View Full Version : Dum i huvet!
Hej,
Jag fick i onsdags kväll en förfrågan att göra en hemsida till ett företag som heter Sverige Souvenirer, men jag nappade inte!!!!
Det skulle ha blivit min första företags sida!!!!!!!!
jag vet inte varför men det bara blev så...
------------------
banan.erik@home.se
webbmannen
2000-02-15, 08:25
Hej erik,
Jag tycker inte att du varit dum. Det kan finnas många anledningar till att säga nej istället för ja. Problemet brukar vara att just våga säga nej.
Se det så här istället:
Nu ska jag hålla koll på hur den där hemsidan kommer att se ut när någon annan gör den. När den sedan visas upp så får du ett bevis för om du hade kunnat gjort den lika bra eller bättre. Du vet sedan om du ska ta på dig uppdrag framöver.
Alltså: du är inte dum, utan visar istället prov på mognad - fler borde följa ditt exempel (obs! gäller folk utanför webForum ;) ).
/webb
hehe, men nån gång måste man ju tacka ja också... Man gör ingen karriär om man bara står där vid sidan och ser på hur dåligt/bra andra gör samma jobb som man själv skulle kunna göra :O)
/ Matti
Vad i h-vete... Tacka nej? Är du tokig...
Inte för att jag har ansträngt mig så otroligt mycke för att få jobb, så skulle jag aldrig tacka nej.
Hur får alla sina jobb? Jag har bara gjort en riktig företags/förenings sida (www.raja-teatern.nu) Men skulle mycket gärna göra fler. 3000kr gick den sidan på, tycker ni att det är ett rimligt pris?
Du kan ju medela den där Sverige Souvenirer, att jag är intresserad, och billig (tror jag)... :)
Mvh Eskil Keskikangas
Hej!
Jag har nu tänkt igenom detta och kontaktat de igen. De ville fortfarande ha mig!
det kommer att kost de 3500kr för de.
sidan kommer inne hålla lätt html, medel grafik och ganska mycket javascript...
är det ett rimligt pris om jag gör det snyggt och lätt...?
------------------
banan.erik@home.se
jag skulle iaf vara väldigt glad om jag fick 3500 kr för ett jobb :) Borde kanske börja göra lite sidor åt företag...
[Redigerat av Matti den 16 feb 2000]
3500:- ? Då kan du inte lägga ner mer än ca:7 timmar på jobbet om du ska ta det "vitt" :e
------------------
// BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com
hey, nobody is perfect! ;)
svart eller vitt...nån som märker någon skillnad?
------------------
banan.erik@home.se
Sune Andersson
2000-02-17, 09:22
"svart eller vitt...nån som märker någon skillnad?"
Ja, folk med seriösa intentioner i sitt webbskapande. :(
(Skrivet på en annan dator... därför oregistrerad)
webbmannen
2000-02-17, 10:55
Hörru erik,
Är jag tvungen att ta tillbaka det där om att vara mogen :q
Svart eller vitt är en fråga om att vara seriös eller inte. Valet är ditt, men du ska veta att varje gång som någon gör ett svartjobb så ger det övriga webbdesigners dåligt rykte och försämrar deras ( bland andra mina och Sunes - tack så mycket :( ) möjligheter att leva på sitt jobb.
/webb
Med risk för att vara moralgubbe.
Jag tycker att de personer som ens andas om att arbeta svart omedelbart slutar med det eller alternativt avlägsnar sig från webForum. (Jag ser dock hellre att man följer det första alternativet. :) )
webForum är en allmän plats och vi ska inte förta "freedom of speech" (kom inte på det svenska uttrycket :) ). Men! Jag tycker samtidigt att vi alla ska vara väldigt tydliga - olagligheter ska inte uppmuntras. Svartarbete är olagligt och kostar Sveriges skattebetalare en oherrans massa pengar varje år. Att sedan skattesystemet må vara felaktigt eller inte är en annan femma (som också ska beskattas ;) ) och kan väl diskuteras på framtida politikerForum!?
Jag föreslår alltså antingen att diskussion om svartarbete omedelbart avstannar eller att tråden stängs av moraliska skäl.
med bestämda men vänliga hälsningar
Rikard
[Redigerat av Rikard den 17 feb 2000]
CyberPet
2000-02-17, 15:17
Yttrandefrihet är ordet du söker ;)
I övrigt håller jag med dig!
------------------
/Petra
Petra! Du är min ängel i orddjungeln. ;)
mvR
haha.. undrar om staten stämmer en 14 åring som jobbar svart ;)
näe. ska jobba vitt..om jag får nått jobb.. nån gång.
men det suger att vi minderåriga inte får köpa nåt från internet eftersom vi inte är betalningsskyldiga, vi får inte rösta, vi får inte öppna ett konto i banken, men skatt det MÅSTE vi betala :/
hehe, fast iofs, nu kan man slänga maten i skolan när man ändå själv betalar den :D
------------------
::[ Matti*********]
::[ www.mk.st (http://www.mk.st) ]
hej,
jag provade en gång att starta ett webbförtag så att man inte behövde jobba svart, men det fick inte jag...för regeringen eller kommunen eller nån annan skit....först var det en massa papper som skulle fyllas i. sedan skulle jag åka til kommunen eftersom jag är under 18 (15). Två veckor senare fick jag ett brev hem som sade att jag inte hade rättigheter att starta ett eget företag...jag frågade mig själv varför och det kunde jag inte svara på, så jag ringde till kommunen men de sade bara att jag inte hade rättigheterna...vilka rättigheter måste man ha?!!! :q
jag är ledsen :( om jag har gjort någonting dumt över det här....och har nu bestämt att jag bara ska göra hemsidor ideèllt...
hur det går med norge souvenirers hemsida får vi se, men förmodligen gör jag den gratis åt de... :(
------------------
banan.erik@home.se
[Redigerat av erik den 18 feb 2000]
webbmannen
2000-02-18, 08:41
Hej igen erik,
Som vanligt här i livet så är ingenting enkelt - det är något som man lär sig med tiden. Men man lär sig också att ingenting är omöjligt om man bara vill tillräckligt mycket :)
Du behöver inte göra gratisjobb bara för att du inte har ett företag inregistrerat. Det du måste göra är att du kommer överens med den som ska ha sidan att denne betalar in de avgifter som du annars hade behövt göra via ditt eget företag. Är de smarta så tar de denna möjlighet då du kan erbjuda dem ett bra pris. Det som är positivt för dig i detta är att du slipper allt arbete som det innebär att vara ägare till ett företag, och tro mig, det finns mycket man skulle vilja slippa bry sig om ;)
Hoppas jag nu visat att jag inte bara kan gnälla och protestera, utan också komma med konstruktiva förslag :)
/webb
Du kan om du bara vill Webbmannen ! :e :e :e
------------------
// BIRE
http://www.livsstilsbutik.com
webmaster@livsstilsbutik.com
Hej Webbmannen!
Nu blev jag åter glad igen! ;)
jag ska ta reda på vilka vagifter du pratar om och så ska jag försöka göra ett seriöst försök att göra hemsidor utan att ha ett eget företag!
Jag kanske verkar lite velig, men sån är jag!
------------------
banan.erik@home.se
läste i något nummer av GLÖD (ni ungdomar vet vad det är för tidning) att man måste vara 16 år för att starta eget, alltså inte 18.
Anders Johansson
2000-02-18, 12:47
16 år gäller om man ska starta ett enskilt bolag.
Alla andra företagsformer måste man vara myndig för.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders
aj2000@mail.bip.net
Själv håller jag på att förska starta enskild firma (är 17 bast). Gå in på http://www.prv.se/guiden/foretagsguiden/ för mera info. Det är rätt enkelt. Enda problemet är myndigheterna ibland är så himmla seeeeega. Väntar på intyg från överförmyndaren nu...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.