PDA

View Full Version : ISP som inte leverera enligt avtal!

stoffe-2k
2002-01-19, 14:14
Vad kan man som användare göra !!??

Min ISP, lokal Kabel TV leverantör i Linköping (www.visit.se) har sen en tid haft STORA problem med att kunna ge oss det vi betalar för, de är sedan tidigare anmälda till konsumentverket just pga. att dom inte kan leverera det dom säljer, men det händer inget.

Senast jag hade kontakt med dom skyllde dom på att dom inte själva ägde nätet utan att fastighetsägaren hade det ansvaret. Men då är ju frågan, är det inte upp till tjänste företaget dvs. dom som levererar min tjänst(Internet) att se till att det fysiska nätet klarar av den kapaciteten som dom säljer?

::utkast till brev till ISP::
Vilka sätt jag än använder så kan jag inte sända data i mer än 20Kb/s mot de över 100Kb/s (1mbit/s) som jag enligt avtal ska kunna göra. Detta har pågått dom senaste månaderna, kommer det att vara så i fortsättningen kommer jag att kräva kompensation i form av reducerad månads avgift och anmäla er till Konsumentverket för avtals brott.

------------------
Jag ska bli en ondskefull krigsherre när jag blir stor.
- Vill du ha en Pucko?

Marcus
2002-01-21, 09:47
Vissa företag är beroende av andra företag eftersom de köper in en tjänst.

Du köper en tjänst av din ISP. Du har inte köpt en tjänst av det företag som din ISP är beroende av. Det innebär att din ISP är ansvarig för om de inte kan leverera tjänsten.

I ditt fall låter som det är ett återkommand problem vilket du inte skall lida för. Du SKA ha kompensation, såvida inte problemet är "skäligt", dvs mindre störningar då och då.

Det gäller dock att du trycker på med dina krav, annars kommer inget hända. :-)

------------------
DinDator.nu: En sida som riktar sig till dig som vill lära sig mer om datorer och internet. (http://www.dindator.nu)