View Full Version : Körkort och rattfylla
OlleBoop
2000-08-01, 00:33
Hej.
Plockar politiet kortet på en gång om man åker dit för rattonykterhet?
/Adam
PS
Nej, jag har inga sådana planer...
Polisen tar inte kortet. Det är Länsrätten som gör. Märker polisen att du kör onykter så tar dom garanterat med dig till stationen.
Men det är som sagt inte polisen som beslutar om körkortet ska dras in.
Och nej, jag har inte blivit av med kortet. Inte heller kört i onyktert tillstånd.
Polisen har rätt att ta kortet direkt på plats, främst vid fortkörningar osv, men jag vet inte om det gäller även vid rattfylla...
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
Tar dom kortet på plats vid fortkörning kan jag garantera att det ryker även vid rattonykterhet! Det är ju lite värre om man säger så....vid fortkörning får du ju köra iaf 48 timmar efteråt, vid rattonykterhet får du ställa bilen på en gång å farbror blå tar med dig!! =))
Nej, jag har inte kört onykter däremot har jag åkt fast för fortkörning! Får tebaxs kortet om 2 veckor! =))
------------------
//Petra L
"Du får väl låna vatten av nån jävla granne, ser du inte att jag jobbar här?"
OlleBoop
2000-08-02, 00:11
Att de tar lappen på en gång vid fortkörning vet jag av egen erfarenhet.
Däremot fick jag en indikation på att de _inte_ gör det vid rattonykterhet.
Om det är så ligger den logiken på ett annat plan än min.
/Adam
CyberPet
2000-08-02, 00:25
Tja, du lär ju inte få köra mer bil... så vad ska du med lappen till då när de skjutsar dig till sjukan för att sticka stora tjocka nålar i armarna på dig *ouch* :e
------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik
Polisen kan ta kortet tillfälligt, men i slutändan är det alltid Länsrätten som beslutar om indragning av körkort.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.