PDA

View Full Version : Vad ska man tänka på när...

Klös
2000-09-10, 12:38
..man ska scanna foton som senare ska publiceras på nätet?
Jag har noll koll på hur man ska göra förutom att jag klarar att scanna men är det nått speciellt man ska tänka på när man ska scanna foton?

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

ps
2000-09-10, 13:03
Eftersom dom ska läggas ut på nätet, brukar det vara ganska lätt att fixa till bilderna som man vill, i Photoshop ell liknande. Typ ljus å så.

r
Det jag ville få fram va att det e bara å scanna på, det brukar gå att fixa till bilderna efteråt... :)
/r

------------------
ps » Email » URL (http://www.psfactory.com) » Bästa startsidan! (http://m1.422.telia.com/~u42204068/wf/)

[Redigerat av ps den 10 sep 2000]

Klös
2000-09-10, 14:03
Jag menar dpi och andra termer som jag inte fattar ett skvatt av.... :)

------------------
F.Sundström

CyberPet
2000-09-10, 15:48
OK, dpi betyder dots per inch (punkter per tum) och när man publicerar på webben behöver man inte högre upplösning än 72 dpi då det är den upplösningen alla bildskärmar har.

Hade det varit en trycksak som ska tryckas med ett raster (raster är det som gör att det inte blir en smet, utan delar upp bilden i små och större färgpunkter - kolla med förstoringsglas på en bild i tidningen så for du se), då måste man ha en högra upplösning på bilderna. Vanligen 300 dpi. Ju fler dpi, desto "tyngre" bild.

Antalet pixlar är storleken på bilden.

Alla bilder som visas på bildskärm visas i RGB (röd, grön och blå) som representerar "färgkanonerna" i datorn. När man trycker en bild måste man däremot konvertera bilderna till CMYK (cyan, magenta, gul och svart).

När du jobbar med 72 dpi så blir bilden så stor som du ser den på skärmen medan i tryckvärlden så kan bilden se vansinnigt stor ut på skärm fast den kanske bara är några centimeter bred i tryck.

När du skannar fotografier så sparar du dem i JPG på webben. GIF används mest till logotyper och andra bilder med väldigt få färger. PNG är ett nytt format som inte alla webbläsare stödjer ännu, men förhoppningsvis kan det bli en standard i framtiden då formatet är en icket förstörande komprimering och man kan använda den med alla typer av bilder. Typ en kombination av GIF och JPG tillsammans.

Är det nåt mer du undrar över?

------------------
/Petra
Veni, Vedi, Visa – Jag kom, jag såg, jag handlade

Klös
2000-09-10, 17:08
Nope, tror jag är nöjd så.... Tack ps och Petra

------------------
F.Sundström

OlleBoop
2000-10-02, 16:03
OK, dpi betyder dots per inch (punkter per tum) och när man publicerar på webben behöver man inte högre upplösning än 72 dpi då det är den upplösningen alla bildskärmar har.
Är inte det inte bättre att skippa hela konceptet med dpi när det gäller webben och istället bara bry sig om bildens storlek i pixlar??
500*500 pixlar är ju alltid 500*500 pixlar...
/Adam

Axel
2000-10-02, 18:35
72 dpi är väl bara Macstandard? Har för mig att en vanlig PCskärm har 95 dpi?

*Undrar som vanligt* ;)

------------------
Axel - När sorken själv får välja.

CyberPet
2000-10-02, 21:27
OlleBoop, nej dpi talar nämligen om hur många pixlar det ryms per tum. Om det är 72 dpi så blir varje pixel relativt stor i jämförelse med 300 dpi.

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

OlleBoop
2000-10-03, 17:59
Pet.
Vid utskrift, ja.
På skärm, nej.
/Adam

[Redigerat av OlleBoop den 03 okt 2000]

Netmums
2000-10-04, 18:06
Jag har för mig att det är så att vissa äldre PC skärmar har 96 eller 100 dpi men standard är ändå 72.
Och visst kan man strunta helt i upplösningen och köra med pixlar istället men man kan få väldigt skumma effekter alternativt onödigt stora filer.
Det kan hända att jag har för mig mycket men jag tror inte att man kan göra gifbilder i någon annan upplösning än 72dpi.
På jpgbilder däremot kan man välja valfri upplösning men eftersom skärmen ändå inte visar mer än 72dpi så är det bara slöseri med bandbredd att ha fler dpi än så (om inte filen är skapad och utlagd för att skrivas ut med bra kvalitet).

/Nett

CyberPet
2000-10-04, 18:24
Väl förklarat Nett! :)

------------------
/Petra
Oh no, they killed Kenny!

OlleBoop
2000-10-05, 08:04
Så en bild på 500*500 pixlar är olika stor beroende på om den är 72 eller 300 dpi??
Skulle inte tro det, såväl filstorlek som storleken den visas på skärm är identisk.
/Adam

mozilla
2001-09-30, 18:55
hehe olle tror du fått allt lite om bakfoten klar att en bild med 300dpi blir klart mycket större än en bild med 72 dpi! skillnaden märker du när du börja zomma i en bild testa själv!

SirPeter
2001-09-30, 19:08
Både filstorlek och storlek på skärmen är det stor skillnad på.