Kravallerna är en symptom på den förda politiken i Sverige

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Prästen
    Medlem
    • 2000-12-24
    • 534

Kravallerna är en symptom på den förda politiken i Sverige

Varför existerade inga liknande kravaller på det härliga 70-talet?.
    Varför finns de nu och inte förut?.
    Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?.
    Det som hänt under de senaste 20 åren i Sverige är att de fattiga blivit fattigare och de rika rikare, det finns knappt någon sjukvård längre om du inte har en fet plånbok, stockholms gator svämmar över av hemlösa. Skolorna i förorterna är totalt nedgångna, klyftorna ökar mellan rika och utfattiga, kriminaliteten har rusat i höjden. Detta ekonomiska system som nu används ger agressioner och det manifesterades i Gbg kravallerna. fatta det!. Ändras politiken och går tillbaka till samma system som på 70 talet kommer också aggressionerna minska.
  • Rikard
    Medlem
    Älgen
    • 1999-12-03
    • 8623

Varför fanns flower power-perioden på 60-talet?
    jobbskatteavdrag.se

Comment

• the-teacup
      Medlem
      • 2001-08-16
      • 491

mmm,jag har ochså den känslan.För liskom vi är ju inte blinda ,vi ser ju faktigst uteliggaren fast politkerna står och pratar om hur bra det går för Sverige.Vi ser ärven nedrusrtningaran i skolan ,vården,hur gemensama tillgångar säljs ut etc.

Sen är det ju ochså enklare att samla ihop en stor hög med människor nu.Internet fanns ju inte på 70-talet.
      Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Comment

• the-teacup
        Medlem
        • 2001-08-16
        • 491

Tilllägg.Jag tycker oochså känna en spänning mellan det gammal sättet att organisera sig(Hirarkist ,parti typ) och det mer nätverksbetonade som verkar vara det nya sättet att organiesera sig.
        Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Comment

• Reefer
          Medlem
          • 2000-12-26
          • 2114

Det var inte så förr, -att vi alla dansade runt midsommarstången medans vi pussades och kramades, alla hade jobb och farbror staten tog hand om alla, oavsett om man ville det eller inte.

Det är en myt.

Kravaller har alltid funnits; hungerkravallerna 1918, ådalen 1931, blodiga bataljer på Stockholms gator mellan överklassstudenter och arbetarbarn på 40-och 50-talet, kungsankravallerna på 80-talet...mm mm

GBG-kravallerna är inte tecken på någon särskild förd politik fn i Sverige

Om det som hände i GBG är symtom på något så skulle jag vilja säga att det beror på att vissa överklassnorisar har alldeles för lite att göra.

------------------
          "Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
          -Steve Ballmer, Microsoft CEO

[Redigerat av Reefer den 28 aug 2001]
          Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Comment

• Prästen
            Medlem
            • 2000-12-24
            • 534

[citat]Kravaller har alltid funnits; hungerkravallerna 1918, ådalen 1931, blodiga bataljer på Stockholms gator mellan överklassstudenter och arbetarbarn på 40-och 50-talet, kungsankravallerna på 80-talet...mm mm[/citat]

varifan har du läst historia?.
            hungerkravaller?, det var en fredlig manifestation. Ådalen 1931 var en fredlig demonstration, där militären plötsligt utan förvarning började skjuta ihjäl 5 fredliga arbetare, söderkravallerna var ett gäng ungar som sprang omkring bara, inga stenar kastades som idag!. Kungsankravallerna var inte ens 1/100 av de som var i Gbg!, och de i Gbg var politiska, vilket du inte kan säga om kungsan.

Comment

• Reefer
              Medlem
              • 2000-12-26
              • 2114

prällen

Ta och lugna ner dig ett snäpp eller två va?

Fredlig manifestation? Om du tar och läser en historiebok så ser du att det var just hungerkravaller där polisen gick mycket hårt fram, främst pga att arbetarna inte hade pengar för att kunna betala gulaschbaronernas överpriser på den svarta marknaden så att deras barn kunde få mat på bordet.

Försök inte att kleta på dina extrema brister på kunskap på mig.

Mina uppgifter kommer både ifrån litteratur kring ämnet och personer som var med när det hände, det sistnämnda tro jag varken att du eller jag var.

Fö får du det att låta som om jag klandrar arbetarna för att dom startade kravaller när deras barn höll på att svälta ihjäl.

------------------
              "Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."

[Redigerat av Reefer den 28 aug 2001]

Comment

• Prästen
                Medlem
                • 2000-12-24
                • 534

[citat]polisen gick mycket hårt fram[/citat]

Gääääääsp. mmm mmm mmm, ser du det du skrev?, polisen, inte folket.

Comment

• Rikard
                  Medlem
                  Älgen
                  • 1999-12-03
                  • 8623

För att ta de ursprungliga frågorna:
                  Varför existerade inga liknande kravaller på det härliga 70-talet?.
                  Varför finns de nu och inte förut?.
                  Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?.

Det har alltså varit motsvarande kravaller, men av andra skäl, även tidigare i historien.

------------------
                  Varför är det så ont om Q? - Hans Alfresson 1980
                  jobbskatteavdrag.se

Comment

• Prästen
                    Medlem
                    • 2000-12-24
                    • 534

Nej det har inte varit liknande kravaller!!!!. Det har ALDRIG NÅGONSIN EXISTERAT I SVERIGES HISTORIA!. De tex söderkravallerna var bara ett par småungar som sprang omkring, kungsan var heller inga stenar inblandade, bara ett par ungdommar som sprang omkring.

Comment

• Reefer
                      Medlem
                      • 2000-12-26
                      • 2114

Lägg ner nu Prällen, du börjar bli extremt tröttsam med ditt samhällshat.

Att du sedan hittar på saker själv gör ju bara dina inlägg smått patetiska.

------------------

Comment

• Prästen
                        Medlem
                        • 2000-12-24
                        • 534

Reefer.

Vad är det jag hittar på. Kallar du mig lögnare?
                        beskriv exakt vad som är fel i det jag skriver!., beskriv sedan EXAKT av vad som hände under de andra kravallerna. NU, kan du inte det undrar jag varför vi diskuterar.

Comment

• Chakotay
                          Medlem
                          • 2000-02-19
                          • 488

[citat]Ser ni nu vad som händer när högerpolitiken går för långt?[/citat]

[citat]Lägg ner nu Prällen, du börjar bli extremt tröttsam med ditt samhällshat.

Att du sedan hittar på saker själv gör ju bara dina inlägg smått patetiska.[/citat]

De ser INTE det sjuka - de applåderar det istället, samt rackar ner på och försöker misstänkliggöra "budbärarna" som försöker få dem att se...

<FONT COLOR="#660000">Stoppa diskrimineringen av oss 640x480-surfare !!!</FONT>

Comment

• Racerankan
                            Medlem
                            • 1999-12-04
                            • 831

[citat]Nej det har inte varit liknande kravaller!!!!. Det har ALDRIG NÅGONSIN EXISTERAT I SVERIGES HISTORIA[/citat]
                            Förnekelse är bästa försvar.

------------------
                            Med vänliga hälsningar Anders Johansson
                            Maila mig om du vill
                            Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

Comment

• Reefer
                              Medlem
                              • 2000-12-26
                              • 2114

[citat]Kallar du mig lögnare?[/citat]

Nej, att vara lögnare förutsätter att man har en god verklighetsuppfattning, dvs att personen i fråga vet att han ljuger.

[citat]undrar jag varför vi diskuterar.[/citat]

Det undrade jag också, jag kom fram till att det inte går att diskutera med en person som du som har en helt otrolig förmåga att vinkla vad personer skriver, såsom framgått av dina skrivväxlingar både i den här tråden och i andra trådar med tex Rikard, PeW mfl.

------------------

Comment

Working...