PDA

View Full Version : Prata på engelska

Chavez
2001-01-25, 17:09
Hejsan!

Nu kan det hända att detta egentligen ligger lite på fel plats, så om nån moderator/forumledare finner en bättre plats för inlägget så flytta det gärna. Detta forumet är väl egentligen för det svenska språket. Men här kommer i alla fall ett engelskrelaterat problem.

Det är så att jag skall hålla en liten redovisning på engelskan i skolan. För det första så vet jag inte vad jag skall prata om (det är valfritt). Någon som har några förslag på detta? Man skall ju helst prata om någonting som är intressant, men samtidigt så får man inte ta ett sådant ämne så att trasslar in sig i en massa krongliga ord mm.
Och det får inte vara data/tekinkrelaterat (risken att bli stämplad som nörd är överhängande :)).

Sedan kommer vi till det andra problemet, vilket egentligen är lite större. I vanliga fall så brukar jag inte ha så svårt att snacka inför folksamlingar. På svenska så går det hur fint som helst, inte nervös eller någonting. Men på engelska så blir det genast värre.
Man blir lite nervös, stakar sig och bär sig allmänt konstigt åt ;)

Någon som har några knep för att göra det enklare att gå fram där? Samtidigt så vill man ju liksom lära sig. Att kunna snacka bra för folk på engelska kommer förmodligen att bli viktigt i framtiden (särskilt om man skall jobba inom databranschen).

Hoppas att ni har några smarta tips!

------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

bughawk
2001-01-25, 17:42
Problem 2 vet jag att det finns många här som kan hjälpa dig med.

Problem 1: Ett spontant förslag, gör en "nyhetssändning" där du rapporterar om olika nyheter. Det är både lärorikt och tillpåköpet så får du sitta ner och ha lite fuskpapper tillhands. (Det har de ju på TV, så varför skulle inte du få det?)

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Axel
2001-01-25, 17:56
Hmm.. Jag blir mer avslappnad när jag håller på engelska.. ;)

------------------
Axel Veibäck
I have not failed. I've just found ten thousand ways that won't work. /Thomas Edison

Sannah
2001-01-25, 17:59
1: musik är alltid populärt. eller politik?

2: tänk dig att alla i klassen är nakna :e

------------------
...och det är allt jag har att säga om det.

http://www.sanna.f2s.com
http://www.sanna.f2s.com/dagbok.php

Chavez
2001-01-28, 11:08
Hmm, nu får vi inrikta oss på problem 1. Skall hålla det imorrn! :l

Nyhetssändning - nej, passar sig inte riktigt.
Politik - Jag tycker att det är intressant, men alla andra skulle somna.
Musik - Inte så bra på det så att jag kan snacka om det.

------------------

Sannah
2001-01-28, 11:16
nån sport?
film?

------------------
...och det är allt jag har att säga om det.

http://www.sanna.f2s.com
http://www.sanna.f2s.com/dagbok.php

Chavez
2001-01-28, 14:23
Film hade jag tänkt innan, men nu är det andra som har haft det. Funderar på att ta nån bok istället! Vad tror om den idé?

------------------

Mirxa
2001-01-28, 14:33
Hade också nåt sånt där i gymnasiet. då föreläste jag om nåt skumt, typ om växter "levde", på det sätte att de uppfattade omvärlden, talande träd etc :e
Engelska har dock aldrig varit nåt problem för mig *skryter*
Hmm, nån bok är väl bra? Fast då blir det ju kanske mer som en bokredovisning och såna brukar man ju ha ändå?
Varför inte data/teknikrelaterat? Tycker det är intressant (nörd=bra).
Hmm, men nån organisation typ Greenpeace om man är miljöintresserad, eller dra en massa skämt och se hur många som fattar dem på engelska...annars går det väl mycket bra med nån bok också.
Hatar att tala framför folk, vet inte vad jag kan ge för tips annat än att förbereda sig ordentligt och tänka på att du är den som bryr dig mest om du gör bort dig, det brukar iaf vara så :).

------------------
"Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på" //Alec Guinness

bughawk
2001-01-28, 14:35
Tja, om du har läst någon engelsk bok på sistone så varför inte! :)

(Att recensera en svensk bok vore ganska verklighetsfrämmande.)

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Kim
2001-01-28, 14:48
Jag brukar bli ganska nervös när jag ska prata inför folk, men jag brukar tänka att alla andra klarar det och jag är inte sämre än någon annan så varför skulle det gå sämre för mig än för någon annan.

Ämnet brukar vara värre. Jag brukar ta lite om musik faktiskt. Det är ganska lätt och man klarar sig utan att trassla in sig i en massa termer.
Annars kan du göra som en klasskompis till mig gjorde i ettan på gymnasiet. Vi fick en uppgift att hålla ett mycket kort föredrag på engelska på ca. 2-3 minuter.
Min klasskompis snackade om broar (totalt ointressant så ta för allt i världen inte det ämnet :e). Saken var den att han pratade i 45 minuter!!!

------------------
Det gör inte ont när man ramlar - bara när man slår sig

Chavez
2001-01-28, 18:52
Nu svänger det. Har varit inne på att snacka om den första atombomben, andra världskriget.

Men det verkar som om det blir filmen The Trueman show istället.
Filmrecensioner går alltid hem! (hoppas jag :))

------------------

Chavez
2001-01-29, 16:14
Nu var det gjort, det blev en filmrecension till slut. Om The Truman show. Skönt att fått det gjort!

------------------

M@rtin
2001-01-29, 20:11
Jag ahde oxå sånt där när jag gick i 9an. Fast då skulle vi prata 10 min o hade 18 veckor på oss att förbereda ;)

Har du nån speciell musiksmak (hiphop, punk) eller om det e nån speciell artist du tycker e bra så tycker jag du ska prata om det.

Jag pratade om datorer o jag fick iaf ingen nörd stämpel ;)

------------------
//M@rtin &#0124;&#0124; Peachy.nu (http://www.peachy.nu)\\

Sue Me!

M@rtin
2001-01-29, 20:13
Oj, såg nte att det redan var klart men du kan ju ta det nästa gång då ;)
I gymnasiet gör man sånt där varje dag :p :(

------------------
//M@rtin &#0124;&#0124; Peachy.nu (http://www.peachy.nu)\\

Sue Me!

Kim
2001-01-29, 21:07
Jaså? :q

Jag höll max 10 föredrag under mina tre år på gymnasiet.

------------------
Det gör inte ont när man ramlar - bara när man slår sig

Chavez
2001-01-29, 21:30
Lustigt M@artin :)
Det upptäckte inte jag under min första termin på gymnasiet.

------------------