View Full Version : Skolan
länk (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,96714,00.html)
Ovanstående artikel handlar om att skolan borde ha demokrati som ett skolämne. Schysst initiativ tycker jag.
Skolan känns mest som nån sorts anstalt där man blir itutad en massa matte, språk osv som kan va bra att ha inför framtiden. Visst, men hur mycket får vi lära oss om interaktionen mellan folk, fördomar mm? Lära oss ifrågasätta och tänka efter.
Det jag fått lära mig om politik och samhälle har jag fått från morsan och farsan; "du skall icke köpa prylar från multinationella företag, du skall källsortera, du skall icke röka och knarka, osv" (och så blev jag som jag blev :) )
Ska verkligen föräldrarna stå för all sån uppfostran eller har inte samhället ett litet ansvar också?
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
[Redigerat av Icaros den 12 okt 2001]
His Divine Shadow
2001-10-12, 11:36
Skolan är inte till för moral och att tuta i folk värden, det är föräldrarna till för.
Förstås dom skulle ju kunna lära barnen om fördelarna med imperialism §e
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
http://forums.planetdivine-shadow.com
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.
Individen
2001-10-12, 12:05
Jag hoppas att du är medveten om att jag i så gott som varje inlägg kommer citera dej på det där HDS?
"Förstås dom skulle ju kunna lära barnen om fördelarna med imperialism"
Blir inte långa lektioner då, hehe.
His Divine Shadow
2001-10-12, 12:18
Jag hoppas att du är medveten om att jag i så gott som varje inlägg kommer citera dej på det där HDS?
Gör det då, fattar inte vad detdär skulle ha för påverkan på nånting, skolan är fortfarande inte ett propaganda ställe, det är föräldrarnas jobb att utbilda sina barn gällande moral och sånt, fastän det går åt helvete ibland :OO
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
Gör det då, fattar inte vad detdär skulle ha för påverkan på nånting, skolan är fortfarande inte ett propaganda ställe, det är föräldrarnas jobb att utbilda sina barn gällande moral och sånt, fastän det går åt helvete ibland
Jo vissa, verkar ju inte ha lärt sig att det är omoraliskt med exploatering och utsugning.
------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
Okej, det kanske låter som jag dissar hela iden med mångfald med det första inlägget. Men jag vill poängtera att det mest är reflektioner och inte åsikter, jag väntar ett tag med det.
I princip tror jag det är svårt med att skolan skulle agera nån sorts oberoende uppfostranssubstitut. Särskilt om den är statsstyrd, eller privatstyrd för den delen. Hmm, svårt som sagt. Se bara på media.
det är föräldrarnas jobb att utbilda sina barn gällande moral och sånt, fastän det går åt helvete ibland
Vaddå, menar du att jag skulle känna mig träffad ;)
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)
Individen
2001-10-12, 12:37
I min skola hänger det en stor amerikansk flagga i, tror det är, sal B-21, eller kanske det var E-11. Nåväl.
Jag förstår inte riktigt varför den hänger där, och jag har lust att riva ner den.
Jo vissa, verkar ju inte ha lärt sig att det är omoraliskt med exploatering och utsugning.Nu är det ju faktiskt så att det råder delade meningar om vilka orsakerna är bakom utsugning och exploatering, om vad som är rimligt i den vägen (för egentligen är det ju så att alla människor i någon mening utnyttjar andra), och om hur man ska komma tillrätta med dessa problem. Därför håller jag med HDS om att skolan inte ska tuta i folk hur mycket värderingar som helst. Med det inte sagt att demokratisk fostran skulle vara fel. Men den ska i så fall handla om att lära eleverna att diskutera med varandra, tex inte envisas med att ständigt och medvetet feltolka andras inlägg. Men det ska bara handla om en allmän respekt för andras åsikter.
Apropå feltolkningar, på förekommen anledning kan jag påpeka vad en så kallad smiley är till för. När någon är ironisk i skrift, kan ironin ha svårt att gå fram. Då kan man använda en smiley för att markera den ironiska avsikten. Tydligen var det inte alla som såg smileyn i HDS inlägg.
Någon moderator kan gärna få ta bort det här inlägget, råkade dubbelposta.
[Redigerat av Spender den 12 okt 2001]
His Divine Shadow
2001-10-12, 12:45
Jo vissa, verkar ju inte ha lärt sig att det är omoraliskt med exploatering och utsugning.
Skulle det var en pik mot mig eftersom jag inte köper allt detta vänster nonsens?
Vaddå, menar du att jag skulle känna mig träffad
Nej, men det stämmer ändå, edet går åt helvete ibland för vissa föräldrar lär inte precis sina barn bra saker, som nazister t.ex.
I min skola hänger det en stor amerikansk flagga i, tror det är, sal B-21, eller kanske det var E-11. Nåväl.
Jag förstår inte riktigt varför den hänger där, och jag har lust att riva ner den.
Prydnad kanske? Vad är det för fel med den? Inte ger den väl nått politiskt meddelande, eller kanske du tror att den säger "USA! bra bra hip hip hurra! Millitären, yuippe, KILL!"?
Att börja läsa så mycket in i den som du gör och på samma gång koppla ihop det med dit USA hat så då kan jag ju förstå att dom inte borde ha kvar den, vissa personer kan ju brista mentalt verkar det :OO
------------------
"Jag förstår inte riktigt varför den hänger där"
För att hylla Demokratins mest lysande stjärna kanske. (Eller hur var det han uttryckte sig, Bush?)
------------------
Individen
2001-10-12, 13:08
Det sticker i ögonen att titta på den, fast särskilt bländande är den inte. Och lyser gör den inte heller.
Tror ni den lyser om man eldar på den?
Jag förstår inte riktigt varför den hänger där, och jag har lust att riva ner den.Det skulle faktiskt kunna vara så att eleverna själva har valt att hänga flaggan där. Enligt de erfarenheter jag har av svenska skolor förefaller det mig osannolikt att skolans ledning skulle ha hängt den där för att hjärntvätta eleverna till att uppskatta USA. Om du skulle bränna den där flaggan, då skulle du brista i respekt för de elever som vill ha flaggan där. Men argumentera gärna mot dem, då lär ni er alla lite demokrati på köpet.
Individen
2001-10-12, 13:28
Jag är oseriös, så du vet.
Tror den hänger där eftersom det är en språksal. Engelska, franska, spanska, svenska osv.
Men dom enda flaggor som hänger där är Storbritanniens flagga, Frankrikes och då den amerikanska flaggan.
Klassas verkligen amerikanska som ett eget språk, och inte som dialekt?
Dialekt är kanske inte rätt benämning, men det var det närmaste jag kunde komma.
Hur som helst, har verkligen en nation så väldigt mycket att göra med ett språk? Finns nog fler icke-spanjorer som snackar spanska till exempel.
Klassas verkligen amerikanska som ett eget språk, och inte som dialekt?
Dialekt är kanske inte rätt benämning, men det var det närmaste jag kunde komma.
Hur som helst, har verkligen en nation så väldigt mycket att göra med ett språk? Finns nog fler icke-spanjorer som snackar spanska till exempel.Dialekt är nog ett bra ord. Som du konstaterar angående spanska, språk behöver inte nödvändigtvis vara bundet till nation. Intressant i sammanhanget är att en del tror USA kommer bli spanskspråkigt inom kanske 50 år eller så. Så då passar den flaggan bra ihop med även spanskalektionerna :)
His Divine Shadow
2001-10-12, 13:46
Men dom enda flaggor som hänger där är Storbritanniens flagga, Frankrikes och då den amerikanska flaggan.
Tja du kan väl hänga up kinas el. den gamla Sovjet flaggan, eller afhganistans flagga?
------------------
Del Pero
2001-10-12, 13:49
jalla Individen, häng upp Sveriges flagga! :D
------------------
mvh /
Get In Shape (http://www.shapestate.com)
Individen
2001-10-12, 22:28
Men jag är ju emot nationalism.
Tror ni jag får hänga upp en röd-svart flagga?
[Redigerat av Individen den 12 okt 2001]
Tror ni jag får hänga upp en röd-svart flagga?
Syndikalism är väl inget språk?! Men annars skulle det bli jättefint tycker jag :)
------------------
the-teacup
2001-10-14, 14:38
Hmmm,tillbaka till frågan ovanför: moral lär man väll sig hella tiden ,utav alla människor.Eller som ett gammalt Indiantalesätt är: "det krävs en by för att fostra ett barn"
Indeviden:Häng den röd/svarta flaggan utanför samhällskunskapen.
Icaros:PUSS
------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty
[Redigerat av the-teacup den 15 okt 2001]
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.