PDA

View Full Version : Quake = epilepsi anfall?!!!

erik
2000-02-23, 16:17
hej,

ta en titta på denna artikel som kunde läsas i Alingsås Tidning 21/2 -00. Är det något konstigt med det inom fet stil?!!!!!

----------

ÄR DET FARLIGT ATT SPELA DATASPEL?
Frågan är högstaktuell sedan en tonårspojke i alingsås fått epilepsi anfall efter 24h framför datorn.

Barnläkaren B. Wallmyr tror att datorer kan utlösa sådana rektioner....

BLA BLA BLA BLA (här förklarar de vad som hände och när, orkar inte skriva allt detta!)

sen kommer det:

Det är pojkar mellen 15-22 år som löper störst risk att utsättas för det. Extra stor är risken om man har för vana att spela QUAKE eller är medlem i en chatklubb

:q
vad menar de? får man epilepsi av just quake och inte t.ex. unreal?! x(

högst konstigt...

------------------
erik alfredsson
banan.erik@home.se

[Redigerat av erik den 23 feb 2000]

[Redigerat av erik den 23 feb 2000]

Sune
2000-02-23, 17:29
Hehehe, den gamla vanliga visan... :)

Fanns där inget som pekade på att det kanske inte är så nyttigt att sitta vid en dator 24 h i sträck? :l

Bire
2000-02-23, 17:49
När jag gick i 7:e klass var det krismöte på vår skola då Hem & skola trodde att vi elever som lyssnade på Iron Maiden skulle bli djävulsdyrkare och mördare... :e

Vilken tur att inte Quake eller Marilyn Mansson fanns då !

Tiderna förändras men inte alla tråkmånsars inställning till det som är roligt...

------------------
// BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com

erik
2000-02-24, 09:10
hej,

Fanns där inget som pekade på att det kanske inte är så nyttigt att sitta vid en dator 24 h i sträck?

jo, men det var just det att man tydligen löpte större risk att få epilepsi om man spelade Quake....

jag har nu skickat in en insändare om detta till tidningen...hoppas på svar av de...

de har faktiskt fått en hemsida som en bekant till mig har gjort: Alingsås Tidning (http://www.alingtid.se)

------------------
erik alfredsson
banan.erik@home.se

Sune
2000-02-24, 10:57
Det är rätt lustigt hur detta med epilepsi dyker upp så fort något är "farligt".

När första discovågen kom så var stroboskopen epilepsiframkallande så då sattes en gräns på hur mycket man får lov att använda ett stroboskop per timme (på discotek) - 5 sekunder! Undrar om Rave-partyarrangörerna känner till detta? ;)
Viss musik har också haft epilepsi-risk och nu är det alltså Quake (som jag inte på något sätt försvarar, skittråkigt spel...).

Visst är det så att säkerligen alla de ovanstående KAN framkalla epilepsi hos vissa individer, det förnekar jag inte. Men samtidigt så hörde jag på TV att epilepsi är ett ganska vitt begrepp som egentligen beskriver ett flertal olika sjukdomstillstånd. Jag känner själv bara till Grandmal och Petitmal (tror det stavas så, kan inte franska), kraftigare och svagare epilepsi.

När jag var 18 så blev jag testad för att se om jag hade epilepsi.
Efter ett stort antal tester så visade det sig att vissa tester angav att jag hade Grandmal andra att jag hade Petitmal, och det kunde man inte ha... så resultatet blev att jag INTE kunde ha epilepsi (kramperna berodde troligt på växtvärk... och i så fall växer jag fortfarande ibland...).
Men om jag fortsatte att känna av kramperna så kunde de skriva ut medicin till mig... MOT VAD? Jag sa tack och adjö och gick.

Fortsätt ni att spela Quake... går det åt skogen så gör det väl det... och i så fall är det väl bara att börja om, eller? :)

M v h
Sune

PS/ En sak till... om man är medlem i en chatklubb? Gäller risken även om man har använt ett alias och inte uppgett sitt riktiga namn? ;)

nanne
2000-02-24, 12:15
Jag åker på demoparty varje år och sitter uppe 3 dygn i sträck. DET är segt om annat.

Alingsås är för övrigt min hemstad. Tråkig håla där man inte kan göra nånting om kvällarna. Inte undra på att killen suttit framför datorn i 24timmar.

------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult

Personlig sida (http://www.nanne.net)

KjAM Sekten Community (http://www.kjamsekten.nu)

/N

[Redigerat av nanne den 24 feb 2000]

Nisse
2000-02-24, 13:19
Hej det låter knäppt at man skall få ep bara av Quake för attt få ett anfall måste man
ha ep den där läkarn borde tänka till lite
jag har ep och fått anfall av anndra spel
bla unreal bilspel mm så skit i den däa läkarn spela på så det ryker

mvh Thomas
Huskvarna

------------------

erik
2000-02-24, 13:28
nanne:
är du också från "hålan"?'

ball...jag trodde inte att det fanns några från "AlingeTexas" här inne...

------------------
erik alfredsson
banan.erik@home.se

grabben
2000-02-25, 08:31
Angående påståendet att man kan få epileptiska anfall när man spelar quake

Det är helt riktigt som dom skriver i tidningen att man kan få epileptiska anfall av att spela Quake eller spel över huvud taget även om man inte har epilepsi (även om risken naturligtvis är större för dom som har det).

Skärlet till att tonåringar löper större risk att få anfall än vuxna beror på att den sk "Anfallströskeln", är lägre hos barn/ungdommar än hos vuxna, ju äldre man blir desto högre blir också anfallströskeln och därigenom blir man mindre känslig för olika faktorer som kan utlösa anfall.

Det som kan utlösa anfall när man spelar Quake och andra spel (eller att överhuvudtaget sitta framför datorn för den delen ) är flimret från bildskärmen.

Det stämer nog att dom som spelar Quake löper större risk att få anfall än dom som spelar Unreal , beroende på att Quake flimrar mer än vad Unreal gör och ju mer flimmer desto större risk att få anfall.

Det är helt korrekt som sune skriver att epilepsi är ett ganska vitt begrepp som egentligen beskriver ett flertal olika sjukdomstillstånd och kan ha sin grund i olika saker, tex hjärnskador och ärftliga faktorer.

Men det är ju bara att fortsätta att spela får man ett anfall så får man och det ät ju inte hela världen.

mvh Patrik

nanne
2000-02-25, 15:14
Erik... jeppz... bodde där i 11 år innan jag flyttade för två år sen till katrineholm för att plugga och nu jobbar man som webbutvecklare här.

------------------
Daniel Olsson - Teknisk Internetkonsult

Personlig sida (http://www.nanne.net)

KjAM Sekten Community (http://www.kjamsekten.nu)

/N

M@rtin
2000-02-25, 21:27
Vadå chatklubb? Det har jag aldrig hört nån som har fått epelepsi av...
Vad händer egentligen när man får ep?
jag har ingen erfarenhet...
Är det verkligen "inte hela världen"? Vad jag har hört så tuggar man typ av sladdar o sånt men det kanske bara e skrönor eller?

//M@rtin

erik
2000-02-25, 21:38
hej,

det var det jag inte heller fattade.
ok, man kanske är mycket inne på internet om man är med i en chatklubb, men det finns en massa andra saker som tar mer tid än så...

de kanske menar att t.ex. webForum är en chatklubb?

vad den här disskusionen behöver är nog denna "skröna":
Man ska inte tro allt man läser!

------------------
erik alfredsson
banan.erik@home.se

grabben
2000-02-26, 11:57
All komunikation som sker i hjärnan sker med hjälp av elektriska impulser som i vanliga fall utgår i en viss ordningsföljd och med en viss förskjutning mellan varje impuls.

Det som händer vid ett epileptiskt anfall är att istället för att utgå en och en så sker en okontrolerbar urladdning av dom elektriska impulserna istället.

Beroende på var någonstans samt hur stor del av hjärnan som är involverad i urladdningen så uppkommer det olika former av anfall.

Berörs hela hjärnan av urladdningen får man i regel ett Grand mal anfall (stort krampanfall), eller ett Petit mal anfall (kort frånvaroattack), numera kallar man dessa anfall för toniskt-kloniskt anfall respektive absenser.

Om de elektriska urladdningarna endast berör en begränsad del av hjärnan kan man få ett enkelt partiellt anfall eller ett komplext patrtiellt anfall.

Vid ett enkelt partiellt anfall är man vid fullt medvetande under hela anfallet och beroende på var någonstans i hjärnan urladdningen sker så får personen i fråga olika typer av symtom , berörs tex området som styr vänstra armens rörelser resulterar det i domningar eller kramp i vänster arm , berörs området som styr hörseln kan personen höra olika saker tex en kyrkkör som sjunger osv.

vid ett komplext partiellt anfall är personen i fråga inte kontaktbar under anfallet men hur anfallet sen ter sig varierar från person till person , man kan vara helt frånvarande och inte röra sig ur fläcken, men vissa kan vara fullt förmögen att göra olika saker tex helt sonika knalla iväg och börja plocka med disken.

Sen finns det ett flertal andra former av anfall utöver dessa.

Hurvida det inte är hela världen eller ej är ju upp till var och en, men i regel brukar man inte skada sig så mycket om man sitter ner som man gör när man arbetar med datorn , det som kan hända är att man kan bita sig i tungan med det sker endast om man får ett stort krampanfall alltså inte vid absencer eller partiella anfall.

Skärlet till att man kan bita sig i tungan vid ett stort anfall är att hela kroppens muskler deltar i kramperna alltså även käkmusklerna

Gustav
2000-03-02, 08:33
Ett litet inlägg:

Min kompis fick ett kraftigt anfall när vi satt och räknade bilar (för skolans räkning...vi gör inte det på fritiden ;)

Hon ramlade ner på marken och sparkade vilt omkring sig...det var hemskt! Sen låg hon och gned ansiktet mot asfalten så att hon fick värsta skrubbsåren i ansiktet.

Så det är inte bara dataspel som är farligt. Man kanske skulle skriva in till tidningen och be att de varnar för bilräknande för personer i åldern 15 - 22 år.