View Full Version : Nätmask och ip-nummer på dator med internet.
Jag har haft nätverk installerat och har tatt bort med men nu ska det in igen och jag har glömt bort vad man ska ange för nätmask och ip-nummer.
sedan så har jag modem på den ena som jag vill kunna använda från den andra datorn genom nätverket. där tror jag det behövs ett program som lurar datorn att den är en proxy-server. nån som har nåt?
jag har 98 på den datorn med modemet och 98se på den andra utan modem.
------------------
//Hulth
OlleBoop
2001-11-11, 14:27
Använd 255.255.255.0 som nätmask och ha 192.168.1.1 på den dator som du har modemet på samt 192.168.1.2 på den andra. I den dator som inte har modemet sätter du standard-gateway till 192.168.1.1.
Sätt modemet på datorn som har 98SE, SE har nämligen en funktion(Internet Connection Sharing, ICS) för att "dela ut" Internet.
ok. det visste jag inte.
men den som har modemet är pappas dator och den andra är min. det går en kabel utanpå huset som vi måste dra ur om man inte vill ha det kallt.
problemmet är att då måste min dator vara på ganska ofta för vissa pers i min fam diggar internet hårt. men tack för tipset.
var hittar jag detta programet i se?
------------------
//Hulth
SirPeter
2001-11-11, 14:43
Använd 192.168.0.1 istället så slipper du ställa om en massa. ;)
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
OlleBoop
2001-11-11, 22:36
You lost me...
SirPeter
2001-11-12, 05:44
Om du söker här på forumet så hittar du massor av info om hur du delar anslutningen. Det är busenkelt så du fixar det säkert. ;)
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
mm..
använd 192.168.0.1 istället..
vet att exempelvis Win2k har extrema problem (connection sharingen där) och jag kan tänka mig att det är samma i win98se :)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.