View Full Version : min hårdisk pajja :-(
blomflugan
2000-10-27, 15:52
Jag hade problem med min slave-hårdisk och tog ut den för att kolla vad som kunde vara fel. Jag fick igång den och datorn funka fint. Jag täsngde av datorn för att sätta tillbaks disken, det trånga utrymmet där den skulle sitta gjorde att jag fick trycka in den lite aggresivt under min master-disk och jag tänkte efteråt att hoppas den nu inte blev skadad eftersom det var riska att jag skrapade emot diskens undersida där komponenter m.m ligger helt öppet. När jag sen starta så just precis min master-disk hittas inte och den gav ifrån sig ett pip-ljud när den startades. obs. ( disken pep, inte datorn) . jag tog ut master-disken för att kolla efter förväntade skador på dess undersida fast den såg som ny ut!? finns det nån chans att rädda den, kan inte få igång den?????
PenguinKiller
2000-10-27, 16:13
brukar du ta i chassit innan du pillar med komponenterna?
använder du arm-länk(vilket du *bör* göra)för att jorda dig?
det låter ju onekligen som att det skulle vara något åt det hållet som hänt!
att disken skulle ha klappat ihop bara för att du tog i lite tror jag inte!
du kan ju ta den till nån datorbutik för att se om dom kan göra nåt, jag vet faktiskt inte vad man skulle kunna göra isåf!
blomflugan
2000-10-27, 17:40
har inte pilla på några komponenterna med varken fingrar eller andra kroppsdelar.
Chakotay
2000-10-28, 00:29
Din "slave-hårdisk" som du "tog ut den
för att kolla vad som kunde vara fel" - vad var orsaken till att inte DEN funka först :q
Är det glappis nånstans i kablarna :q
blomflugan
2000-10-28, 13:14
okänt vad som vad felet med min slave-disk. men det är inget fel på kablar m.m kan ansluta andra diskar dit min trasig master-disk satt. har testat med andra kablar också.
Får master-disken ström när du ansluter den, kan du höra om den varvar upp ? :q
------------------
/ bughawk
Tiden går - gör något vettigt av den !
blomflugan
2000-10-28, 14:29
ja en lampa indikerar att den har ström + att den ger ifrån sig ljud och ett pip i början vilket den inte ska göra. Min gissning är att IDE porten är pajj på nått sätt fast vette f*n.
Testa att byta IDE-kabel + IDE plats för hårddisken och se om den funkar som den ska ..
/John
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.