske

men det va ju gratis så man kan ju inte förvänta sig så mycket..

MVH Sico

nisslass
2002-05-05, 18:38
Precis... gratis.. sen så är det inte till för bara dig heller. Ska man vara helt nöjd får man göra ett själv.

Ersätta och ångra finns faktiskt... men ångra fungerar inte som det ska bara..

Sico
2002-05-05, 18:45
jag pratar för allas (iaf dom flestas) röster... inte bara för min för då kunde jag uttryckt mig lite annorlunda ;)

nisslass
2002-05-05, 18:48
Hur vet du att ALLA vill som du? Nu ska vi inte vara såna..

Roligt att släppa något gratis när det tydligen är skit, enligt "de flesta"

Visst, progget ska göras om men det är ju feedback från användarna som är viktigast, bättre att peka på vad som ska ändras så kan vi titta närmare på det istället.

Passar det inte just dig så använd det inte, jag börjar inte gråta för det. :)

frankof
2002-05-05, 19:46
Jag vill inte ha klagomål på något jag jobbat länge på som jag sedan ger bort gratis.
Nejväl.Förslag på förbättringar och idéer låter bättre
Ok.

Jag kan redan de grundläggande taggarna utantill, har detta program de lite anavcerade inbyggda?

Det är helt en smaksak, vill du inte använda annat än Anteckningar, håll dig till det då!

Alla kanske inte är lika inne på HTML som du.

Jag har inte riktigt tid att sitta o jobba så hårt med programmet med tanke på att det är gratis.
Varför lägger du då upp det här?

Men ändå finns en massa onödigt tjaffs som känns ganska oväsentligt och verkar mest vara inlagt för att det är en kul grej.

En anna sak "onödigt tjaffs" kanske inte är onödigt för andra personer, kan vara onödigt för dig. Det finns andra som har nytta av dina Onödiga funktioner..

OSV......
Varför i alla dager tipsar du om ditt program just här?
Och när folk tipsar om ev förbättringar svarar du i stil med "passar det inte så...."!!

ett litet citat till:

..samt bra betyg i Passagens gamla filarkiv så måste det finns en hel del bra saker i programmet annars är jag ute och Cyklar...

Jaha, och det gör programet till en tilräckligt bra htmleditor?
Det sitter en del "hardcore" htmlhackare här till skillnad från passagen.
Sedan tycker jag att tråden stinker lite av "producktplacering" och är väl inte direct förenlig med WFs §2.

Dwarfen
2002-05-05, 20:50
du vet...rätt....är du seg ;?

nisslass
2002-05-05, 21:07
Har inte sagt något om att det skulle vara något speciellt bra program och att alla ska använda det, bara att det finns och att det är gratis. Strider gratisprogram mot en massa paragrafer som vissa kan ha nytta av så kan jag bara beklaga. Om det är ett nöje att sitta o trycka ner personer som försöker hjälpa andra så undrar jag vart vi är på väg idag!

Sen får jag höra att det och det är mycket bättre än ditt program osv, ja vad ska jag svara? Använd inte mitt/vårt program då!

Vi är fler som jobbat med progget, kan ta upp detta med de andra.

Jag menar också, att passar programmet inte dig så behöver du inte ösa skit över mig, utan använda det du tycker passar digsjälv bäst!

Tycker inte jag fått tips om några förbättringar alls, bara att programmet ska vara så dåligt! Använd det inte, och jag tänker inte fortsätta göra det heller pga detta trevliga forum.

Men nu vet jag det, det passar inte in här med gratisprogram eftersom Det sitter en del "hardcore" htmlhackare här till skillnad från passagen.

Förstår inte vad det spelar för roll, normala inte så "hardcore" htmlhackare sitter väl också här, som jag?! Vi kanske inte passar in här heller?

La ut programmet för att alla som ville skulle kunna testa det och använda det om de gillade det. Trevligt att få så mycket klagomål på något som jobbats på så länge... ska inte lägga ut något igen *lovar*

Sico
2002-05-05, 21:18
lägger man ut ett program så måste man kunna ta till sig kritik å vända det till programmets fördel istället för att blir förbannad...

nisslass
2002-05-05, 22:28
Jag tar kritik, men det finns bättre sätt att kritisera saker på än att låta som om alla tycker det är dåligt.

Jag använder ju själv inte programmet, jag använder ju Anteckningar, tänkte att någon annan säkert skulle ha nytta av det men det jag har fått höra är ju bara klagomål. INGET bra, så det känns meningslöst att diskutera det.

Erik Juhlin kom med bra kritik som vi sitter och tittar på.
"Det här tycker inte jag va bra, bättre om det är såhär".

Coper
2002-05-05, 23:17
...

nisslass
2002-05-05, 23:25
Wow, en trevlig kille :)

Du får ta bort precis vad du vill och behöver inte göra någon som helst reklam för programmet eller för hemsidan..

Vilken rad du befinner dig på ska vi kunna ordna och mycket ska göras om i programmet, fick lite väl mycket kritik..

MvH

Coper
2002-05-05, 23:31
...

nisslass
2002-05-05, 23:35
Det är möjligt men det är svårt.. Jag kan kolla lite men jag tror inte det kommer på ett tag..

Coper
2002-05-05, 23:46
...

SPiN
2002-05-05, 23:52
JAg har tänkt på en sak.. är det möjligt att lägga in en funktion som kollar och "rättar" sidan mot http://validator.w3.org/ Så den är rätt änligt html 4.1 mm. bara en tanke men är det möjligt?

Det här förslaget gillar jag skarpt! Det bör väl inte vara alltför svårt? Kanske beroende på vilket språk du skriver programmet i, iofs.

Skapa en knapp som kontrollerar om man är uppkopplad, skicka en outputstream med dokumentet till validatorn och ta emot resultatet med en inputstream och skicka ut till användaren med en alert. :)

Har inte testat programmet än, tänkte ladda ner det nu. Tycker att det är toppen att det finns folk som skapar såna här program och efterfrågar användarnas synpunkter för att göra programmet bättre. :) :bire

SPiN
2002-05-05, 23:56
Hm, programmet vill inte ens gå igång för mig. :q
Jag får upp splashen, men sen händer inget mer.

Coper
2002-05-06, 00:00
...

SPiN
2002-05-06, 00:02
Jag kör just W2K Professional. :q

nisslass
2002-05-06, 00:03
Konstigt, det är testat på 98, Nt, 2000 och XP. Inga problem.. ska ta mig en titt, ladda ner uppdateringen också.

Det är faktiskt skrivet i det enkla språket, Visual Basic :o).
Validatorn hämtar ju bara från en url eller en fil från hd'n va?..

SPiN
2002-05-06, 00:05
Det var den jag laddade ner. :)

nisslass
2002-05-06, 00:13
Testa nu då? En ny uppdatering bara, du har installerat grundpaketet först va? (Se första inlägget på sida 1 i denna långa tråd)

SPiN
2002-05-06, 00:29
Ok, jag hade trodde att det var en helt ny version i uppdateringen... :r
Nu har jag testat det också. :)

Det är inte ett program som jag skulle använda, eftersom att jag helst skriver själv och använder CSS ( Skriver gärna XHTML... ). Däremot är det säkert ett program som skulle fungera utmärkt för personer som är mindre insatta i HTML:ens värld. Det jag saknar är, som Erik Juhlin redan påpekat, en liten lista där man kan skifta mellan sina dokument. Det skulle vara fantastiskt om man kunde skapa projekt osv., som en IDE. Absolut inte nödvändigt för HTML-kodare, men en trevlig feature. :)

Programmet såg bra ut, och det var lätt att hitta tyckte jag.

Validatorn hämtar ju bara från en url eller en fil från hd'n va?..

Hm, det kanske det är. *osäker*

OveRRidE
2002-05-06, 10:12
Mycket småbuggar. ;)

nisslass
2002-05-06, 22:22
Beskriv de så rättar vi till de.. väldigt tacksamma då! :)

SilvioF
2002-05-06, 23:35
Java - Skapa själv

Hmm... Visst kan man infoga en applet under den funktionen, men annars ser jag ingenting som låter mig skriva min Java-kod. Lite knappar som har med JavaScript att göra ser jag dock.

Sen så gillar jag inte riktigt att jag inte kan gömma menyn på höger sida.

Färgkodning på html/ASP/JavaScript skulle inte heller sitta helt fel.

nisslass
2002-05-07, 14:41
Ah, det ska vi ta en titt på :) tack!

SilvioF
2002-05-21, 10:10
Hur gick det med eran editor? Finns det någon ny version ute som man kan kolla på?

Viking
2002-06-14, 08:10
http://www.nsoft.nu/edit_default.asp