View Full Version : Boot?
Måste man starta linux med en töntig diskett! Kan man inte lägga in det i boot.ini på något sätt?
Om inte hur kan man göra en boot diskett utan att installera om linux, min diskett förstördes x(
Jag vet inte svaret på din första fråga, men man borde kunna skapa en ny diskett från installations-cd:n..
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >
Motto: Stressa inte ihjäl dig!
OlleBoop
2000-11-25, 11:55
Hej.
Det finns tre alternativ.
1. Installera LILO i MBR
2. Lägg till Linux i bootmenyn. Det är inte speciellt svårt bara du håller tungan rätt i mun. Nackdelen är att du måste göra om det varje gång du kompilerat om kerneln eller gjort en ändring i lilo.conf.
Det finns två sätt att lägga till Linux i NTs bootmeny. Det enklaste är nog att använda programmet bootpart(ftp://ftp.cdrom.com/.2/sac/utildisk/bootpa22.zip) under NT.
3. Använd någon annan bootloader, ex XOSL, GAG etc.
Så till ditt problem med förstörd bootdiskett.
Det är inte särskilt svårt att göra en ny bootdiskett, det du behöver borde finnas på CDn som du installerade ifrån.
Med programmet rawrite.exe skapar du en ny diskett från en image enligt följande.
rawrite -f imagefil -d a
När sedan disketten är klar bootar du upp på den, när liloprompten kommer upp skriver du:
linux root=/dev/hda5
där /dev/hda5 är rootpartitionen.
När du sedan loggat in kan du köra mkbootdisk(med risk för att jag minns fel) för att skapa en "riktig" bootdisk anpassad för fin installation.
Hmm, det blev rätt krångligt, fråga på... ;)
[Redigerat av OlleBoop den 25 nov 2000]
Kan ngn hjälpa mig lite...
Jag har Win2000 på /dev/hda1 och Linux root på /dev/hdc2.
Jag vill (oxå) lägga till Linux i boot.ini.
Jag har kopierat bootsectorn i linux till C:\. Laggt till raden
C:\BOOTSECT.LNX="linux"
i boot.ini.
Men när jag försöker boota linux kommer det bara fram ett "LI" sen stannar det. Hur fixar man det?
Det blir samma om jag försöker installera i MBR (fast den använder väl win, så det är ingen bra ide kanske).
LILO har jag installerat på /dev/hdc2.
Kan ngn hjälpa mig lite...
Jag har Win2000 på /dev/hda1 och Linux root på /dev/hdc2.
Jag vill (oxå) lägga till Linux i boot.ini.
Jag har kopierat bootsectorn i linux till C:\. Laggt till raden
C:\BOOTSECT.LNX="linux"
i boot.ini.
Men när jag försöker boota linux kommer det bara fram ett "LI" sen stannar det. Hur fixar man det?
Det blir samma om jag försöker installera i MBR (fast den använder väl win, så det är ingen bra ide kanske).
LILO har jag installerat på /dev/hdc2.
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.