PDA

View Full Version : Copyright finns inte

the-teacup
2001-08-20, 16:12
Kan man verkligen ta patent på ideèr?
Innan ni ger i ut i diskutionen läs då den här atiklen http://www.yelah.net/articles/copyright
Och ni som hävdar att copyrite finns,vem har copyrite till en samplad låt?(där man tarbitar från en gammal låt och sätter in i en ny)?

Jymdis
2001-08-20, 16:25
Samplad låt?
På det fullständiga verket - artisten. Själva samplingen ägs dock fortfarande av den som gjort "orginalet"..
så måste d väl vara?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

sgtpepper
2001-08-20, 16:37
Nej, inte i Sverige i vart fall => Patentlagen (http://www.prv.se/patent/06_patentlagen.html).

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Icaros
2001-08-20, 16:56

Nej, inte i Sverige i vart fall => Patentlagen.

Skulle inte det försvinna nu, åtminståne när det gäller mjukvara? Nån sorts EU-direktiv. Rätta mig om jag har fel.

[Redigerat av Icaros den 20 aug 2001]

spango
2001-08-20, 23:52
Jag har för mig att det ser mörkt ut för sånt larv nu, på grund av petitionen från Eurolinux (http://petition.eurolinux.org) (min signatur vill ha sällskap av er andras signaturer NU! :) ), men sista ordet i debatten har inte hörts.

------------------
We are nihilists! We don't believe in anyzing!

the-teacup
2001-08-22, 11:03
Klart att mjukvaran ska var utan copirat.Det kan ju inte kosta så mycket.Det som kostar är ju att ta in nån som kan hjälpa en med alla buggar och fel som finns i programmen...;)

Det är mer intressant på den kuluterlla sidan.Liksom Joe hill tog melodierna till sina låtar från frälsningsarmen som i sin tur tog det från pupulära musikaler som i sin tur säker hade taget från någon helt annan stans:Vem kan då hävda att den här personen har upphovsrätt på den melodien?

Rikard
2001-08-22, 11:12
Idéer går att mönsterskydda så vitt jag har förstått. :)

Icaros
2001-08-22, 11:58
Copyright och patent är bara till för att säkra profiten och inskränka människors frihet.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Jymdis
2001-08-22, 12:15
Icaros:
hur många saker hade vi fått leva utan om copyright och upphovsrättskydd inte funnits?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

sgtpepper
2001-08-22, 12:35
hur många saker hade vi fått leva utan om copyright
Copyright? Vad är det, det finns inget sådant i Sverige. :p

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

the-teacup
2001-08-22, 14:28
Jymdis: jag förstår inte ditt resonenmang .När jag har skrivit olika texter så vill jag ju att så mångasom möjligt ska läsa dem.Okey?Därför blir jag inte arg utan mer glad när jag ser att någon har kopierat från mina texter eller klippt in min text på ett ställe där jag inte har gjort det eftersom min text blir läst utav fler människor då.

Racerankan
2001-08-22, 14:39
Jymdis: jag förstår inte ditt resonenmang .När jag har skrivit olika texter så vill jag ju att så mångasom möjligt ska läsa dem.Okey?Därför blir jag inte arg utan mer glad när jag ser att någon har kopierat från mina texter eller klippt in min text på ett ställe där jag inte har gjort det eftersom min text blir läst utav fler människor då.

Nu finns det ju lite fler folk och lite fler grejer än text som kopieringsskyddas.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

the-teacup
2001-08-22, 14:51
Hmm,jag utgår allatid från mig själv eftersom jag är mig själv närmast och vet enklast hur jag tänker:R

Nåja jag vet om fler än mig som har samma åsikt och låter både konstverk ,foton ,musik ,etc flöda fritt.Har du läst texten som jag hänvisade till,den från yelah,eller ska jag klistra in den?

Jymdis
2001-08-22, 14:52
du tillhör dom som tycker artister inte borde få betalt? du tycker inte författare ska kunna sälja böcker?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Q
2001-08-23, 10:04
Copyright och patent är bara till för att säkra profiten och inskränka människors frihet.
Profit, you bet!
Om jag ägnar hundratals timmar åt att skriva en bok exempelvis vill jag naturligtvis ha ersättning för mitt arbete genom att boken säljs och jag får pengar den vägen.
Men om någon nu kopierar upp min bok och går och delar ut den på stan - då får inte jag en spänn.
Rättvist? Nej! Tala om att inskränka frihet - min frihet! :l

------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..."
Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.

spango
2001-08-25, 23:31
Jag har mycket tråkigt :e

<meta name="description" content="©opyright finns inte">
[...]
<meta name="copyright" content="1998-07-20 Yelah">
(källa (http://www.yelah.net/articles/copyright))

\t Borde väl säga något vettigt också :)
Jag gillar free software, linux och hela tjofräset, men enbart på grund av att det är extremt "prisvärd" mjukvara de producerar (och för att den är kul att använda :) ) samt att det är ett ganska fiffigt sätt att utveckla på. Däremot tycker jag inte att man ska ta bort möjligheten att tjäna pengar på sina idéer.
Exempel 1 (hur jag tycker det det ska vara, och som det i princip är):
Gällivare-Jens vill göra en cover på "A Boy Named Sue". Han gör sin cover, betalar royalties till Johnny Cash, och allt är frid och fröjd.
Exempel 2 (hur det blir med mjukvarupatent):
Gällivare-Jens vill göra en countrylåt. Han betalar inga royalties till Johnny Cash (för att Cash har patent på country), Morbid Angel (som har patent på flersträngade ackord anförda medelst elektroniskt ljudförstärkt gitarr utrustad med sju (7) strängar) eller Puff Daddy (som naturligtvis innehar patentet för kommersiell musikproduktion) och blir sålunda publikt avrättad.

Copyright, ja; idépatent, nej.

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

[Redigerat av spango den 26 aug 2001]

the-teacup
2001-08-27, 07:47
Q, så du tycker verkligen det var rätt att låta läkermedelsföretagen köra över de hivsjuka i sydafrika bara för att de har patent på bromsmedisiner.
Och Mosanto kräver fattiga bönder på pngar eftersom Mosanto har ett visst patent på gröder som bönderna har odlat i evighet?
Och vem får mest visd försälning _artisten eller skivbolaget?
Författaren eller förlager?
Om nu artisten får nu så mycket vi försälning av skivor,varför stöder då en del artister(ofta små grupper,med och utan kontrakt) Napster? Exempel offspring,

the-teacup
2001-08-27, 07:54
Läs gärna den här nyheten om hur Indien, Pakistan och Brasilien vägrar västerländska patent. http://www.yelah.net/news/20010823134644

:stefan:
2001-08-27, 12:47
Q, så du tycker verkligen det var rätt att låta läkermedelsföretagen köra över de hivsjuka i sydafrika bara för att de har patent på bromsmedisiner.
Nej, det tycker jag inte, och det har jag inte heller sagt. Nu blandar du dessutom ihop copyright och patent, vilket inte alls är samma saker.

Jag vidhåller att en skribent/artist/osv ska få ersättning för sitt arbete, men när det gäller patent är det en helt annan femma som borde tas någon annanstans än i den här tråden.

spango: Klockren! :e

------------------
:stefan: - formerly known as Q

the-teacup
2001-08-29, 07:49
Om nu copywrite är så heligt varför håller sig inte ens Expressen sig till dem http://www.yelah.net/news/20010828223050

Icaros
2001-08-29, 09:54
Vaddå "inte ens Expressen"? Det vet man ju hur de är.

Men allvarligt, angående copyright.
I vår värld behöver vi copyright lika mycket som vi behöver polis och andra försvarare av äganderätten. Jag tycker att äganderätten ska avskaffas, och en logisk följd därav blir att copyright, patent och polis som de fungerar idag avskaffas.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Skywalker
2001-08-29, 10:19
Men allvarligt, angående copyright.
I vår värld behöver vi copyright lika mycket som vi behöver polis och andra försvarare av äganderätten. Jag tycker att äganderätten ska avskaffas, och en logisk följd därav blir att copyright, patent och polis som de fungerar idag avskaffas.

Allvarligt alltså?

Icaros
2001-08-29, 10:41
Allvarligt alltså?

Jo.

Rikard
2001-08-29, 10:51
Wow!

------------------
Varför är det så ont om Q? - Hans Alfresson 1980 (http://www.kult.lu.se/bivil/projekt/elbibl/98-1/ontomQ.html)

Skywalker
2001-08-29, 11:05
Skrämmande..

Icaros
2001-08-29, 11:16
Jo, visst känns det konstigt att det faktiskt finns folk som allvarligt står för såna åsikter. Att det inte bara är nån pryl som vilsna, stenkastande pseudoanarkister tycker är "coolt".

------------------

PeW
2001-08-29, 12:15
Nja det tycker inte jag. Det är snarare bra att folk står för det de tycker.

Men det är skrämmande om visionen om ett samhälle utan demokrati och en ordningsmakt som bevakar denna demokrati skulle gå igenom.

*ryser*

Jaha... men utan den skulle du varken haft några böcker att läsa eller ett internet att sitta och skriva dina åsikter i. Men genom upphovsrättsskyddet kan du ju iaf fritt dela med dig - kostnadsfritt om du så önskar. Mao har du ett val. Fast om du skulle LEVA på att skriva lär det bli svårt att få det att gå runt utan "profit".

------------------
Ancilla, face mea laganum!

the-teacup
2001-08-29, 15:11
Pew vad är det som säger att vi inte är för demokrati?
JAg är emot den formen av demokrati som vi har idag ,respentativ demokrati ,och det beror på att jag anser att den inte är tillräkligt demokratisk.
Utan jag vill ha direkt demokati antigen genom kummunalism eller syndikalism.www.sac.se
Här är en sida döär de diskuterar demokatiska altinativ http://motkraft.net/demalt/demalt-se.html

:stefan:
2001-08-30, 02:44
Rikard: Varför har du inte kört med den signaturen tidigare? ;)

------------------
:stefan: - formerly known as Q