PDA

View Full Version : IDG's eForum nu utdöd?

CyberPet
2000-01-09, 22:54
Hej vänner,

Sitter och försöker komma in på IDGs eForum utan att lyckas... de påstår att jag angett fel inloggningsnamn och hänvisar till att jag ska skicka ett email för att få reda på min LÖSENORD!

Snacka om konfunderad jag blev!

Nåja, jag vet att min "kaka" fungerar därför att jag lyckades skicka meddelande till eForum igår... men idag vill den inte alls. Jag får inte ens lista all forum för att kika runt utan att vara inloggad!

Kan nån kolla och se om det är bara jag, och isåfall om det är bara jag... nån som vet hur man raderar cookies från Netscape i Macintosh? Jag har aldrig lyckats klura ut var de befinner sig.

------------------
/Petra

FlashX
2000-01-10, 00:01
Vi kanske skulle starta ett supportforum för IDG :h

Faktum är att jag får samma problem Petra, så du kan nog vänta med att formatera disken :)

Netscape samlar (har jag för mig) sina kakor i en och samma textfil, men det kanske inte fungerar likadant på Mackarna.

emission
2000-01-10, 00:10
Jag vet inte hur de gör på mackarna, men jag ska genast kila in på Statoil och fråga hur de hanterar de kakor som kommer in ;)

(Har ni sett Statoils anti-fling-reklamfilm? Underbar!)

Macintosh lagrar kakor på samma sätt som PC.

/G

Matti
2000-01-10, 14:13
Jag kom in men det är rätt dött där.. inte så många inlägg som förut..

HAHA :)

stackars crew på idg :P många som lämnat dom..

------------------
:: matti
:: www.mk.st (http://www.mk.st)

Patrik Nylin
2000-01-10, 18:29
Jag tror att IDG höll på med någon uppdatering :q igårkväll. Jag hade samma problem.
Idag har jag däremot kunnat logga in och håller med om gravkänslan :)

------------------
/Patrik

Sune
2000-01-10, 22:21
Hej alla!
Det är nog en aning för tidigt ;) att räkna ut IDGs eForum. Visst postas det det fortfarande där... i alla fall på MacWorlds datorkrig (68 inlägg över helgen) det är väl inte så illa? Hur många var signerade av dig Petra? ;)

Att dessa sedan utgjorde nästan hälften av alla inlägg som gjorts under denna tidsrymd är väl i och för sig inget som ger deras forum möjlighet att förvärva en kvalitetsstämpel är en annan sak. ;)

CyberPet
2000-01-11, 02:07
Vi kanske lite diskret ska locka över de Mac-användare som frekventerar där som ännu inte förstått WebForums suveränitet? Sen får väl PC-nissarna följa med de också då... för rättvisans skull ;)

------------------
/Petra

Matti
2000-01-11, 13:26
idg's forum gör nog comeback.. trots allt så får Jani och co. där betalt för att arbeta med den..

------------------

FlashX
2000-01-11, 16:12
Betalt? hade dom inte det förut ;)

Tycker det verkar som det blir (om möjligt) ännu mer ostrukturerat på IDG.

Just nu kom ett nytt forum på:
http://eforum.idg.se/threads.asp?ForumId=303
som är en direkt kopia av:
http://eforum.idg.se/threads.asp?ForumId=165
(fast det var ju ingen nyhet)

Problemet med IDG's forum är att dom försöker sammordna en plats för samtliga tidningars forum samtidigt som dessa konkurerar med varandra.
Detta kommer aldrig att bli en bra lösning då man inte kan samla in användarnas kunskaper på ett effektivt sätt.

Tror det vore bättre om varje tidning hade sin egen server och ett eget forum.

Som det är nu så tycker jag det är otroligt jobbigt att bläddra igenom forumen. Det känns för övrigt ganska märkligt för mig som besökare att hitta 5-10 forum som behandlar samma ämne.

Lite som att leta efter nålen i höstacken...

Notera
Inlägget inte längre helt aktuellt då IDG insåg misstaget och därför ändrade det ena forumet till något helt annat

[Redigerat av FlashX den 15 jan 2000]

Chakotay
2000-01-12, 22:08
Ang. Petras funderingar var Netscape-kakorna kan finnas: i min PC är vägen Netscape\Users\default\cookies.txt

CyberPet
2000-01-12, 23:39
Hittade nåt som skulle kunna vara Cookies-filen till Netscape hos mig:

Systemmap --> Programinställningar --> Netscape Users --> Petra Holmstrom --> MagicCookie

Tyvärr anges den inte som en text-fil utan som ett Netscape-dokument. Det går nog att öppna filen i en mer anvancerad textläsare än SkrivText, men hur sparar man om?

------------------
/Petra

Magnus
2000-01-13, 08:37
Hej, sitter just nu och läser internetguiden. och där skriver dom ungefär så här om mackar och kakor.
På www.macdownload.com (http://www.macdownload.com) så finns det ett program som heter Cookie Cutter och med det programet så ska man kunna redigera kakfilen MagicCookie. det står att man hittar programet om man söker på just magiccookie på åvanstående adress.
\Magnus

CyberPet
2000-01-13, 15:30
Läste precis samma sak. Skulle berätta om det men du han före! :)

------------------
/Petra

Matti
2000-01-13, 18:03
jo visst hade dom betalt förut också men nu blir dom kanske tvungna att jobba mer, "idg bossarna" blir nog inte glada om eforumet går åt *******

kanske?

------------------

Matti
2000-01-13, 18:05
hel***e tycker jag inte borde cencureras.. det står ju i bibeln och så.. har jag för mig iaf. Aldrig läst mer än en sida i bibel

------------------

kjell
2000-01-13, 18:39
Håller med lite faktiskt. Det är för mycket förmynderi här.
Har man ett rent helvete så borde man få tala om det.

Sune
2000-01-13, 21:43
Kom på en idé som skulle kunna vara en roligare form av censur.
Istället för att censurord ersätts med *** skulle man inte kunna göra så att t ex ord som "helvete" ersattes med ett lite förstärkningsord typ "hecklefjäll" och så att det grövre ordet för manligt könsorgan blev "Lille Petternicklas"? :)

webbmannen
2000-01-13, 22:30
Hej Sune,

Jag kunde inte låta bli att småle när jag läste om byte av censurorden. Det skulle kunna få en härlig effekt tror jag. Du har ju också fantasi så kör på vet ja.

Mycket bra förslag :)

/sten

Vide
2000-01-13, 22:36
...hehe...den idéen Sune tycker jag om...kör på den...

------------------
MVH / Vide
Min hemsida:vide.ods.org (http://henslow.4sale.se/vide)

CyberPet
2000-01-14, 01:02
Ja!!!! vi kan väl spåna fram några roliga ersättningsord.... tänk när nån är så urförbannad (hoppas det inte blev ändrat) och skriver av sig hela sin frustration och upptäcker att det blir:

"Jag är så djäkulens arg att jag kreverar, den här förbenade datorn bara strular. Är det nån som vill ha bubbet som dragankare?"

blir lite avslaget, men ack så kul för oss andra som är lite mindre arga.

Petra -- hontik

Sune
2000-01-14, 01:14
Ni andra personer här som besitter programmeringskunskaper kanske kan svara... går det att göra? Jag är inte hemma i direkt programmering men en hejare på att hitta menlösa svordomar... ;)

Robban
2000-01-14, 08:41
Sune skrev:

Ni andra personer här som besitter programmeringskunskaper kanske kan svara... går det att göra?

Jodå, rent tekniskt skall det inte vara några problem. Perl är synnerligen lämpat för sådant med sina reguljära uttryck. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

kjell
2000-01-14, 11:19
Som Robban påpekar så är det ganska simpelt att ersätta ord och tecken i Perl.

Jag kan tänka mig att dom allra grövsta orden ändras till något mer lämpligt men tror inte vi ska överdriva det hela till att bli en form "ordlek".

När allt kommer omkring så ändrar man ju faktiskt det meddelande som författare en gång skrev, så det får bli ganska sparsamt med dessa förändringar.

Om någon vill göra en lista på grova ord med rättningar, så kan ni kanske skicka den till vår adress så slipper "facit" ligga här ute.

En utmaning vore istället att ha en rättstavningsfunktion när man skriver lite slarvigt, men det får bli en senare fråga...

Matti
2000-01-14, 13:49
kan skicka en lista på finska svordomar.. kanske? : o )

------------------

[Redigerat av Matti den 14 jan 2000]

Marley
2000-01-14, 22:41
Man kanske kunde göra några smileys eller symboler som utrycker svordommar.. bara en tanke...

Sune
2000-01-14, 23:23
"Man kanske kunde göra några smileys eller symboler som utrycker svordommar.. bara en tanke..."

Inte på de allra grövsta könsuttrycken får jag väl hoppas... ;)

Chakotay
2000-01-15, 09:31
Ja... han med bockhorn och svans finns väl "standardiserade" framställningar av, de övriga figurer (stjärnor, blixtar, spiraler, osande moln m.m.) som förekommer när tecknade seriefigurer svär saknar sannolikt enhetlig uttydning...

Matti
2000-01-15, 09:59
Hm, en bugg? På min skärm står det att Chakotay skrivit lika många inlägg som Sune? Kan väl inte stämma eftersom det är första gången jag ser Chakotay här ;)

Ser inte vettigt ut att en oregisterad skulle ha skrivit så många inlägg :D

------------------

Test
2000-01-15, 12:24
Kollar buggen bara...

Ok, nu tycks det fungera som det var tänkt.

[Redigerat av kjell den 15 jan 2000]

Rikard
2000-01-15, 17:53
Kolla klockslagen på ovanstående inlägg Kjell... Du och Chakotay har postat före Sune!?

mvR

CyberPet
2000-01-15, 18:58
varför inte använda *beep* som utbytesord? Det kan ju bli himla roligt!

"Jag är så *beep* på dessa *beep* idioter som bara *beep* *beep* upp mitt liv!"

*beep*

------------------
/Petra

Chakotay
2000-01-15, 23:28
Tycker det måste vara ljävla svårt att automatiskt sortera bort svordomar, en mängd stavningar måste väl täckas (med tanke på alla felstavare) och det kan bli ett hällvätte!?!?

Enligt mina årslånga erfarenheter från Passagens "Datadoktorn..." kan jag inte minnas att svordomar förekommit annat än undantagsvis... så ska det VERKLIGEN vara nödvändigt med svordomscensur?

Eller är webmastrarna religösa... eller sponsrade av sådana personer?

Sune
2000-01-16, 00:32
Nej du har troligtvis rätt Chakotay... det blir snarare en uppmaning att testa vad man får och inte får säga.

Sen var det här med om vi var sponsrade av några religiösa personer... jag hoppas det var menat som ett skämt. Det är väl inte enbart förbehållet religiösa att inte vara speciellt förtjusta i att bli bemötta med könsord och svordomar? :q

Vi är för den delen ej heller sponsrade av någon annan heller... fritt forum du vet... ;)

Trevligt att du börjat använda vårt forum trots vissa dispyter tidigare. Som du märkt så går det att skriva inlägg även som oregistrerad. :)

Bire
2000-01-16, 01:04
Mao får man inte använda svordomar på detta forum ?

Jag som hade tänkt mig att använda powerordet: "järnspikar" till mitt nästa inlägg...

Kanske jag ska fundera ut ett schysst substitut till ordet och komma igen om en vecka eller så... ;) ;) ;) ;)

Iaf så har ni gjort ett megajobb med denna sajt och jag hoppas att den kommer att leva 4ever !

------------------
// BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com

CyberPet
2000-01-16, 02:40
Stålnubb också! ;)

Anders Johansson
2000-01-16, 08:00
Jag tänkte bara informera om ytterligare en bugg.

Vem som helst kan redigera ett inlägg som är gjort av en oregistrerad användare.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders
aj2000@mail.bip.net

Chakotay
2000-01-16, 12:13
Trevligt att det var trevligt... jo, jag drog mig länge för att skriva här men när jag i veckan kollade hade ni förbättrat informationen (i den riktning jag föreslagit), om möjligheten att skriva utan att regístrera sig, varför jag kände mig mer välkommen...

Apropå registrerade medlemmar har jag noterat att ni är blygsamma vid huvudentrén - där stod "...över 120", alltmedan på annan plats framgår att ni t.o.m. har 176 st!

Nja, enbart skämtsamt var det inte om möjliga religiösa - det torde väl vara allmänt känt att de inte gillar svordomar?
Jag nyttjar själv mycket sparsamt sådana, så pass att folk ibland misstänkt mig vara religiös.

Jag vill nog föreslå linjen att ni endast undanber svordomar, könsord, rasistiska uttryck o.dyl., och i värsta fall har ni ju "ordningsmän".

Fula-ord-ikoner kanske skulle uppmuntra till tävling i att mest "dekorera" inläggen.

Matti
2000-01-16, 15:12
moderatorerna (eller hur man nu ska skriva det) är ju rätt aktiva här (till skillnad från idg's) så man kan låta det vara som det är nu

Helvete måste man ändå få skriva ;)

aha.. såg att det funkade

[Redigerat av Matti den 16 jan 2000]

kjell
2000-01-16, 15:17
Jag håller fullständigt med om att det finns egentligen ingen anledning att överhuvudtaget censurera några ord.
Faktum är ju att dom som använder forumet, själva brukar reagera om någon tar i för mycket.

Min slutsats är att detta sköts helt och hållet av sig självt och är inget som man behöver "belasta" servern med varje gång en sida ska genereras.
Precis som nämnts, så finns det alldeles för många kringående vägar som man måste ta hänsyn till om man ska censurera ord och det gör bara att allting tar längre tid.

Bättre att utnyttja resursera till mer konkreta förbättringar.

Dessutom är det väl ganska sällsynt.
Jag kan inte påvisa mer än ett fall i dom snart 2700 inläggen vi haft. Skulle situationen uppstå, så går det ju alltid att redigera inlägget. (vilket också gjordes)