PDA

View Full Version : Cd video på DVD

elfwing
2001-02-02, 23:05
Hade inne en kund häromdan som hade testat att göra en "cd-video" !
Han har en dv kamera som han lekt lite med ... klippt ihop en liten "film" i ett redigeringsprogram o sedan bränt över på skiva.

De flesta DVD spelare idag stödjer detta format ...
(en föregångare till DVD:n)

Tyvärr fick jag aldrig se resultatet (jag var på lunch) ... men min kollega påstod att det såg riktigt bra ut ... !

Detta innebär ju att man skulle klara sig med en vanlig brännare för att tex föra över semesterbilderna på en vanlig CD-r skiva ... och sedan spela upp i en DVD spelare !?

Nu undrar jag om det är ngn som jobbat med detta ... och i så fall vad nihar att säga om det ... för och nackdelar !?
"Upplösning"
speltid
mm mm

------------------
En "smilis" säger mer än 27 ord!!!

cf
2001-02-02, 23:25
Man kan skilja på två typer av "CD-distribuerad video" som fungerar i vanliga DVD-spelare.
Dels finns video-CD, dels finns CDVD.

Den första varianten har några år på nacken. Har för mig att den hänger ihop med Philips misslyckade lansering av CDi (eller vad den nu hette). Kvaliteten är ungefär som VHS - inte den bästa alltså. Fördelen är dock att man får plats med ganska mycket film på en CD (tror att en långfilm bör rymmas). För att tillverka en Video-CD behöver man i princip bara spara ner sin film i MPEG1-format och sedan använda ett CD-brännarprogram som kan spara som en Video-CD.

CDVD är i princip samma sak som vanlig DVD - bara att det sparas på en vanlig CD i stället för en betydligt rymligare DVD-skiva. Det innebär att man bara får plats med ca 30 minuters video på en CD. Kvaliteten är dock samma som vanlig DVD och dessa skivor fungerar på de flesta DVD-spelare. För att kunna skapa en skiva i detta format behöver man ett särskilt program, t ex DVDit.

------------------
CF