View Full Version : Kyrkvalet
sgtpepper
2001-09-16, 17:37
Jag var precis och röstade i kyrkvalet och till min förvåning och glädje så var det en lång kö utanför vallokalen.
En av de ansvariga rösttanterna uppskattade valdeltagandet till minst 20% här i min församling, vilket skall jämföras med de 10% som var uppslutningen förra gången.
Ni andra som var och röstade, hur såg det ut hos er, var det många som röstade?
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Det var väldigt många och röstade i min församling. De tre första timmarna fick man stå ungefär en timme i kö innan man kom fram till valförättarna. Synd att folk blev tvungna att stå i kö, men roligt att så många valde att rösta :).
Jag pratade med en del som var och röstade och det verkar som att många röstade just pga risken att Sverigedemokraterna skulle väljas in.
På http://www.svenskakyrkan.se/valinformation/resultat/ kommer valresultaten att läggas ut så fort det är möjligt.
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
Jag pratade med en del som var och röstade och det verkar som att många röstade just pga risken att Sverigedemokraterna skulle väljas in. Mmm.. Och det var ju jävligt bra. ;) Ett tecken på att det finns hopp! :D
------------------
Nudge, nudge, know what I mean, know what I mean?
CyberPet
2001-09-16, 20:50
Samma för oss. Jag gick också och röstade för första gången i kyrkovalet. Roligt var att se att några valsedlar från Sverigedemokraterna inte fanns alls. Det var nämligen att mota undan dem som jag gick och röstade.
De hade sagt att får de 12% valdeltagande i vår församling blir de nöjda, nu blir det nog närmare 15% också (var kö hela dagen sa valfunktionärerna).
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
:stefan:
2001-09-16, 21:07
Jag röstade faktiskt inte, trots att jag funderat på att göra det.
Å andra sidan har inte Sverigedemokraterna ställt upp i Jönköping - till och med de inser väl att det är lönlöst i den här stan... ;)
------------------
:stefan: - formerly known as Q
Antidemokraten Petra?
Men det var ganska smart tycker jag, funderar på att följa ditt exempel fast i riksdagsvalet nästa år. Smussla undan lite valsedlar för partier som jag inte gillar. För övrigt låg jag på soffan idag och har inget att tillägga. Jag är inte så intresserad av kyrkopolitiken men jag tänkte följa valvakan och se hur det har gått.
Fridolf, jag tror att du får läsa CyberPets inlägg en gång till. Du har nog missuppfattat varenda ord i det...
------------------
Erik Juhlin
2001-09-16, 21:43
Jag är den enda i min familj som kunde rösta. Men jag röstade inte eftersom att jag inte är ett dugg intresserad.
Anledningen till att jag kan rösta är väl mest att jag är en latmask som inte tagit tag i att gå ur kyrkan.. :l
------------------
/Erik
www.juhlin.nu (http://www.juhlin.nu/) /sk8files/ (http://www.juhlin.nu/sk8files/) /mp2d/ (http://www.juhlin.nu/mp2d/)
Det är mycket möjligt.
Nu läste jag dock en annan sak som var intressant. Det var två vänsterpartister som kandiderade i kyrkovalet och som var emot partiets linje om att kvinnoprästmotståndare inte ska bli präster och att bögar ska vigas i kyrkan. Undrar om de kommer in?
CyberPet
2001-09-16, 23:38
Det var inga valsedlar undansmusslade, de dvs Svergiedemokraterna, hade inte lagt ut några valsedlar.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
*befann mig på sofflocket*
Men å andra sidan rör det mig inte huruvida det är moderaterna eller sozialdingokraterna som härskar i församlingen. Jag är inte direkt kyrkligt aktiv, och SD ställde inte upp.
spango, SD ställde upp till kyrkomötet och till stiftsfullmäktige... Bara för att de inte ställde upp till kyrkofullmäktige i din församling betyder inte att din röst hade varit oviktig.
Citerat från SD:s hemsida Vårt motto: Den som tiger samtycker. Sverigedemokraterna 87%.
------------------
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.