View Full Version : Är jag för Soft?
Hallgren
2000-02-29, 17:03
Hallå på er.
För en gågn skull så tänkte jag fråga er en väldigt seriös och känslig fråga.
Under de åren jag har hållit på med HTML så har jag stött på detta problem flera
gånger och jag har aldrig riktigt kommit på hur jag ska göra.
Picture this:
Ni får en fråga av någon om att titta på deras ny gjorda site, antingen på ett forum eller
i verkligheten. När ni tittar på den så upptäcker ni att den är dårlig, alltså riktigt suger.
Kodningen, grafiken (paint brush kvalité), tja allt är riktigt är amatörmässtigt gjord. Hur berättar ni för personen
att ni tycker som ni gör. Saken är den att ni vet att personen har kämpat mycket länge med siten
och verkligen tycker att den är snygg.
-------------------------------------
Detta blir alltid ett problem för mig. Om jag nu är för soft det vet jag inte. Saken är ju att man
vill ju inte såra personen, genom att säga att man tycker att siten suger eftersom man har ju själv
varit helt "grön" när det gäller HTML en gång och man kan ju inte heller punkta uppsaker som man
tycker personen ska ändra på, eftersom då blir det en jätte lista och det blir ju rätt uppenbart
att man hatar siten.
------------------------------------
Nå, är jag den enda som har detta problem och om det nu är så, snälla berätta hur jag ska göra.
/Hallgren -The Soft Spot Of The Forum
Ett dilemma helt klart. Visst kan det kännas jobbigt att såga en site, särskilt om man vet att personen jobbat länge med den men det är ännu jobbigare att ljuga om vad man tycker.
Kan du inte försöka den gyllene medelvägen och föreslå några ändringar Ex "Skulle man inte kunna använda blått istället för den där bruna" men inte radda upp hela listan? De flesta uppskattar konstruktiv kritik även om det kan svida.
Annars brukar man nästan alltid hitta NÅT som är roligt/snyggt eller iaf hyggligt även om siten i övrigt suger...
Sen är det ju faktiskt så illa att om du ljuger om en site (och det brukar märkas) är risken att vänskapen blir ansträngd lika stor som om du sågar men förtroendet är svårare att bygga upp igen.
Lycka till
/Nett
[Redigerat av Netmums den 29 feb 2000]
Precis, om det är 10 saker som är HELT fel på sidan så kan man kanske bara nämna 3-4.. och sedan kommer personen som gjort sidan förmodligen göra en bättre inom en snar framtid =) Jag har sparat dom flesta av mina gamla hemsidor och det är väldigt trevligt att se hur man utvecklas ;)
------------------
Matti Kolu
www.mk.st (http://www.mk.st)
Om man inte säger vad man verkligen tycker till en vän så är man en dålig vän. Detta gäller både webdesign och polarns val av tjejer :e
------------------
BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com
Jo man behöver ju inte vara taskig.. det räcker ju med att säga några saker som inte var bra och istället tala mer om det som är bra... Det är ju självklart oxå lättare att skriva att en sida är dålig på ett forum än att säga det öga mot öga. Om man känner personen mycket väl så är det nog bäst att inte säga nåt alls på ett forum :)
//M@rtin
Vilken underbar diskussion. Jag gläds över att läsa så engagerade inlägg. En eloge till er alla.
Mitt bidrag till debatten:
Låt säga att du "ljuger" om utseendet idag. Hur ska personen tro på dig den dan du säger "supersnygg"?! Det handlar om att vara ärlig och de sätt som har nämnts ovan tycker jag personligen är mycket bra. That's the way.
Ärlig men inte sarkastisk.
mvR
CyberPet
2000-03-02, 23:22
Bästa sättet att få fram sin egen åsikt är att inte kritisera utan kanske säga:
"Jag skulle inte valt just den formen utan gjort mer typ... bla. bla."
Dvs konstruktiv kritik om vad DU tycker.... smaken är ju som baken och det kanske är så att just din smak som är knasig ;)
Folk lyssnar faktiskt bättre om man säger "Jag känner mig oroad över detta" istället för att säga "Du hotar mig hela tiden!". Hänger ni med?
------------------
/Petra
"Jag skulle inte valt just den formen utan gjort mer typ... bla. bla."
Det fungerar inte alls på mig.. Då säger (skriker) jag bara "DET ÄR MIN SIDA OCH DU SKA INTE BRY DIG".. näe men alltså, man ska vara rak på sak om sidan inte är en total katastrof.. om den är det kan man börja softa lite ;)
------------------
Matti Kolu
www.mk.st (http://www.mk.st)
Hallgren
2000-03-04, 18:35
Vilket gäng, vilket gäng!
Tänk om alla hade vänner som er! :D
Tack för hjälpen.
Man kanske skulle börja att rådfråga er om mitt kärleksliv också ;)
/Hallgren
Den viktigaste regeln enligt min åsikt, när det gäller att framföra kritik är att bygga på meningen på orden: "Jag känner att...";
det finns ingen som kan ge sig på mina känslor.
Bygger man meningar på de orden så går det att framföra väldigt hård kritik på ett lättsamt sätt. Samtidigt stöder jag Petras förslag på konstruktiv kritik. Kan man inte vara konkret i sin kritik 'känner jag' ;) att man kan hålla tyst.
mvR
Mitt stora problem är snarare att jag har svårt att bli imponerad. Om någon har gjort en sajt som de tycker är WoW! så brukar jag oftast rynka på näsan och säja "jorå den var rätt snygg". Är rätt irriterande att vara perfektionist.
------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult
Personlig sida (http://www.nanne.net)
KjAM Sekten Community (http://www.kjamsekten.nu)
/N
SPike.CoM
2000-03-07, 13:47
Nä, säg uppriktigt vad du tycker om han/hon frågar.
Säg aldrig bara något om stilen oavsett hur vidrigt du tycker det är. Alla har sina attraktioner till olika stilar.
Om sidan är riktigt skitdålig eller på något sätt känns ofärdigt brukar jag klämma till med: "du kan göra bättre ifrån dig..."
Känns som att jag också vill göra ett litet inlägg i debatten...
För det första, försök att ta reda på om personen som frågar dig verkligen vill ha konstruktiv kritik eller bara är ute efter bekräftelse. Om du får intrycket att det handlar om att han/hon verkligen vill att du skall komma med förslag på vad som kan göras bättre, börja då med några förslag som är akuta, framförallt vad gäller funktionen.
Att du tycker att grafiken ser för taskig ut spelar ju egentligen inte så stor roll så länge personen som gjort den är nöjd med den. Jag antar att vi talar om personliga hemsidoreller ideellt skapade hemsidor till föreningar etc, för annars kan man ju gå lite hårdare fram tycker jag. T ex kan väl nämnas att jag tycker att man kan ställa högre krav på en myndighet eller företag med tusentals anställda än att sidan ser ut som ett första försök ( http://www.police.se ) då personerna som gör den borde få betalt för det.
Precis som nämnts här tidigare kommer personens kunskaper att utvecklas och han/hon kommer då att se att det går att skapa "ännu" snyggare grafik etc.
Beröm mera, kritisera mindre, bli en lyckligare människa!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.