View Full Version : Java till exekverbart
Letar efter program som kan kompilera om java kod, och då främst så att det går att köra på win32.
Jag vill kunna få ut en exe fil (med eventuellt tillhörande .dll'er) och JVM ska inte behöva vara installerat för att den ska kunna köras, och den ska kunna hantera Swing.
Finns detta?
Jag har kollat på
http://www.duckware.com/java2exe.html
http://www.excelsior-usa.com
http://www.instantiations.com
Finns det nåt mer alternativ som kanske är bättre?
------------------
ps » Email » URL (http://www.psnet.nu)
[Redigerat av ps den 07 sep 2001]
Tjing!
Jag har personligen svårt att förstå varför det skall vara så viktigt att göra native-binärer av Javakod om det skall köras på en Win32-maskin eller någon annan dator med mer eller mindre obegränsad kraft.
Det är en sak att vi som håller på med java i inbyggda system (mobiletelefoner, bilar och sånt) vill ha en binär som är specialanpassad till just vårt målsystem, eftersom vi vet med 99% säkerhet att våra binärer bara kommer att köras på just de system som de kompileras till.
Med en tillräckligt snabb JRE (se annat inlägg) så märks inte skillanden mellan nativekompilerad kod och javabinärer som interpreteras så mycket.
Om man vill skriva program som är effektiva för Win32 så är Visual C++ att föredra, om man skall använda ett objektorienterat språk. Jag gör ibland prototyperna i Java och den skarpa versionen i C++ om jag vet att applikationen bara skall användas i ett målsystem.
Under de 4 år jag har arbetat aktivt med Java har jag aldrig hittat någon nativekompilator som har skapat nativekod som är tillräckligt snabb för att uppväga att det blir mycket större filer.
Dock... Att använda Java Code Compact (jcc) från Sun kan i vissa fall snabba upp körningen en hel del. Själv använder vi också den nativecompiler som finns i IBM's CPT SDK ibland.
/Lime
------------------
Praeterea conseo microsoftenem esse delendam.
- modernt latinskt ordspråk
Största anledningen till att jag vill ha tag i det är att jag har en del program skrivna i Java som jag vill testa att köra ner till win32.
Sen ska det bli kul att se hur stor skillnad det verkligen blir.
Lär inte vara i närheten av C/C++ men ändå.
------------------
ps » Email » URL (http://www.psnet.nu)
Chainsaw
2001-09-09, 22:21
Prestanda blir faktiskt *sämre* om du inte kör genom en JIT. Anledningen är att en JIT kan optimera för exakt den processor du sitter på, och kan helt ta bort olika kodvägar som inte används under programkörning.
------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!
Toonster
2001-09-10, 12:29
Förresten (hur stavas föressten?) kan någon nämna ETT enda komersiellt program riktat till vanliga konsumenter skapat med Java?
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no (http://www.jensen.no)
Chainsaw
2001-09-10, 13:17
Jag är osäker på den frågan, Toonster. De flesta Java-program är stora, komplicerade bestar för en speciell målgrupp eller rätt så feta serverlösningar. I de fallen handlar det om två anledningar för att Java valdes: enkelt att underhålla och snabb utvecklingstid. Specialprogram för en viss skara användare måste snabbt komma ut på marknaden och få patchar utsända så fort det bara går.
------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!
Toonster
2001-09-10, 14:16
Jo, jag kom på ett...
LimeWire (gnutellaklonen) visserligen gratis. Har dock aldrig fått den att funka...
/T
------------------
sgtpepper
2001-09-10, 15:06
Och enligt din logik så är Java värdelöst för att det inte finns så många klientapplikationer för vanliga användare skapat i det, eller?
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
oj... JBuilder3.5 och frammåt. Hela Netscape 6... Det finns en massa, framför allt utvecklings och testverktyg som är skrivna i Java. Och fler blir det.
/Lime
------------------
Chainsaw
2001-09-10, 15:56
Ööhhh... Senast jag kollade så var Netscape 6, dvs Mozilla 0.6, skrivet i C++. Jag vet inte vem det är som påstått att det skulle vara skrivet i Java, men ruggigt fel är det. Undersök gärna källkoden själv.
------------------
Toonster
2001-09-10, 19:00
Påstår inte att Java är värdelöst, men kanske inte är den utvecklingsplattformen man tänker på när man ska skapa en konsumentprodukt. Och visst finns det utvecklingsverktyg, testverktyg och administrationsverktyg, men de är ju inte skapade för en ren konsument, typ fröken Andersson på 17 år... (som troligtvis aldrig skulle klara av en Javainstallation från Sun...)
Mitt inlägg var bara för att få reda på om nån kände till några riktiga konsumentprodukter.
/T
------------------
czw Hur kommer det sig egentligen att Moz har en massa Javainspirerade tillbehör, typ .propertiesfiler (kanske inte så unikt påfund) och jar-arkiv?
------------------
God, root, what is difference? /Pitr (http://cgi.dsv.su.se/~gustaf-c/cgi-bin/sig.cgi)
Chainsaw
2001-09-10, 21:52
För att det är ett bra koncept, och för att det fungerar alldeles utmärkt. Visst, man skulle kunna ha tillverkat ett alldeles eget format, men varför anstränga sig? Jar-filerna kan skapas av vilken tomte som helst med en JDK på vilken plattform som helst.
------------------
Jörgen HP
2001-09-10, 22:25
Hej!
Alla smarta programmerare som inte vill skriva om sitt program till varje specifik plattform använder Java. Vi får inte glömma att Java är bara barnet ännu, fick genomslag 1995 om jag minns helt rätt och då på brödrostar mm.
Jag är övertygad om att inom ett par år programmeras de flesta program i Java eftersom Java har blivit ett grundläggande programmeringsspråk på unervisiteten och högskolorna medan adnra språk ges mindre tid, bla C, C++, Python, assembler mfl
Java är på väg fram!
Mvh Jörgen :)
------------------
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
Okej. Lite slarvigt av mig att säga att Nätskräp är skrivet i Java, men delvis har jag rätt. Launchern är skriven i C++ men många av funktionerna är skrivna i Java för att kunna användas på alla plattformar.
Om N6 var helt utan Java... hur förklarar man då att den går fånigt mycket fortare när man installerar IBMs JRE?
/Lime
------------------
Chainsaw
2001-09-11, 09:26
Nej, Java används faktiskt inte alls i Mozilla. C++, Javascript, CSS och XUL används däremot flitigt. IBM:s JRE har en snabbare uppstarttid jämfört med Suns. NS6 (och även Mozilla 0.6) startade alltid JRE:n när själva programmet laddades, nyare versioner ska ladda den bara när den behövs.
------------------
Dinodipp
2001-09-17, 13:06
Med risk för att starta ett flame war mot mig så måste jag säga att om man vill göra en app snabbt och enkelt och är hyfsad på java men kass på win32 api:erna (läs mig) så har jag märkt att j++ och skapa ett projekt med microsoft extension är ett snabbt sätt att köra quick and dirty appar.
Bland fulhacken som jag gjorde så var det en grunka som var ganska kul och det var ett program som "spionerade" på användaren genom att läsa vilket fönster som användaren hade uppe och så uppdaterades vår intranäts sajt.
Typ Bertil kodar java just nu.
Jonas gör något bizzart i photoshop
osv. Helt onödig men ganska rolig pryl som dom flesta använde (ett tag iallafall :) )
Det hade varit svårt att skriva i java
sgtpepper
2001-09-17, 18:55
så har jag märkt att j++ och skapa ett projekt med microsoft extension är ett snabbt sätt att köra quick and dirty appar.
När det gäller quick n' dirty-fulhack så är alla medel tillåtna :).
------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch
Nej, faktiskt inte. Det gick ganska lätt... Men så är jag en klippa på jni också.
/Lime
------------------
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.