PDA

View Full Version : 2 frågor...

Andreas L
2001-01-28, 16:20
Hej!

Jag kommer att jobba en del med Visual Basic under den kommande tiden, men jag har två stycken frågor som jag skulle vilja ha svar på innan jag drar igång...

Fråga:1
Om jag har en Accessdatabas liggande i samma katalog som själva programmet/projektet, hur skriver jag i en Sub, när jag vill öppna databasen, skriva en egen Selec-tsats, och få tillbaka ett recordset?

Jag har mest sysslat med ASP tidigare och känner väl till hur jag arbetar med Databaskopplingar/SQL/Recordset där, men jag har inte provat i Visual Basic tidigare...
Jag skulle alltså behöva ett kodexempel och jag vill alltså inte bara hämta all data ur en tabell, utan själv skriva SELECT-satsen.

Fråga:2
Jag har tidigare bara haft möjlighet att kolla på Visual Basic 4 och där är möjligheterna ganska begränsade att jobba med textrutor...
Om jag ska bygga en ordbehandlare som skall kunna färglägga enskilda ord i en text... Finns det numer sådana möjligheter i Visual Basic 6?
...eller måste man fortfarande använda 3:e parts komponenter?

Tack på förhand!

------------------
"Life's a bitch who sucks... then you marry one who doesn't"

Stefan
2001-01-30, 08:19
Svaret på din andra fråga är att det finn en komponent som heter Microsoft Rich Textbox