View Full Version : Går ej att ta del av epost låda i Exchange
Hej!
Idag är man på oturshjulet.
Kör SBS 4.5 med Exchange 5.5. Användarna kommer inte åt sina epostlådor, men om man lägger användaren i NT domain admins gruppen får de helt plötsligt tillgång till sina mail. Vet någon vad detta kan beror på, och hur löser man så att inte användarna behöver vara admins för att komma åt sina mail? Har stoppat exchange tjänsterna och startat dem igen utan framgång.
------------------
ljuv är mödans lön!
Hej Max!
Underbart med en fråga i mitt favoritforum. :)
Jag skulle börja med att kontrollera händelseloggen. Finns det några stopmeddelanden där? Kolla gärna både applkationsloggen och systemloggen.
Vilket SP kör du på servern?
Backup-programvara?
Hur är backupen konfigurerad?
När började detta inträffa?
Har någon applikation lagts till sedan "sist de fungerade"?
Hej Rikard!
Tre felmeddelande i händelsloggen enligt nedanståend:
System
"The DHCP server encountered the following error when backing up the user database:"
"The JET Database call returned the following Error : -1811. "
Applikation
"No license was available for user NTServer\rhr using product MSExchangeIS .0. "
Svar på frågor
SP 5.
Veritas Backup Exec 7.3.
Körs vardagar 21 full.
Dilemmat började vid lunchtid idag måndag (efter rensningen på nt servern).
Inga applikationer har lagts till.
Licenser har vi tillräckligt. Det som förbrylla mig är att de användare som läggs till domain admins
har möjlighet att komma åt sina mail, men inte om dem läggs till "vanliga" användare.
Max
"No license was available for user NTServer\rhr using product MSExchangeIS .0. "
Där är boven. Har du Event IDt för det felmeddelandet? Det står i "huvudet" t.ex. Event ID 201. (Exemplet är min gissning... verifiera gärna.)
Det skulle göra det enormt mycket enklare eftersom vi då kan ta till TechNet.
Nu vet jag att SBS är lite annorlunda än vanliga BackOffice-produkter, och då särskilt SBS 4.5 eftersom den innehåller Exchange 5.5. Den senare inkluderas inte i SBS-licensehanteringen utan går separat. En galen idé, kontrollera om License Logging Service är igång och pröva att stänga av den i sådant fall. Det kan ge önskat resultat, men jag är inte säker på hur den påverkar övriga SBS. ;)
Ta sedan - för jösse namn ;) - bort användarna ur gruppen Domain Admins. :)
[Redigerat av Rikard den 02 jan 2001]
Rikard, du är en ängel utan vingar. ;)
Tjänsten "License Logging" var igång, men det räckte att starta om den så löste det problemet. Alla användare kommer åt sina mail och inga är i Domain Admins gruppen längre.
EventID nr var 201.
Tack än en gång, du har räddat min dag.
Max
Tjänsten "License Logging" var igång, men det räckte att starta om den så löste det problemet. Alla användare kommer åt sina mail och inga är i Domain Admins gruppen längre.
Om du kan klara dig utan License Logging Service, stäng av den. Den skapar nämligen mer problem än den löser... ;)
Kontrollera dock hur övriga SBS fungerar först.
Bra att du tog bort dem ur admin-gruppen. Tack för det.
EventID nr var 201.
Så det var 201!? Ja j#¤%r man börjar bli allvarligt skadad som kommer ihåg sånt i huvudet - dags att byta jobb månne... ;)
Tack än en gång, du har räddat min dag.
Det var bara roligt att få hjälpa till. Detta är som sagt mitt favorit-forum. :D
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Max, ;) tro inte att du slipper så enkelt undan - nu när du har postat i detta forum...
Du har ju ett problem till, DHCP. Jag tänkte göra ett ryck med det också "if you don't mind".
Hej Rikard,
Det är bara att köra på.
Max
Har du "event ID" för det andra felmeddelandet?
Hej Rikard
Här kommer Eventid för nedanstående felmeddelande i händelseloggen
Eventid 1016
"The DHCP server encountered the following error when backing up the user database:"
Eventid 1014
"The JET Database call returned the following Error : -1811. "
Hälsningar
Max
stoffe-2k
2001-01-05, 21:23
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q129/7/30.asp
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q193/8/19.ASP
*kan oxå Microsoft Knowledge Base :e
------------------
MVH
/C
"Ibland tror jag att det säkraste bevis för att intelliganta varelser existerar någonstans i universum är att inga av dem försökt kontakta oss"
Kalle & Hobbe
kan oxå Microsoft Knowledge Base
I huvudet? :e
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.