PDA

View Full Version : Avregistreringsformulär

LAMP
2002-03-28, 23:18
Det hade varit skoj att veta hur många av webforums 3 429 registrerade medlemmar som loggar in regelbundet. Jag tror ovanstående siffra hade blivit mer korrekt om ett avregistreringsformulär hade funnits.

r/ kanske skulle ha som hotmail har. Om man varit inaktiv en viss tid avaktiveras medlemsskapet och att det krävs en aktivering igen innan man kan posta.

Varför finns inget sådant :q

:stefan:
2002-03-29, 02:07
Hotmailvarianten skulle jag kunna tänka mig. X antal medlemmar, varav Y (go @nders) aktiva (ev den senaste månaden eller nåt).

Bire
2002-03-29, 02:15
Jag kan tyvärr inte tänka mig ett mer användarovänligt system alls...

En medlem som reggar sig i dag o får svar på sin fråga i morgon är lika mycket värd som alla oss "stammisar" som hänger här dagligen även om han inte återkommer föränns om 2 år..

Så tycker jag iaf!

Lasp
2002-03-29, 07:24
Svaret finns ju redan idag i respektive profil på sitt sätt
Antal inlägg / dag
Men det är klart att antalet inloggningar och datum för senaste inloggningen skulle ge en bra statistik.

SirPeter
2002-03-29, 07:27
Avregistreringsformulär är nog ingen bra idé även om det säkert vore bra att rensa bort konton som ändå aldrig nånsinn kommer att användas mer. Handen på hjärtat, hur många skulle avregga sig om man bestämmer sig för att lämna ett forum? Det vore ungefär som att gå till olika ställen som man brukar besöka och tala om att man inte tänker gå dit mer och det gör nog heller ingen om man skall vara ärlig.
Fast kan man göra något på ett bra och enkelt sätt så är det ju inte fel att ha faktiska siffror på hur många medlemmar som finns.

LAMP
2002-03-29, 08:49
En medlem som reggar sig i dag o får svar på sin fråga i morgon är lika mycket värd som alla oss "stammisar" som hänger här dagligen även om han inte återkommer föränns om 2 år..

Men herre Gud, det handlar inte om hur fort man får svar eller om lika värde. Det handlar om att kunna avregistrera sig om man känner för det. Det är medlemmen själv som fyller i formuläret och det ska krävas att man är inloggad givetvis.

Avregistreringsformulär är nog ingen bra idé även om det säkert vore bra att rensa bort konton som ändå aldrig nånsinn kommer att användas mer.

Blir jag medlem i t ex en förening, bör det ju fungera på det viset att man kan säga upp sitt medlemskap. Men det är alltså en dålig idé att kunna det? Ja, för föreningen, dock inte för den som vill avsluta sitt medlemskap.

LAMP
2002-03-29, 11:19
Eller kunde det stå längst upp på registreringssidan:

OBS!
När Du registrerar dig på webForum förbinder du dig att vara medlem livet ut. På grund av att alla medlemmar ska ha lika värde går det inte under några omständigheter att avregistrera ditt medlemskap på webForum.

Bire
2002-03-29, 11:51
Hur många diskussionsforum har ett sånt formulär?

LAMP
2002-03-29, 11:56
Hur många diskussionsforum har ett sånt formulär?

Vad har det med saken att göra?
Vad är det som säger att webforum ska vara lika usla som andra forum?
Ett utvecklingsforum är väl till för att komma med nya ideer?

För mig är det självklart att om det finns en registrering, då ska det finnas en avregistrering också. Men jag är framåttänkande och mycket lite konservativ.

SirPeter
2002-03-29, 12:24
Du kan säkert avregistrera dig om du vill det. Skicka bara ett mail till kjell så kan han säkert lösa det omgående.
Eftersom uppskattningsvis max en på kanske 500 skulle använda en sån funktion istället för att helt enkelt bara sluta komma hit så är det inte troligt att det behövs en sån funktion.

Lasp
2002-03-29, 12:25
Vad är det egentliga syftet?
Från början trodde jag att du (LAMP) ville veta hur många som var aktiva (för det krävs avavtivering), men nu verkar det som om diskussion tog en annan vända. Mycket känslor här.
Föreslår själv en automatisk avaktivering (60 dgr) om det inte ligger tekniska problem bakom typ pekare samlade inlägg osv.

kjell
2002-03-29, 12:38
Anledningen till att man inte så ofta ser ett avregistreringformulär på forum har naturligtvis en förklaring.
För det första registrera man sig inte för att bli medlem i något, utan för att kunna posta inlägg. Ett sorts verifieringssystem kan man istället kalla det
Om jag nu plockar bort en inaktiv medlem från databsen så försvinner alla kopplingar till andra tabeller som denna personer har. Exempelvis alla inlägg som gjorts har plötsligt inget användarID för vem som gjort inlägget. Det skulle ö.h.t. inte fungera om man som medlem plötsligt hade möjligheten att avregistrera sig från forumet, såvida man inte först har löst alla problem som uppstår då någon lämnar databasen.

Det finns inget att vinna för den person som avregistrera sig som jag ser det och förstår därför inte anledningen. Vill man inte längre ha kvar sina uppgifter i databsen, så är det bara att radera dem. Kvar finns bara ett alias och lösenord, samt en e-postadress men den senare är inte tillgänglig via webbgränssnittet. Vill man av olika anledningar inte att den finns kvar så ange inaktiv@webforum.nu istället.

Jag ser alltså inte skäl nog att göra om hela forumet p.g.a. denna funktion men finns det ett stort intresse för detta, samt några som är villiga att skapa en komplett lösning för ändamålet, så skicka gärna denna till dev@webforum.nu

LAMP
2002-03-29, 12:59
Tack för ett kompetent svar Kjell. :D

Vad är det egentliga syftet?

Syftet var det som stod i mitt första inlägg. MEN tyvärr kunde inte moderatorer och forumledare hålla sig strikt till topic, vilka inlägg jag ändå tyckte var nödvändiga att svara på.

Du kan säkert avregistrera dig om du vill det. Skicka bara ett mail till kjell så kan han säkert lösa det omgående.

Jag tolkar detta svar som att: avregistrera dig gärna, du är ändå inte omtyckt. :(

SirPeter
2002-03-29, 13:02
Om du tolkar det så så får jag be om ursäkt för det var inte menat så. Vad jag menade var att jag trodde att du ville avregistrera dig och inte hittade vart man gjorde det.

joser
2002-03-29, 13:32
Om jag vill 'avregistrera' mig så kommer jag att meddela det signaturen. Eftersom signaturen inte sparas med inlägget kommer alla att se det. :)