PDA

View Full Version : Svart eller vit?

Hallgren
2000-04-01, 19:08
Tjenixen. Tjoho, nu kommer mitt första inlägg här.
Jag har funerat lite på hur det fungerar med betalning och skatter m.m när man gör en hemsida.
Hur gör ni?

/Hallgren

a
2000-04-01, 22:51
Vad är du ute efter mer specifikt?

Om du inte innehar f-skattebevis skall uppdragsgivaren betala sociala avgifter etc om ersättningen till dig överstiger 1000:- per år. Sedan är du naturligtvis skyldig att betala inkomstskatt också på dina inkomster.

Sen finns det förstås mindre nogräknade företag som gärna betalar svarta pengar till folk de anlitar...

elfwing
2000-04-02, 02:02
Det smidigaste är ju så klart att ta pengarna svart *grin*

Har forskat lite i detta eftersom jag är på "G" o ska göra en sida åt ett företag.

Min svärfar jobbar på skatteverket han sa att .. om din totala inkomst på ett år överstiger 10 000:- så ska du betala skatt på ALLA extrainkomster.

Om man inte har F skattesedel (har man om man har ett företag) så är det smidigt om man tar en projekt anställning på företaget man ska göra sidan åt under tiden man gör den o lyfter ut lön på vanligt sätt.
Annars kan man låta företaget betala sociala avgifter o skatt ... brukar ligga på runt 30%(ngt mer) för sociala avgifter o sedan 30% på det som är kvar i skatt.(detta redovisar du själv om du har eget företag)
Blir inte många kronor över med andra ord.

Säg att du tar 1000:- för jobbet
Först dras sociala avg. 30% ... 700:- kvar ... sen får du betala skatt på det 30% ... 490.- kvar !

Det suger ... eller hur ... ?!

------------------
elfwing

a
2000-04-02, 10:18
Ja ta 999:- så behöver du inte betala skatt

elfwing
2000-04-02, 16:47
Hallå där a ...

Man kan ta 9999:- utan att behöva betala ngn skatt ... så länge du inte tjänar en krona till på HELA året ... !!!

Det är den TOTALA inkomsten som räknas ...
Alltså så länge du inte känar mer än 10 000:- TOTALT oavsett om det är extraknäck eller ngt annat så är det skattefritt ... !

Det är jag nästan säker på 99% iaf ... !

------------------
elfwing

Annelie
2000-04-02, 18:53
;) Att ta betalt för en hemsida är alltid svårt. Men jag anser att OM man vill marknadsföra sej så skall man nog ta vita pengar.....Tur att smaken är som baken. Jag tog en bestämd timpenning och föreningen hade ett "tak" sedan tar jag en mindre summa för diverse uppdateringar. JAG har valt att ligga ganska lågt (130:-/ timme) För jag anser mej inte vara proffs utan vill lära mej mer och mer....Det där med hur mkt man får tjäna , det är 9999:- per år, men det är ngt avdrag innan man betalar för soc.avg och annat. Jag har satt mej som anställd av föreningen, är EJ egen.....

------------------
/Mvh Annelie( http://www.annelie.nu )

PatrikB
2000-04-02, 18:58
Hey,

Säg att man får 10 000 kr i betalning.

Först avgår ett sk grundavdrag på 25 % så då blir den beskattningsbara inkomsten 7 500 kr.
Sociala avg. betalas med ca 38 % dvs. ungefär 2 850 kr

Sedan den kommunala skatten som ligger på ca 32 %, dvs ungefär 2 400 kr .

Det man får i handen blir således: 4750 kr

Inte riktigt säker vad det gäller alla procent satser ... dessa var för ett eller ngt år sedan då jag tänkte starta upp en liten firma ;)

cu all l8er
/PatrikB

a
2000-04-02, 21:00
Elfwing, om ett företag ersätter dig med mindre än 1000:- på ett år behöver de ej betala sociala avgifter för dig. Om du tjänar 10000:- är de tvugna att göra så.

De är även tvugna att dra skatt för dig om du innehar a-skattsedel, om du inte lämnat in ett jämkningsbesked från skattemyndigheten.

elfwing
2000-04-02, 23:24
Okej ...
men killen som jobbar på riksskatteverket säger annorlunda ...

vem ska jag tro på ?

------------------
elfwing

Matti
2000-04-03, 06:36
huhu, vem var det som älskade regeringen? :e

------------------
Matti Kolu
www.mk.st (http://www.mk.st)

a
2000-04-03, 07:47
Jag föreslår att du ringer upp din svärfar och frågar igen...

[Redigerat av a den 03 apr 2000]

mikael_a
2000-04-04, 08:21
hejsan,

när jag gjorde scangruppens hemsida, http://www.scangruppen-blekinge.nu) så lät jag de anställa mig, (projekt arbete) och sedan betalade de ut det som jag begärde i lön till mig.

om man nu vill ha det "vitt" så tycker jag detta är bra, fast företaget åker ju på de sociala avgifterna.

------------------
Micke & Annas Sajt (http://www.micke-anna.nu)
micke@micke-anna.nu