View Full Version : Språksociologi
Nån som har lust att förklara följande uttryck (tema: språksociologi). :)
genredifferentieringen
differentiering
brutalisering
Tack!
------------------
Mvh. Wiberg
CyberPet
2001-12-18, 20:54
Jag vet inte så mycket om diffrentiering, men brutalisering är något hemskt i alla fall. :e Dvs att våldet ökar.
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
KarlTomas
2001-12-18, 22:25
Och då borde väl differentiering betyda att någon skillnad ökar, kan väl vara löneskillnader eller nått :)
O gener är ju gener så det får man väl fråga nån professor vad det igentligen betyder... ;)
------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
[Redigerat av KarlTomas den 18 dec 2001]
Differentiering bör innebära att skillnader mellan något ökar. Genredifferentiering? Kanske ökade skillnader mellan olika genrer? Bör nog framgå tydligare av sammanhanget där orden förekommer.
Står det genre-differetiering eller gen-redifferentiering.
Pratar vi olika stilarter eller arvsanlag?
Differetiering har snarast blivit ett modeord vad gäller planering och fördelning inom olika företag och institutioner.
Betydelsen kan vara väldigt olika bl.a. utlokalisering, mångfald, skilja ut, flera användningsområden. Ja ju fler som hittar ordet desto fler betydelser får vi nog leva med.
Sen finns dessutom differentiering inom matematiken, logaritmisk differentiering har jag varit i kontakt med...men där kniper jag snabbt igen då det finns modererande doktorander med matematik som specialområde här på forumet.. :e
Men någon är väl utrustad med bra uppslagslexikon och kan förtälja ordens bakgrund och ursprungliga betydelse.
------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."
CyberPet
2001-12-19, 12:29
Ja, genre står det (uttalas janger) och det är väl nån slags stil (stilart som Luxman säger). Exempel: Bach är i klassiker-genren och Elvis Presley är i rock-genren.
Om man tänker på engelska språket så är ju diffrent annorlunda eller så, så att säga skillnad verkar rätt vettigt för diffrentiering.... tror jag. :e
------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.
simsalabim
2001-12-29, 14:42
differentiering: Jag har stött på uttrycket prisdifferentiering. Det betyder att man har olika prisklasser för olika kundskikt. T ex en lyxigare bilmodell för de rikare och en familjebil för medelsvensson.
------------------
Store Ande, ge mig sinnesro
att acceptera det jag
inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.