PDA

View Full Version : Missfärgning på Philips TV

Muzzafarath
2001-07-24, 14:37
Hej, har en Philips 28" TV som är några år gammal nu, är inte riktigt säker på vilken modell det är. Nere i högra hörnet finns uppstår det en missfärgning (ni vet, så där som det ser ut om man håller en magnet nära skärmen). Detta är lite irriterande, för blått blir till lila, osv... Som tur är så är det en ganska liten fläck. Någon som vet hur man kan fixa det? På min datorskärm har jag en "degauss" funktion, jag har hört att sånt kan fixa missfärgningar. Problemet är att jag inte har den blekaste aning om hur man kör "degauss" på TV'n. Skall se om jag kan hitta manualen nånstans, fast manualer har en mystisk förmåga försvinna i det här hemmet :e Och nej, det har inte att göra med kablarna.

Tänkte om någon som har erfarenhet av detta kanske vet vad man kan göra. Annars blir det väl att lämna in TV'n på lagning :l

------------------
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill

Klös
2001-07-24, 15:51
Det kan inte vara dyrt att få en avmagnetisering utförd på en verkstad, dom för bara en mystisk "ring" över TV:n och sen är det klart. Fast om jag inte minns fel så gör alla moderna TV-apparater en avmagnetisering av bildskärmen när de slås på.

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

Muzzafarath
2001-07-24, 17:17
När du säger "moderna TV-apparater", hur moderna menar du då? Om den här TV'n avmagnetiserar sig själv när den slås på, vilket uppenbarligen inte hjälper, är det någon mening med att få folket på nån verkstad använda den mystiska ringen?

Äh, får ta och lämna in den på lagning iaf. Det här stör mig otroligt mycket nu :l Tack för hjälpen.

------------------
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals. - Winston Churchill

[Redigerat av Muzzafarath den 24 jul 2001]