PDA

View Full Version : Kazaa & Winmx mm..

eric_s
2001-10-23, 09:46
Hej!

Jag har följande problem, det är så här att i det nätverket som jag sitter i.. Där laddar folk ner program såsom Winmx, Kazaa och Direct Connect mm mm, och delar ut filer till hela världen... Detta gör att switchen slutar att fungera pågrund av för hög trafik, och att man blir tvungen att starta om den annars funkar inte nätverket och man kommer inte ut på nätet.. Någon som har haft något liknande problem och lyckats lösa detta problem? Lr någon som har någon annan bra idé hur man kan få slut på så att personerna inte kan använda sådana här program?

hp
2001-10-23, 11:16
Man kan stänga portar med hjälp av en brandvägg för att ta ett vanligt exempel.

------------------
"signatur"

eric_s
2001-10-23, 11:32
Tack för tipeset !

Vet du någon bra brandvägg?

Jag har testat Zonealarm, men det verkar inte vara så bra för detta ändamålet...

stoffe-2k
2001-10-23, 11:50
Hur stor är nätverk det du har ansvar för ?

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

eric_s
2001-10-23, 12:20
Det är inte jag som har "ansvaret" direkt, utan jag bara praktiserar hos en som jobbar på skolorna, och det är på två ställen, men det är typ kanske 40/50 datorer på ett ställe, och på den andra kanske det är 20... Jag vet inte riktigt, har det någon betydelse?

stoffe-2k
2001-10-23, 14:26
nja, jo för isf, borde ni ha en riktig/delikerad firewall när nätet är så stort, http://www.checkpoint.com/products/firewall-1/ är en bra firewall...

Ni borde även ha någon policy där ni skriver att användarna får och inte får göra med datorerna och på nätet.

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"