PDA

View Full Version : IE är verkligen värdelöst...

Q
2000-12-19, 10:27
Nu är jag på krigsstigen igen... ;)

Ända sen det byttes från Netscape till Explorer på jobbet har jag svurit flera gånger om dan...

Netscape kraschade sällan, typ nån gång i veckan, men sen vi bytte till IE har det gått åt fanders flera gånger om dagen! Är väldigt tveksam till att jag har upplevt en hel dag utan en krasch... :l
Inte speciellt kul eftersom jag använder intranätets olika delar nästintill konstant med åtminstone tre browserfönster öppna och inloggad i diverse funktioner som man måste göra igen när det kraschar...

Adressfältet. Om jag knackar in en adress och trycker på enter men upptäcker att jag skrivt .xom istället för .com trycker jag naturligtvis på Escape för att stoppa och rätta till det innan nåt felmeddelande kommer, men vad händer då? Jo, då försvinner min inmatade adress och det återgår till den sidan jag står på! *argh*

Sorteringsfunktionen för favoriterna är jag fortfarande vansinnig på...

Scrollknappen på musen funkar inte på inmatningsrutor (som denna jag skriver i just nu), försöker jag scrolla i rutan rullar hela fönstret iväg...

Högerklicksmenyn dyker inte upp förrän man släpper knappen - varför??

I statusfönstret ser jag inte vilken server som ansluts - i NS står det "host:www.webforum.nu contacted", men här står det bara host... Jag vill ha koll!

På rak arm kan jag faktiskt inte säga nåt riktigt bra om Explorer... Kanske att det går något snabbare, men med en fast lina är det fanken marginellt! ;)

Sådärja, nu har jag fått skriva av mig lite! :e

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Muzzafarath
2000-12-19, 11:27
Har du prövat att ladda hem senaste versionen? Det hjälpte iaf lite för mig...

Razofish
2000-12-19, 17:10
Någon som testat NS 6:an än då? Om funktioner som fungerar klockrent i 4.7x inte fungerar i dess efterföljare så finns det bara en sak att göra! Släng skiten!

Säg till mig när följande script fungerar i NS 6 är Ni snälla.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:[/kod]<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600"><script language="JavaScript">
<!--
if (navigator.appName.indexOf("Microsoft Internet Explorer") != -1){
document.write('<link rel="stylesheet" href="http://www.rolgroup.com/html/site1/css/rol_ie.css" type="text/css">');
}
else{
document.write('<link rel="stylesheet" href="http://www.rolgroup.com/html/site1/css/rol_ns.css" type="text/css">');
}
//-->
</script>
[/kod]

------------------
- Razofish a.k.a. Per

Q
2000-12-20, 08:27
Muzz: Var kanske lite otydlig - jag har då rakt inte valt själv att byta, det är ledningen på företaget som bestämt det och då har man inget val... Speciellt inte när vi sitter i kontorslandskap och byter arbetsplats från dag till dag... :l

------------------

Chakotay
2000-12-20, 08:46
Jag Netscape'ar normalt men kör i undantagsfall IE4 och undrar därför vilken version Q är missnöjd med :q

(Så att jag kan undvika ev skaffa den.)

Q
2000-12-20, 11:43
5.00.2919.6307 för att vara exakt. ;)

------------------

Ilyushin
2000-12-20, 18:54
Jag sitter just nu vid IE 5.5 i Mac OS X. Läsaren känns tämligen snabb, men jag hoppas mycket på NS 6 i version för detta system.

Jag har kört NS i flera år nu och är mycket nöjd med denna läsare. Det innebär att jag inte kan tänka mig att byta.

------------------
Intresserar sig för debatter om olika saker

Ilyushin
2000-12-20, 18:55
Jag sitter just nu vid IE 5.5 i Mac OS X. Läsaren känns tämligen snabb, men jag hoppas mycket på NS 6 i version för detta system.

Jag har kört NS i flera år nu och är mycket nöjd med denna läsare. Det innebär att jag inte kan tänka mig att byta.

------------------

Toonster
2000-12-21, 08:06
Q -> Tycker du att detta är bra i Netscape då?

- Uppdateringen av klientarean. Ändra storlek, och Netscape får verkligen arbeta för att uppdatera (ibland hämtas källan på nytt)
- Trådningsmodellen stinker, klarar knappt av att hämta en fil visa den och samtidigt känna av verktygsfältet
- Krasher, håller faktiskt inte med dig alls, med Netscape har jag betydligt flera, och det är alltid Netscapes egna modul, inget annat program det beror på
- Deras häliga stöd för HTML och stylesheets *SUCK* (för att inte tala om formulären)
Detta var bara några saker tagna direkt "on the fly"

/T

------------------
------------------->8 klipp här!!

Toonster
2000-12-21, 08:09
Oj glömde visst...
Diskussionen om Netscape 6, glöm den webbläsaren. Den har en uppstartningstid runt 40 sek - 1min (rekordet för mig är 2 min 40 sek på en 250MHZ), trots snabb dator. Se tidigare inlägg.

/T

------------------

Ilyushin
2000-12-21, 09:46
Jag måste säga att Internet Explorer 5.5 i Mac OS X renderar sidorna snabbare än Netscape 4.74, som jag kör nu, men annars upplever jag mig inte begränsad med denna läsare. När NS 6 kommit i Mac OS X-version kommer jag sannolikt att köra båda två ordentligt.

------------------

Q
2000-12-21, 11:16
Toonster: Visst, att Netscape laddar om när man ändrar storlek på fönstret suger, det är inget snack om det.

Men där buggar IE på jobbet faktiskt. Vi har en kartapplikation som öppnar i ett nytt fönster. Jag har alla fönster maximerade, men IE öppnar lik förbannat nya fönster små som satan (ännu ett irritationsmoment). Maximerar det fönstret också, men då gör det att kartbilden inte blir större eftersom sidan inte laddas om... Fördel Netscape bakvänt nog! ;)

Det där med kodning av sidor, ja... Netscape är ju lite speciellt, IE visar vilket skitkod som helst medan Netscape faktiskt vill ha korrekt kod. ;) Ser inget fel med det - det är snarare fel på de som gör taskigt kodade sidor...

Nu har IE funkat i tre timmar och jag slutar vid ett idag - kommer jag klara det utan en krasch..? :e

------------------

Toonster
2000-12-21, 17:02
Q -> Ser att du kör IE 5 på NT. är du säker på att det är rätt version installerad (ingen kritik mot dataansvarig) men som bekant kräver NT en "egen" version, med speciella uppgraderingar.

Jag kör IE, Opera, NS i nämnd ordning, allt efter mitt humör..Hävdar dock att det är bättre med en webbläsare som visar dåligt kodade sidor, än en webbläsare som inte visar något alls.
Tex. glöm </table> i NS och inget visas

Förhoppningsvis så skapar sådana här diskussioner bättre programvaraor i framtiden,. "På dom bara..."

/T

------------------

Muzzafarath
2000-12-21, 18:45
Hävdar dock att det är bättre med en webbläsare som visar dåligt kodade sidor, än en webbläsare som inte visar något alls.

Varför är det bättre? Det blir ju bara så att folk håller på att skriva felaktig kod hela tiden utan att veta om det :l Tänk om lärarna tyckte att "barnen lär sig kanske inte stava rätt, men så länge man kan läsa vad det står så...".

[Redigerat av Muzzafarath den 22 dec 2000]

Toonster
2000-12-22, 12:40
Det är väl själklart så att det är bättre med en webbläsare som försöker "parsa" en HTML kod så gott som det går, än en webbläsare som bara ger upp?

Så att om du skapar en HTML kod som fungerar i IE så läser du igenom varenda rad och kontrollerar alla < och " manuellt så det skall fungera i Netscape? eller?

Din liknelse med barnen blev nog lite fel...

"håller på att skriver felaktig kod"

Du stavar inte speciellt bra du heller... men jag förstår vad du menar :-)

/T

------------------

[Redigerat av Toonster den 22 dec 2000]

Muzzafarath
2000-12-22, 14:35
Det är väl själklart så att det är bättre med en webbläsare som försöker "parsa" en HTML kod så gott som det går, än en webbläsare som bara ger upp?

Varför? Så att folks HTML kod sakta men säkert blir dåligare?

Du stavar inte speciellt bra du heller... men jag förstår vad du menar :-)

Förlåt mig, det blir lätt så att man skriver fel på ändelser på orden när man har bråttom.

Så att om du skapar en HTML kod som fungerar i IE så läser du igenom varenda rad och kontrollerar alla < och " manuellt så det skall fungera i Netscape? eller?

Jag gör inte hemsidor och håller inte på med HTML, men när jag gör program i C++ så ser jag till att inga semikolon eller citat tecken fattas.

Toonster
2000-12-22, 17:50
Man får väl utgå från att personen som skapat koden vet vad han gör?
Det är inte helt fel om webbläsaren ändå försöker skapa sidan vid mindre misstag, eller om webbläsaren inte stöder allt (läs netscape)

Varför? Så att folks HTML kod sakta men säkert blir dåligare?

Webbläsarna är knappast till för att skapa scriptkunniga personer, utan skall visa webbsidor...

Du har helt rätt när det gäller C/C++ men där kommer man inte ifrån det eftersom koden går genom en parser / precompiler först. Fast man kan inte jämföra scriptspråk med kompilerande språk, då scriptspråken är tänkta att fungera plattformsoberoende och ändå ge ett önskat resultat.

Känns som en onödig diskussion eftersom det från början handlade om något helt annat :-)

/T

------------------

Muzzafarath
2000-12-22, 22:17
Webbläsarna är knappast till för att skapa scriptkunniga personer, utan skall visa webbsidor...

Sant... Men det skulle fortfarande vara bra om webbläsarna såg till att folk höll sig till standarden och skrev någorlunda "riktig" kod.

Du har helt rätt när det gäller C/C++ men där kommer man inte ifrån det eftersom koden går genom en parser / precompiler först.

Vad tror du HTML går igenom när en webbläsare skall tolka den?

Fast man kan inte jämföra scriptspråk med kompilerande språk, då scriptspråken är tänkta att fungera plattformsoberoende och ändå ge ett önskat resultat.

Men det är ju precis det som _inte_ händer! Tack vare att IE (och andra browsers också) är så förlåtande skriver folk fel, de missar massa saker (slut-taggar t.ex), vilket gör att sidor som funkar utmärkt i IE (tack vare att den renderar sidorna även när nånting är fel) inte funkar i en browser som inte är lika förlåtande (en browser som alltså följer standarden bättre).

HTML standarden säger att man skall avsluta taggar med </taggens namn>, C++ säger att man skall avsluta satser med ett semikolon. Varför inte skriva webbläsare/kompilatorer som håller sig så nära standarden som möjligt och inte "hjälper" folk som skriver fel? Att Netscape vägrar visa sidor som är fel tycker jag är helt rätt. Då vet jag att nånting är fel och att det måste fixas. Däremot tycker jag faktiskt att webbläsarna kunde vara lite mer hjälpsamma när de tycker nåt är fel... ;) Det är ju inte helt lätt att veta vad som är fel om allt man får är en blank sida ;)

Q
2000-12-22, 22:32
Som sagt, tillbaka till mitt svärande över IE! ;)

Toonster: Okej, om NT kräver en speciell version av IE tror jag dataavdelningen har koll på det. Vi borde vara ett tillräckligt stort företag för att veta det... :e

Vad gäller HTMLdiskussionen står jag helt och hållet bakom Muzz. Om man inte kan knacka HTML ordentligt borde man antingen läsa en bok i ämnet eller använda ett kompetent program, typ Dreamweaver. ;)

------------------

Toonster
2000-12-23, 13:33
Muzzafarath -> HTML koden går faktiskt inte igenom någon "riktig" parser, utan den tolkas containertagg för containertagg (hårklyverier), och sedan skickas till klientfönstret i realtid (är inte helt säker dock att det sker så i NS)
Här vore det inte fel med en riktig parser som ger varning.
Jag förstår att vi har olika syn på vad en webbläsare bör visa, men smaken är som baken..

Glädjer mig att du kör Opera, jag gör det också ibland fast inte just idag.

Q-> Det där med Dreamweaver, det brukar inte funka smärtfritt i NS.
Det där med era krasher? kör ni distribuerat system med någon typ av Novell inblandat? Det hade vi på jobbet och det slutade med att vi fick köra NS ett tag, fast sedan gick vi tillbaka till IE när datasystemet blev omgjort.

/T

------------------

Q
2000-12-25, 17:49
Toonster: Jupp, Novellklient och rubbet av program ligger centralt nånstans. Skulle inte IE gilla det? :q

------------------

Toonster
2000-12-28, 16:22
Nä, det strular något grymt. Problemet är att IE och Windows använder flera gemensamma programkomponenter.
Kör man W2K så funkar det, men med Novell strular det.

Lycka till...

/T

------------------