PDA

View Full Version : Minskat stöd för Bush

mott
2001-06-06, 14:58
Bushstödet bland drygt 1000 intervjuade är 55%, 8 procentenheter mindre än för två månader sen. Skönt att se, hoppas det minskar ännu mer innan han hittar på mer galenskap!

------------------
Daniel Mott
1984, George Orwell

PeW
2001-06-06, 21:41
Å så förvånad jag blir... :OO

------------------
Ancilla, face mea laganum!

sgtpepper
2001-06-06, 23:49
1000 stycken vart då, i Angola, Ullared eller norra Kalifornien?

Jag vet inte hur stor USAs befolkning är men 1000 snubbar kan knappast kallas ett statistiskt urval, om inte 90% av USAs befolkning gått och spontandött... Ganska världelös undersökning rent vetenskapligt sett.

------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel

Reefer
2001-06-07, 00:12
Ganska världelös undersökning rent vetenskapligt sett.

Jo, men så är det ju med i stort sett alla dom där undersökningarna, här Sverige brukar dom köra med "ett statistiskt urval" på ca 500 personer som tillfrågas telefonledes...500 av 9 miljoner?!?! :OO

Det finns inte en chans att det på något sätt skulle kunna motsvara någon folkvilja i något ämne, och det är ju också något som seriösa forskare brukar försöka påpeka med jämna mellanrum, utan större framgång. :l

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

[Redigerat av Reefer den 07 jun 2001]

AG
2001-06-07, 09:38
Självklart har sgtpepper rätt. Ett land med över 200milj invånare kan man inte låta 1000 motsara hela landet. I sverige brukar det i undersökningar vara cirkus 1000tillfrågade. SCB´s undersökning brukar vara cirka 5000. Ställ de i relation till varandra.

Läs Matte C så lär ni er statestik.

Andreas

mott
2001-06-07, 09:51
Nej, men Bushs stöd har säkerligen minskat. Och jag har lärt mig statistik, det jag skrev stod i Metro. Jag lade mest in det här för att jag inte alls gillar Bush och tror att hans stöd minskar i USA även om inte undersökningen är helt statistiskt korrekt.

------------------
Daniel Mott

PeW
2001-06-07, 10:44
Läs Matte C så lär ni er statestik
?
Vill nog påstå att man nosar lite lätt på grunderna inom statistik i matte c.

Själva andelen tillfrågade/populationen behöver inte vara helt förkastligt, däremot grupper, bortfall och med vilken metod de beräknat. Med senaste valet i minne kan man iaf lätt dra slutsatsen att hela undersökningen är hur vinklad som helst.

------------------

Reefer
2001-06-07, 11:04
AG

Vill man "lära sig statistik" så är det dito på universitetet som gäller, matte C på gymnasiet/komvux lär bara ut grunderna för hur dom olika metoderna antas fungera.

------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

Q
2001-06-07, 12:44
/me har 15 poäng statistik i området vetenskapliga undersökningar på akademisk nivå och tänker nu reda ut det hela. ;)

Ett urval på 1000 personer brukar anses vara minimum för att kunna använda materialet rent vetenskapligt och dra slutsatser av det. Men felmarginalerna är ganska höga - det hör ni själva de säger på Rapport när de säger att folkpartiet gått upp med 0.8 procentenheter men att det ligger inom den statistiska felmarginalen.

Ju fler man frågar, desto mindre felmarginal får man, men den är inte nere på noll förrän man har frågat 100% av populationen - vilket inträffar rätt sällan. ;)

Att fråga 1000 pers i USA vad de tycker om Bush är således ganska okej med tanke på den relativt stora förändringen på 8%. Visserligen ökar felmarginalen också, men en SÅ stor vete tusan, även på 300 miljoner invånare.

Med reservation för luckor i kunskaperna - det är ju ändå ett år sen sista tentan i det ämnet. :e

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

AG
2001-06-07, 21:35
Aldrig hört talas om den amerikanska sexundersökningen? Var ju en ganska urflippad siffra på den.

Andreas

PeW
2001-06-08, 08:41
Det tråkiga med statistik ( förutom att det är jobbigt att räkna ut den :e ) är hur lätt det är att vinkla den så att det passar i ett sammanhang. Eller missbruka ordet "statistisk undersökning" i en reklamkampanj.

------------------

Erik Juhlin
2001-06-08, 15:20
Jag tror spango sa någon gång:
Det finns små lögner, det finns stora lögner och så finns det statistik.

------------------
/Erik
www.juhlin.nu (http://www.juhlin.nu/) /sk8files/ (http://www.juhlin.nu/sk8files/) /mp2d/ (http://www.juhlin.nu/mp2d/)

Q
2001-06-09, 22:56
Värdelöst Vetande-freaket Q griper in: :e

Det var Marc Twain som sade: Det finns lögn, förbannad lögn och statistik... ;)

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)