View Full Version : Är Sverige ett nytt Amerika?
Racerankan
2001-07-12, 20:30
Vad tycker ni?
Jag vill ha igång en diskussion. Jag bor i Göteborg som ni alla vet och det känns ändå lite grann att läsa GP varje dag och upptäcka gängbråket.
Det är i och för sig inget nytt för mig. Jag har känt till dessa gäng i något år nu och det förvånar mig egentligen att jag blir förvånad.
Jag läste intervjuer med olika politiker. Bl.a en miljöpartist vilka alltför ofta saknar verklighetsförankring.
Han uttryckte sig i stil med följande "Jag hade ingen aning om att sådant här förekom i Göteborg. Jag trodde att det hörde till Los Angeles. Jag är tacksam för alla tips och idéer för hur vi ska stoppa detta"
Jo tjena du. Kanske borde tänkt lite tidigare.
Sen har vi alla unga som vet vad det ser ut i samhället men aldrig får komma till tals.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
Jo helt klart har det förändrats. Mycket mer droger nu än för kanske bara 5 år sedan, mer våld och framför allt grövre våld. Ser man på statistiken så är det en fruktansvärd ökning av misshandelsfall.
Det är en välidgt obehaglig trend men jag tror vi unga som har lätt för att missta vår trygga grund pågrund av att samhället inte ställer upp för oss kan vända oss åt andra vägar.
Om man ser på den svenska såkallade välfärdspolitiken så är den nästan helt slaktan, omsorgen, skolan, ungdomars möjligheter till sysselsättning både efter och under skoltid etc etc.
Man kan kanske säga att så går det när de vuxna skiter i de unga men jag tror problemet ligger mycket djupare än så. Vi har fallit in och fallar in i dekadensens tider.
------------------
Våga lek med dig själv
Sen har vi alla unga som vet vad det ser ut i samhället men aldrig får komma till tals.
*ASG*
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Unga vet ju knappaste hur det ser ut i hela samhället. Men eftersom problemen grund ofta ligger i att något går snett i ungdomen tror jag att ungas erfarenhet kan vara till hjälp för att vända utvecklingen åt ett bättre håll.
Men däremot tror jag inte att unga kan bestämma det själva, man ser på saker helt annurlund när man är tonåren än vad man kanske gör några år efter det. Men vuxna har en förmåga i att strunta i vad ungdomar tycker och anser. Vi vet bättre, ni är bara unga och förvirrade. Så var det på min gymnasieskola när vi påpekade problem och förslag till åtgärder gällandes att personer gick med vapen i skolan.
Det förekommer inte här, fick vi som svar
------------------
Våga lek med dig själv
Chakotay
2001-07-13, 10:09
Sverige omvandlas av politikerna till ett råkapitalismens förlovade land, där klyftorna ökar allt mer... liksom våldet. :(
Ja det är skrämmande med klassklyftornas dramatiska utveckling. Den lilla klick som har tillgångarna förskansar sig i nästan intill gated communitys och skiter i alla andra medans deras tillgångar bara ökar och ökar..Sossarna som säger att det är beklagligt men gör inte ett skit åt saken.
Kan du utveckla ditt inlägg choktay lite, snälla gör det nu
------------------
Våga lek med dig själv
Nej, Sverige börjar inte likna Amerika - Sverige börjar likna alla länder som har större städer med stora förorter där invandrare, flyktingar och medel- och låginkomsttagare bor. Det vill säga de flesta.
Haken är att (och detta brukar högerextrema grupper inte vara sena att påpeka) det oftast är invandrarnas traditioner som ställer till det, deras tankar om "respekt" och så vidare. Man måste ha ett vapen för att inge "respekt", man ska dra omkring på stan i stora grupper för att bli "respekterad" och inte minst ska det vedergällas á la vendettor när det väl hänt någonting.
Allt jag funderat kring återkommer till den här jävla "respekten" som nån sorts grundplåt för all skit som nu verkar ha exploderat i Göteborg.
Tja, de har ju alltid haft komplex av att vara i Stockholms skugga och så vidare - grattis, välkomna in i storstädernas skara! :l
Nu ska det sägas att Amerika är väl inte helt utan skuld heller - deras minst sagt liberala vapenlagar och stora filmindustri är ingen bra kombination...
Nu ska det också sägas att jag mycket motvilligt kommit fram till argumenten ovan, jag vill inte tro att såpass mycket är invandringens fel, men det verkar faan vara det... :(
------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!
Jag anser inte det är invandringens fel, inte direkt. Men det är klart att det i sådana områden skapas mest problem eftersom de bara bli avläpade där. Mycket är medias skrämmsel propaganda också. Jag bor i ett område med nästan bara invandrare och har aldrig blitivit utsatt för något, men jag går endå omkring och känner mig hotat, just för jag blivit matad med den bilden. Men jag ser gängbildning nästan likamycket bland svenskfödda ungdomar faktiskt. Problemen ligger i vad vi i samhället gör för att minska problemen.
Mycket av den svenska välfärdspolitken börjades skrota för kanske 10 år sedan och man sneglade på USA för att få något att gå emot. USA gjorde tvärtom och genomförde en skolreform för jag tror det var 7 år sedan som hade tatt den svenska modellen. De försökte få igenom sjukvårdsreformer efter svenskmodell men där tror jag de misslyckades. Sverige har gjort som USA redan gjorde för hur många år sedan som helst. Minskat statens inflytande när det gäller allt.
Överlämna allt åt de enskild individerna och vissa frivillig orginisationer. Statliga företag säljs ut, allt privatiseras. Sjukhus drivs med vinstintresse, ålderomsorg lika så.
Hade du försökt för låt oss säga 30 år sedan att sälja ut ett stort statlig företag som gick med stor vinst hade folk skrattat åt dig.
Har du inga pengar så får du klarar dig ändå. Ungefär som vi har i sverige nu. Allt fler hamnar utanför det sociala skydsnät som vi en gång hade i detta land, allt fler människor blir marginialiserade vad tror du det leder till egentligen ?
Att säga det är invandringens fel är dåliga argument tycker jag. Det är inte så enkelt, om man ser på invandrare som en 5:e klass invånare med mycket små möjligheter att komma in i samhället, vad tror ni händer då ? Sen är det tragiskt att det sammlas i grupper, men det är väll naturligt man vill ju vara med sådana som är en en själv. Samma kultur etc etc. Men att skylla hårdheten i samhället på invandringen är enligt mig patetiskt.
------------------
Våga lek med dig själv
sgtpepper
2001-07-13, 11:19
Sverige kom på tredje eller fjärde plats när ett FN-organ klassificerade världens länder efter humanitet och socialt ansvar och sånt. Tyvärr minns jag inte exakta detaljer men det stod att läsa i en artikel i Expressen i onsdags om någon är intresserad.
Chakotay, dina små instick med sura små inlägg börjar tära. Hur vore det om du läste en retorikbok och började utveckla dina inlägg en aning mer?
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
sgtpepper - exakt vad menar du med det ?
------------------
Våga lek med dig själv
jag tror det är väldigt lätt att peka på en möjlig orsak när det är flera..
för det första tror jag invandringen har en del i detta problem så som Q skrev.. det är en sak som är skrämmande i Malmö att man inte ska vara svenne på fel plats på fel tidpunkt (jag har råkat ut för det själv). Alla invandrare är förstås inte så, det är så enkelt att generalisera... Men när en invandrare ger sig på en svenne just därför att han inte är invandrare ("inte egna folket").. tycker jag gränsen måste dras nånstans..
Sen att vi har så lite poliser tror jag är ett stort problem också. Alla småbrott blir inte utredda och när folk känner dom kommer undan så känner dom också att dom kan öka riskerna (begå grövre brott).
Sen är samhället mycket mindre humant än vad det var på 60-talet. Jag vill bestämt hävda att det var i slutet av 60-talet som förfallet började (av moral och humanism) och att det bara blivit starkare och starkare. Ingenting händer över en natt.
Sen är det självklart att filmer/böcker har en inverkan. Filmer/Böcker ger en viss (simulerad ibland, verklig ibland) erfarenhet av att begå ett brott och hur man gör detta på ett bra sätt.
Att pengarna styr istället för mänskliga värden kan ses som det grundläggande problemet. Har man ingenting att förlora, så kan resultatet bli ganska förödande.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Är det inte så då att den amerikanske dekadensen satt sin prägel på livet även i sverige. Det kineserna kallar västvärldens förfall ;)
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:[/kod]<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
Att pengarna styr istället för mänskliga värden kan ses som det grundläggande problemet. Har man ingenting att förlora, så kan resultatet bli ganska förödande.
[/kod]
Det håller jag med dig till 100% och det är en livsfarlig situation. Ungdomsrånen blir allt fler eftersom det är status att ha fräcka saker. Man får "respekt" då. Och givetvis är det i grupper där föräldrarna inte har råd med sådana saker som sådana här brott ökar.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:[/kod]<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#AA542B">
det är en sak som är skrämmande i Malmö att man inte ska vara svenne på fel plats på fel tidpunkt
[/kod]
Ja det är helt sjukt, men man ska inte heller vara färgad på fel plats. De som slår en för att man är svenne har samma argumenations förmåga som nazisterna. Det är som jag skulle springa ut å slå sossar för att jag itne gillar deras åsikter.
En rolig undersökning som handlade om video/bio och bra och dåliga saker iochmed det. 90% tror att om man ser något bra och något ädelt så tar man åt sig, men det gör man inte om man ser tex våld. Jag tror att det är lätt att avtrubbas men tycker inte man ska censurera filmer. Däremot lämpliga ålderssystem.
Man får hoppas att vi inte får liberala vapenlagar som i USA. Det är ganska självklart att grupper med dålig levnadsstandard, dålig sysselsättning, helt och hållet marginaliserade (där kom det igen), stort drogberoende / 100 capita etc förskansar sig vapen för att klara sig. För de "just don't give a fuck"
------------------
Våga lek med dig själv
sgtpepper
2001-07-13, 14:28
sgtpepper - exakt vad menar du med det ?
Att det inte är så urdjävligt i Sverige som Chakotay försöker frammåla det som.
Även fastän Sverige inte hade den absolut högsta BNPn så var vi ändå väldigt högt rankade när det gällde omsorg av medborgarna.
Res runt lite i världen och vips kommer ni komma till insikt att vi har det nästan äckligt bra här i Sverige. Visst existerar våld och orättvisor men de är till antalet så ofantligt mycket mindre än i många andra delar av världen.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
Men vuxna har en förmåga i att strunta i vad ungdomar tycker och anser. Vi vet bättre, ni är bara unga och förvirrade.
Var har jag hört detta förut?
mmm... Jo, nu vet jag. För 20 år sen och jag minns att mina föräldrar berättade det samma.
Det jag vill ha sagt är att det är absolut inget unikt att identitetssökande ungdomar revolterar. Tvärtom, det har sina poänger. Men det som iaf jag blir skrämd av är hur dj***a apatiska en del verkar vara eftersom de inte drar upp skjortärmarna och skapar en bättre miljö själva. Att kräva av samhället att de ska ordna sysslesättning, "ta hand om" m.m... visar ju ingen större kreaktivitet numera bor de flesta kvar hos sina föräldrar över tjugosträcket... vad visar det?
För mycket TV spel eller vad? Klart att klyftorna ökar, men skyll inte allt på regeringar och ekonomi. Största lasset ansvarar var och en själv för ;)
Gör nåt av livet ist för att gapa över alla orättvisor!
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 13 jul 2001]
Pew:
så enkelt är det inte..
finns där inte jobb så finns där inte jobb.. att folk bor kvar efter 20 år borde väl visa på det.. jag är 20 bast.. jag vill absolut inte bo hemma.. men jag kommer flytta så fort jag kommer in på en högskole utbildning som passar mig eller så fort jag får jobb som passar mig. Men jag tänker inte "sälja min själ" genom att jobba på McD eller som städare eller whatever.. Jag har lika stor rätt till ett jobb som jag tycker om som nån annan, och att säga att jag då inte tar vara på tillfällena är bara bs.
Och detta är nog jag inte ensam om...
Och sen är det nog fler än jag som inte vet vad dom vill syssla med när dom är 20 bast :)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
kan du inte ta ett skitjobb för att flytta hemifrån ska du inte prata om det heller.
Du har valt din egen situation, om du nu kan få jobb på maccedonkan
------------------
Våga lek med dig själv
Racerankan
2001-07-13, 18:09
RefeerCitat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
*ASG*
Det har dröjt ett bra tag men du har ändå inte kommit med någon ursäkt för vad du kallade mig och ditt inlägg visar bara vilken idiot du är. Ta och fundera över ditt sociala liv en gång och se hur bra du har det. Kanske dags att ändra personlighet.
Det förekommer inte här, fick vi som svar Precis. Alla ungdomar vet bättre än de vuxna hur det ser ut i skolmiljöer och miljöerna de rör sig i. Men ändå är det de vuxna som bestämmer över dem och bara skrattar när en människa modell yngre försöker påpeka.
Haken är att (och detta brukar högerextrema grupper inte vara sena att påpeka) det oftast är invandrarnas traditioner som ställer till det, deras tankar om "respekt" och så vidare. Man måste ha ett vapen för att inge "respekt", man ska dra omkring på stan i stora grupper för att bli "respekterad" och inte minst ska det vedergällas á la vendettor när det väl hänt någonting. Precis. Det kanske är som så att man får börja tänka på vad olika kulturer och religioner har för inverkan på vissa folkgrupper. Jag har debatterat för detta en längre tid men då fick jag i princip alla utom Gustav emot mig.
Jag anser inte det är invandringens fel, inte direkt. Men det är klart att det i sådana områden skapas mest problem eftersom de bara bli avläpade där. Mycket är medias skrämmsel propaganda också. Jag bor i ett område med nästan bara invandrare och har aldrig blitivit utsatt för något, men jag går endå omkring och känner mig hotat, just för jag blivit matad med den bilden. Men jag ser gängbildning nästan likamycket bland svenskfödda ungdomar faktiskt. Problemen ligger i vad vi i samhället gör för att minska problemen. Visst finns det svenska ungdomar som begår brott men det är inte alltid så att de skulle begå brott om de inte tyckte att invandrarna är så coola med sina Scott tröjor och Shoot Air Gun.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
erka: jag har valt min situation men den är inte rättvis gentemot andra som får allt serverat, eller mot dom som inte ens har samma möjlighet som jag har.. jag klagar inte på nåt sätt över min situation.. men att säga att man själv har makt över sitt liv i den utsträckelse man _bör_ .. är nog väldigt naivt..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Det har dröjt ett bra tag...
Racerankan: Skärp dig!
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Ta och fundera över ditt sociala liv en gång och se hur bra du har det.
LOL, Jag har det alldeles utmärkt, tackar som frågar -hur har du det själv? -det verkar inte vara så bra med tanke på dina "jag-vet-minsann-hur-packet-ska-behandlas" -karaktären på i stort sett samtliga av dina inlägg i detta forum.
Hur gammal sa du att du var? 20-22? om du låter så där när du är så pass ung hur f-n ska du då låta när du är gammal?
Jag gissar på att du blir en bitter gammal gubbe som jagar ungdomarna med käppen och gnäller om hur förslappat samhället blivit och att allt minsann var mycket bättre på din tid, när ni fick gå hela 50 meter till busshållplatsen, för att åka ner på stan.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Reefer, jag förväntar mig en skärpning från din sida också.
Pew:
så enkelt är det inte..
finns där inte jobb så finns där inte jobb.. att folk bor kvar efter 20 år borde väl visa på det.. jag är 20 bast.. jag vill absolut inte bo hemma.. men jag kommer flytta så fort jag kommer in på en högskole utbildning som passar mig eller så fort jag får jobb som passar mig. Men jag tänker inte "sälja min själ" genom att jobba på McD eller som städare eller whatever.. Jag har lika stor rätt till ett jobb som jag tycker om som nån annan, och att säga att jag då inte tar vara på tillfällena är bara bs.
Och detta är nog jag inte ensam om...
Och sen är det nog fler än jag som inte vet vad dom vill syssla med när dom är 20 bast
Ähum... du säger emot dig själv angående om att det inte finns jobb.
Det är sällsynt att få det jobb (eller ens veta vad) man vill ha vid 20.
Jag är 35 år har varit anställd på hos alla möjliga arbetsgivare, kört eget m.m sen jag var 16 år. Först nu kan jag ta för mig och göra det jag vill.... dvs studera och förkovra mig i nåt som lockar. Varför ska det vara så svårt för ungdomar (läs under 20) att kavla upp ärmarna och jobba, förtjäna sitt uppehälle och SKAPA SIN EGNA SITUATION?
Självklart är det svårt att få det man vill ha från början. Så är det för MÅNGA och har varit så bra länge. Ett "skitjobb" på McD behöver inte vara för evigt, men det är en brygga till nåt bättre! Mitt första jobb bestod i att bära kartonger från A till B... inte alls skoj, men nödvändigt för att bygga MIN grund och bygga på MIN framtid. Visst tusan har även jag gnällt över den pissiga timpenningen som då var (18 kr) men som för alla andra var det bara att acceptera.
Mina studier nu, vid 35 hade lika gärna kunnat vara vid 25 men jag gjorde mina val att försöka utveckla det jag sysslade med då.
men att säga att man själv har makt över sitt liv i den utsträckelse man _bör_ .. är nog väldigt naivt
Beror helt på vart man lägger ribban på vilka jobb man accepterar...
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 13 jul 2001]
Märkligt vad lik din situation är min PeW. ;)
Att jag idag arbetar som seniorkonsult/projektledare med fullt acceptabla arbetsförhållanden och en lön jag inte klagar på beror till mångt och mycket på att jag har ägnat c:a 5 år av mitt liv till att göra saker som inte alls hade samma förmåner eller samma lön.
Lägg den energi som nu används på att förklara hur svårt det är att få jobb på att söka jobb istället. Det finns jobb - om man bara är beredd att arbeta.
*ställer mig bakom både PeW och Rikard*
Helt rätt, för att komma upp i smöret (eller åtminstone i närheten) får man minsann acceptera ett skitgöra ett tag.
Jag har slitit mina år som orderplockare på lager, som slav på diverse kundtjänster och nu senast levt på studielån i 3,5 år för att komma nånvart.
Just nu jobbar jag häcken av mig, något våldsamt underbetalt om man jämför med mina gamla klasskamrater från högskolan, men jag vet att nästa jobb blir (med största sannolikhet) ett eller flera pinnhål uppåt, jag vet att jag kan begära mer i lön eftersom jag har ett par år inom yrket och så vidare.
Visst kan man hoppa på tåget med alla ITbolag som skriker efter folk och anställer vem som helst som kan logga in i en Novellklient (något tillspetsat), men vad händer när tiderna börjar bli kärva? Vilka får gå först? Jo, de med dålig utbildning och noll tidigare erfarenhet.
Jag har offrat många år på att förbereda mig inför arbetslivet, men nu vet jag vart jag vill (förutom uppåt) och jag har en rejäl grund att stå på, vilket gör mig ganska säker på att jag verkligen kommer komma dit! :)
Vad har nu detta med Sverige-Amerika att göra? Inte mycket, det bara blev så. ;)
------------------
It's better to burn out than to fade away!
There can be only one!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.