View Full Version : 2 datorer, 2 skrivare
Min pappa vill koppla två datorer till två skrivare så att båda datorerna kan komma åt båda skrivarna, och det ska fungera även om bara ena datorn är på. Han hade kollat med någon som sa att utrustningen skulle kosta 40 000 och att det dessutom skulle krävas en hel del arbete. Eftersom han inte vill lägga ner så mycket pengar tänkte jag kolla här vad ni anser.
Vad ska man ha för utrustning? Finns det hubb/switch med inbyggd skrivarserver eller ska man ha flera olika prylar?
Datorerna behöver inte kunna komma åt varandra även om det vore bra.
stoffe-2k
2001-07-12, 18:15
Kanske inte billiga, men dom kostar inte 40' plus att jag vet att dom funkar bra!
http://www.axis.com/products/print_servers/
:)
------------------
Tech Support: "What seems to be the problem?"
Customer: "When I change my font sizes, the letters change size."
ehm.. vad jag vet så behöver man ens inte ha printerservers..
men med nackdelen att den datorn som skrivaren är ansluten till måste vara på hela tiden ;)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
De datorerna som ska använda skrivarna kommer inte alltid att finnas där, så utskrifterna kan inte gå via någon av dem. Däremot kan jag tänka mig en variant där man köper en billig dator och har den som skrivarserver. Skulle det funka? Hur gör man i så fall - kopplar man skrivarna direkt till den datorn och har sen en hubb/switch som kopplar ihop de tre datorerna?
stoffe-2k
2001-07-12, 23:51
Däremot kan jag tänka mig en variant där man köper en billig dator och har den som skrivarserver.
Skulle det funka?
OK, men det är betydligt mer adm. kostnader mm. för att få det att funka.
Hur gör man i så fall - kopplar man skrivarna direkt till den datorn och har sen en hubb/switch som kopplar ihop de tre datorerna?
ja, om det är det "vanliga" paralelportskrivare, så kan du göra så, tänk bara på att det bara är en paralel port på vanliga PC.
Om det finns det möjlighet att stoppa in nätverkskort i dom, så kan du koppla dom direkt i en hubb, och bara skötta adm/kö från en skrivarserver...
ps. det är sent, och allt är kanske inte helt klart skrivet, återkommer, om du inte förståt ;)
------------------
Tech Support: "What seems to be the problem?"
Customer: "When I change my font sizes, the letters change size."
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.