View Full Version : Interaktiv 3D - Hur går det till?
webbmannen
2000-12-18, 22:03
Hej,
Jag har varit inne på en sajt www.activeworlds.com (http://www.activeworlds.com) och blivit nyfiken på hur det i praktiken fungerar när användare kan gå in i en 3D-värld och där röra sig och chatta.
Finns det någon som vet nåt om principen för hur det hela fungerar så skulle det vara kul att få höra lite om det.
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
Jag har inte testat det där men jag antar att man måste ladda hem ett program för att kunna köra det. Programmet är ju gjort som ett vanligt 3D spel och sedan är det bara att skicka meddelanden och possitionen på de övriga deltagarna via en tcp/ip anslutning. Det fungerar alltså som vilket multiplayer spel som hellst..
------------------
//M@rtin
Keyboard ERROR!
Press F1 to resume.
webbmannen
2000-12-27, 11:50
M@rtin,
Du har säkert rätt i det du skrivit. Det som förundrade mig lite var att programmet som jag var tvungen att ladda hem verkade så litet (gick på ett kick).
/webb
------------------
Vem ska du göra glad imorgon?
Nu har jag laddat hem programmet och testat. Filen var ganska stor (ca 1mb).
Programmet var inte så avancerat och 3d mijön var inte så detaljerad.
Det ända som behövdes för att skapa 3D världen var:
* Gräs (Görs med texture mapping så det behövs typ bara 10*10 pixlar)
* Horissont (Inte så avancerad)
* Himmel (Tror den ingick i Horissonten i det rum jag testade)
* Några specialobjekt för dörrar o sånt.
Dessa små bilder kräver inte så mycket utrymme så de kanske laddas hem när man går in i rummet. Det verkar nästan så för det tog ganska lång tid att ladda ett rum. Dessutom så verkar det ju som om vem som hellst kan skapa ett eget rum och då skulle det ju vara korkat att behöva ladda hem en ny version varje gång nån skapar ett rum.
------------------
//M@rtin
Keyboard ERROR!
Press F1 to resume.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.