PDA

View Full Version : varför skall jag lära mig C++?

prls
2001-05-10, 15:06
hellö,
har kastat ett getöga på palm programering, och det verkar som att det bygger på C++.

Ngra andra anledningar för att lära sig C++?

------------------
Tack på förhand!
Take care - glöm inte att livet är för kort för att ångra det man har gjort...
/Peter

PeW
2001-05-10, 16:13
Bra grund att stå på då många språk bygger på c. Man kan nästan göra allt i c/c++.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

prls
2001-05-10, 16:16
kan Du/Ni ge exempel på vad man kan göra ?

Är Borland C++-builder hjälp typ dreamweaver för html?

------------------
Tack på förhand!
/Peter

PeW
2001-05-11, 12:38
Kort info:
Med c/c++ kan man programmera direkt till hårdvaran, bygga fönster, spel, nätverk, windows, *nix m.m..you name it...

Språket c är hårdvarunära och c++ har byggt vidare med objektorientering och arv av kod m.m.. java och c++ är väldigt lika. Enda "begränsningen" är att det blir knöligare ju större applikationen är i jämförelse med språken på ännu högre nivå eftersom man ofta bygger sina egna objekt (vilket iofs är en av fördelarna).
Programmen kompileras i en kompilator, koden körs alltså inte rakt av.

CBuilder är närbesläktat med Delphi. Att dra jämförelsen med dreamweaver tycker jag är omöjligt eftersom det handlar om två totalt olika avdelningar.
Men visst, båda är väl RAD verktyg så svaret blir ja om man menar arbetsmiljön.
Nu är det inte så lärorikt att köra cbuilder - om man nu vill lära sig språket c++, eftersom det handlar om färdiga mallar och man har inte full koll på hela koden, mycket händer bakom "kulisserna" som inte syns i cpp-filen. Så för att lära sig SPRÅKET så tycker iaf jag att man ska börja med en vanlig IDE kompilator typ dev-c++ eller bc5 eller djgpp.
Cbuilder är jättebra på att snabbt bygga avancerade program / fönster, men det är bättre om man "kan" innan man leker med detta.

------------------

prls
2001-05-11, 14:24
tack för ditt snabba och uttömande svar PeW*l*

har ytterligare fråga:
- gäller det samma sak om visul c++ ?(det programemt har jag hemma)

------------------
Tack på förhand!
/Peter

PeW
2001-05-11, 14:31
Jo, visual c++ lär fungera.

Det hela beror ju på om man vill studera kod eller bara lära sig att bygga saker utan detaljkännedom... mao hur man sätter sig in i saker och ting. Köp en fet bok som fungerar för dig.

------------------

[Redigerat av PeW den 11 maj 2001]

prls
2001-05-11, 14:33
det var ju en svår fråga - vad jag vill

jag vill nog lära mig c++ - på enklaste och smartaste sättet

------------------
Tack på förhand!
/Peter

PeW
2001-05-11, 14:40
Att lära sig c/c++ ordentligt tar i de flesta fall ganska lång tid eftersom det krävs en del praktiska övningar. Men det är samtidigt nästan ett måste om man vill göra något utanför de färdiga mallarna.
Att köpa en "lär dig på en vecka" bok ger inte så mycket detaljkännedom, men man kanske kommer igång snabbt i alla fall.
Likadant med kompilatorn.
Kör man en med massor av inbyggda mallar går det snabbt, men om man stöter på patrull kan det bli svettigt om inte hänger med på syntaxen.

Du får väl börja med det du har och testa dig fram innan du ser hur du ska fortsätta :)

------------------

Chainsaw
2001-05-14, 17:02
När du väl vill göra avancerade saker så är Visual C++ inte alls att rekommendera. Skillnaden mot C++ Builder är egentligen det medföljande klassbiblioteket. Microsoft har inte alls lyckats med sitt bibliotek MFC, som har en dålig abstraktion av Win32-API:et och en konstig ansvarsdelning.

Medans du lär dig programmera fungerar vilken kompilator som helst alldeles utmärkt, även den som är gratis från Borland.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.