PDA

View Full Version : Konstiga tecken!

bassebhu
2002-04-30, 14:02
Hej!

Jag fick för ett tag sean hjäölp hur jag hämtade endast första/sista delen ur ett recset. det var då:

<%response.write left(recset("rubrik"),20)%>

MEN den gör konstiga tecken av vissa bokstäver, men bara ibland =/

Tex. meningen "Alla som kommer på festen.." blev:
"Alla som kommer pX "

Där X bara är en fyrkant. =/ skrev just X för att den troligen inte kommer visa om jag skriver en fyrkant. eller jag testar:

en sån i stället för å.

sen blir vissa ö "&#"
och vissa ä också &# typ.

varför bara vissa åäö?
När jag hämtar hela recsetet så är det normala tecken...

ett annat exempel:
"ALLA! LÄÄÄS!"
blev:
"ALLA! LÄÄ&"

Det är alltid i slutet av meningen dessa konstiga tecken kommer och så avbryts hämtningen efter det tecknet, inte fetr 20 som jag angett!

HJÄLP!!!!!

Peeer
2002-04-30, 15:22
Om du tar en titt i databasen så ser du säkert att alla å, ä, ö och övriga speciella tecken är ersatta av kombinationer av andra tecken....t.ex så ersätts å med "&#229;" och ä med "&#228;"

Till saken....asp-koden läser bara in de 20 första tecknen i databasen. Eftersom å, ä, ö och de andra konstiga tecknen ersatts av flera andra tecken så går det åt mer än 1 tecken för varje bokstav (urkass på att beskriva saker)

Fy vad hemskt....jag kan inte skriva ut de teckenkombinationer de ersätts med, för då ersätts de med de rätta bokstäverna!

@nders
2002-04-30, 15:28
Ja, så där kan det nog bli om man använder Server.HTMLEncode innan man lägger in saker i databasen, det ska man inte göra, utan endast när man hämtar ut datan.

Det jag tror Peeer menar är att ä ersätts med &amp;#228; , dvs 6 tecken istället för ett. :)

Mvh,

Peeer
2002-04-30, 15:29
Precis det menade jag.....men hur lyckades du skriva ut tecknen?? Jag har försökt med allt (tydligen inte)!

@nders
2002-04-30, 15:32
Det viktiga är att skriva &-tecknet rätt, dvs &amp;amp;.

Jag skrev alltså &amp;amp;#228;.

Mvh,

Peeer
2002-04-30, 15:58
Måste bara prova! :e
&amp;#228;

Ser ut att funka fint....alltid lär man sig någe nytt!
Nu ska jag ut och fira valborg, så jag har nog glömt hur man gjorde imon igen! ;)